Bugatti Mistral se loučí s legendárním motorem. Šestnáctiválec nahradí elektromotory

Bugatti W16 Mistral má vzadu světla ve tvaru písmene X.
Foto: Bugatti
Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 8. 2022 12:37
Historie bez nadsázky legendárního šestnáctiválcového motoru Bugatti se pomalu blíží ke konci. Další směřování značky je spojeno s elektrifikací - nejprve částečnou, později absolutní. Rozlučkou s motorem, který debutoval před sedmnácti lety ve Veyronu, je kabriolet W16 Mistral: první a také poslední variace Chironu bez střechy nad hlavou.

Na podzim roku 2005 po několika odkladech a zdrženích odstartovala v Molsheimu produkce Bugatti Veyron. Vrcholného díla vizionářského šéfa koncernu VW Ferdinanda Piëcha a také auta, pod jehož kapotou se objevil čtyřikrát přeplňovaný osmilitrový zážehový šestnáctiválec s válci ve tvaru W. Tehdy výkon 1001 koní představoval absolutní automobilový vrchol, dnes už tato hodnota až tolik nešokuje. Dokazuje to koneckonců i poslední auto s legendárním šestnáctiválcovým motorem: kabriolet W16 Mistral.

Jeho čtyřikrát přeplňovaný motor má totiž rovnou 1600 koní, tedy 1177 kW, podobně jako Chiron Super Sport a Super Sport 300+, který se v roce 2019 jako první přiblížil s rychlostí 490,484 km/h hranici 500 km/h. Následně jej ale překonal americký SSC Tuatara s rychlostí 508,73 km/h. Bugatti tak tvrdí, že má jediný cíl, stát se znovu nejrychlejším roadsterem světa. Poprvé se to francouzské automobilce povedlo v roce 2013, kdy Veyron Grand Sport Vitesse s výkonem 883 kW, tedy 1200 koní, dosáhl rychlosti 408,84 km/h. O pár let později Bugatti překonal americký úpravce Hennessey s modelem Venom GT, který dosáhl na 427,4 km/h.

Konkrétní dynamická data automobilka z Molsheimu zatím nezveřejnila, všechny důležité informace by ale v kabině měly být čitelné i při 420 km/h. Na druhou stranu v otázce rychlosti nezahálí ani Hennessey a v kalifornském Monterey, stejně jako W16 Mistral, ukázal nový Venom F5 Roadster, který by s výkonem 1355 kW chtěl překonat 483 km/h. Hvězdné války o nejrychlejší auto planety tak ještě zdaleka nekončí. Na rozdíl tedy od éry Bugatti s čistě spalovacím motorem, další modely značky budou hybridní a následně elektrické.

"Přes 40 procent všech v historii vyrobených Bugatti mělo otevřenou karoserii, což vytvořilo dlouhou řadu sportovních ikon, která je celosvětově obdivována dodnes. V éře Chironu ale žádný otevřený model nevznikl, představení modelu W16 Mistral tak jen pokračuje v tradici," vysvětluje šéf Bugatti Rimac Mate Rimac důvod, proč podle jeho slov poslední šestnáctiválcový model značky zkrátka musel mít otevřenou karoserii. Ale zatímco technika je ze Chironu přejatá, včetně pohonu všech kol, prakticky beze změn, vnější vzhled není jen kupé s useknutou střechou.

Už monokok auta byl přizpůsoben absenci střechy, a dále přepracován tak, že auto je více zakulacené než Chiron, ale bez kompromisů v otázkách rychlosti. Designéři se evidentně inspirovali dvěma unikátními modely své nedávné historie: vpředu vozem La Voiture Noire, vzadu pak herním prototypem Bolide, který nakonec vznikne v omezené sérii. Především zadní partie se světlomety ve tvaru písmene X zaujmou rozhodně na první pohled.

Funkční jsou otvory pro nasávání vzduchu nad sedačkami, které slouží také jako ochrana posádky při převrácení. Vyrobené jsou z uhlíkových vláken, a pokud by bylo potřeba, dokážou udržet celou váhu automobilu. Mimo karbon používá konstrukce W16 Mistral také titan nebo hliník. Zatímco karoserie se od Chironu výrazně odlišuje, dvoumístná kabina zůstává až na některé detaily prakticky stejná.

Bugatti pak hodně sází i na spojení s minulostí. Například první vyrobený kus je vyvedený v kombinaci černé a žluté podobně jako Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z roku 1934, které inspirovalo i tvar čelního skla. Ostatně černá se žlutou patřila i k oblíbeným kombinacím samotného Ettore Bugattiho. Jméno Mistral bylo vybráno podle větru mistrál, který proudí od údolí kolem Rhony přes Azurové pobřeží až ke Středozemnímu moři. Podle automobilky to symbolizuje svobodu, eleganci a rychlost.

Celkem Bugatti vyrobí jen 99 kusů modelu W16 Mistral, každý v ceně pěti milionů eur bez daně, tedy přes 123 milionů korun. Dodávky zákazníkům začnou v roce 2024 a nepřekvapí, že celá produkce už je vyprodaná.

 

Právě se děje

Další zprávy