Elektrická budoucnost pod lupou: Kdo nebude nabíjet, v automobilovém světě nepřežije

Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 8. 2019 6:02
Flotilové emise automobilek budou muset v nejbližší době klesnout na úroveň 95 g CO2 na ujetý kilometr. Pokud se tak nestane, bude to výrobce stát nemalé peníze. Proto se budou v nabídkách čím dal častěji objevovat hybridy, plug-in hybridy a především čisté elektromobily. Jak se totiž shoduje většina výrobců, budoucnost automobilismu je elektrická. Jaké plně elektrické novinky plánují jednotlivé automobilky? Podívejte se do galerie.
Foto: BMW

BMW

Současná nabídka - BMW i3 (od 1 043 900 Kč)

Podobně jako Audi se na elektrickou budoucnost připravuje i BMW a již dopředu zveřejnilo detaily hned tří čistých elektromobilů. Nejblíže vstupu do prodeje je SUV iX3 (na snímku uprostřed), které se objeví příští rok. Nabídnout má dojezd přes 400 km na jedno nabití a možnost dobíjení až ze 150kW zásuvky. Půjde rovněž o první model, jehož produkci pro celý svět bude mít na starosti společná továrna BMW a Brilliance v Číně.

V roce 2021 se u prodejců objeví modely i4 (na obrázku vpravo) a iNEXT (na obrázku vlevo). Zatímco čtyřdveřové kupé bude hrát i na sportovní notu a vedle dojezdu přes 600 km nabídne i zrychlení na 100 km/h kolem čtyř vteřin, další elektrické SUV bude dbát především o komfort. Vedle dojezdu přes 600 km tak BMW slibuje i autonomní řízení na úrovni tři z pěti možných.

Naopak budoucnost stávajícího modelu i3 je zahalená otazníky a může se stát, že vůz nedostane přímého nástupce.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 22 minutami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Vyhlaste klimatickou nouzi, žádá německý aktivista. Už 27 dní drží hladovku, nyní přestal pít

Klimatický aktivista Henning Jeschke, který od 30. srpna drží v Berlíně hladovku, dnes přestal přijímat tekutiny. Pít dnes přestala také Lea Bonaseraová, která začala držet hladovku tento týden. Dvojice protestní akci vystupňovala poté, co sociálnědemokratický kandidát na kancléře Olaf Scholz nevyslyšel jejich ultimátum a veřejně neprohlásil, že v Německu panuje stav klimatické nouze. Scholz oběma přislíbil, že se s nimi sejde až po volbách.

Hladovkáři původně žádali, aby se s nimi do čtvrtka sešla trojice kancléřských kandidátů. Těmi jsou vedle Scholze konzervativec Armin Laschet a Annalena Baerbocková ze strany Zelených. Trojice původně oznámila, že s aktivisty bude jednat po volbách. Později organizátoři protestu uvedli, že Baerbocková ve čtvrtek tábor hladovkářů na louce u Sprévy nedaleko sídla parlamentu a kancléřství navštívila a s mladými lidmi hovořila.

Ve čtvrtek aktivisté vyhlásili nové ultimátum, které se týkalo jen Scholze, protože Laschet podle nich zcela zklamal. Sociálnědemokratický kancléřský kandidát výzvu k veřejnému prohlášení o klimatické nouzi nesplnil, Jeschkeho a Bonaseraovou nicméně vyzval, aby hladovku ukončili. Opětovně slíbil, že společné setkání se může uskutečnit po volbách.

"Scholzovi přes rty ani jednou nepřešel výraz ´klimatická nouze´," řekl na videu zveřejněném na Twitteru 21letý Jeschke, když oznamoval, že přestává přijímat tekutiny.

Hladovku původně zahájilo 30. srpna sedm aktivistů, šest z nich ale začalo postupně opět jíst. Tento týden se k Jeschkeovi, který odmítá potravu jako poslední z původní skupiny, přidala 24letá Bonaseraová. Dnes oba přestali také pít.

Zdroj: ČTK
Další zprávy