Bude šrotovné? Německé automobilky chtějí podporu, ozývá se ale i hlasitá kritika

ČTK ČTK
5. 5. 2020 12:52
Kvůli pandemii koronaviru se autoprůmysl v Evropě téměř zastavil, německé automobilky volají po nastartování trhu i prostřednictvím šrotovného. Názory politiků se ale různí.
Německé automobilky chtějí, aby se prodeje aut, které se propadly kvůli nemoci covid-19, podpořily vládními pobídkami, třeba šrotovným.
Německé automobilky chtějí, aby se prodeje aut, které se propadly kvůli nemoci covid-19, podpořily vládními pobídkami, třeba šrotovným. | Foto: Volkswagen

Německé automobilky, kterým kvůli koronaviru prudce klesl odbyt, se stále hlasitěji dožadují státní podpory na nákup nových aut. Požadavky klíčového sektoru německé ekonomiky, jehož pověst značně poznamenal skandál s manipulováním emisí, sice nacházejí pochopení u řady německých politiků, mají ale i mnoho odpůrců. O možných cestách z krize způsobené pandemií se zástupci automobilek jedná kancléřka Angela Merkelová.

Merkelová před úterním jednáním ujišťovala, že výsledkem videokonference, které se účastní i ministři financí, hospodářství nebo dopravy, určitě nebude schválení státních podpor. Málokdo ale pochybuje o tom, že právě ony budou jejím hlavním tématem.

O podporu, které se německému automobilovému sektoru dostalo v podobě takzvaného šrotovného už po finanční krizi v letech 2008 a 2009, si koncem dubna řekl mimo jiné šéf Volkswagenu Herbert Diess.

"Nutně potřebujeme program konjunktury pro automobilový průmysl," uvedl v rozhovoru s televizí ARD. Německo je podle něj automobilová země a automobil je "pravděpodobně tou nejlepší možností, jak oživit místní hospodářství". O zotavení ekonomiky mluví také šéf skupiny Daimler Ola Källenius.

Konkrétně by si sdružení automobilového průmyslu VDA představovalo finanční prémii pro lidi, kteří si koupí nový vůz, a to nejen elektrický nebo hybridní, ale i benzinový či dieselový. I moderní spalovací motory totiž podle VDA výrazně přispívají k ochraně životního prostředí a klimatu.

Byly to přitom právě dieselové motory, které velkou část německého automobilového průmyslu dostaly do potíží, když se ukázalo, že u nich výrobci manipulovali s měřením emisí. Jen koncern Volkswagen stál skandál několik desítek miliard eur.

Právě kvůli němu dnes i řada politiků, kteří jsou další podpoře automobilek nakloněni, zdůrazňuje, že podpora musí vypadat jinak než naposledy. "Především ekologické otázky musejí hrát mnohem větší roli," konstatoval ministerský předseda Dolního Saska Stephan Weil, v jehož spolkové zemi sídlí Volkswagen.

Také kancléřka Merkelová koncem dubna zdůraznila, že při obnově ekonomiky zasažené koronavirem je nutné investovat do ekologických technologií budoucnosti. Ministr hospodářství Peter Altmaier pak mluví o tom, že je potřeba inovativních řešení, jejichž výsledkem bude menší množství emisí oxidu uhličitého (CO2). V jejich snižování zatím automobilový sektor na rozdíl od ostatních neučinil ve srovnání s rokem 1990 prakticky žádný pokrok.

Také proto se na možnou podporu z kapes daňových poplatníků velmi kriticky dívají organizace na ochranu klimatu. Expert Greenpeace na dopravu Benjamin Gehrs má za to, že když vláda bude podporovat staré způsoby pohonu, tak zamění plyn za brzdu, pokud jde o ochranu klimatu. "Prémie pro elektrická auta už existují. Podporovat vozy se spalovacím motorem není z hlediska ochrany klimatu vůbec prioritou," míní.

Kritičtí jsou ale i někteří odborníci a politici vládní sociální demokracie. Ekonomická poradkyně německé vlády Monika Schnitzeová snahu německých automobilek označila za čirý lobbismus. Zdejší automobilky podle ní zaspaly důležité trendy, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon, a pandemie způsobená koronavirem by se pro ně neměla stát důvodem, proč na další léta ustrnout v zastaralém obchodním modelu.

Části poslanců koaliční sociální demokracie zase vedle možných ekologických dopadů vadí i to, že by podporu měla dostávat branže, která se zatím nechce vzdát vyplácení dividend svým akcionářům. Dá se tak očekávat, že se jednání ještě nějakou dobu potáhnou.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 27 minutami

Nový majitel Aera už ve Vodochodech neplánuje mezinárodní letiště

Nový majitel výrobce letecké techniky Aero Vodochody nepočítá s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu. Letiště bude sloužit hlavně pro firemní potřeby. Uvedl to mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Vytvořit ve Vodochodech mezinárodní letiště, které by mohlo konkurovat Ruzyni, plánoval předchozí majitel Aera, investiční skupina Penta.

Majitelem Aera Vodochody je od září společnosi HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. "Po změně majitelů Aera Vodochody se s vybudováním mezinárodního civilního letiště pro osobní ani nákladní přepravu už nepočítá. Noví vlastníci společnosti jsou přesvědčení, že letiště ve Vodochodech má sloužit zejména potřebám Aera," uvedl Tvrdík.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 36 minutami

Obrat e-shopů během Black Friday byl podle Heureka.cz o 12 procent nižší proti loňsku

Obrat e-shopů na slevovou akci Black Friday, která letos připadla na pátek 26. listopadu, byl podle nákupního rádce Heureka.cz o zhruba 12 procent nižší oproti loňsku, ale asi o 30 procent vyšší ve srovnání s předpandemickým rokem 2019. V letošním roce se zatím jednalo o nejsilnější nákupní den. Mezi nejprodávanější zboží patřily notebooky, mobilní telefony a dále třeba investiční zlato. Vyplývá to z dat portálu Heureka.cz.

Pro internetové prodejce byl loňský rok podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Jana Mayera rekordní. V době konání akce Black Friday neboli černého pátku musela být většina obchodů kvůli šíření nákazy koronaviru zavřená. Lidé tak nákupy přesunuli na internet, letos měli možnost nakupovat i fyzicky v kamenných obchodech. Experti ze společnosti vshosting~ a Shopsys jako další důvod meziročně horších výsledků e-shopů uvádějí vysokou míru inflace, v důsledku které Češi začali šetřit.

E-shopy na portálu Heureka.cz v pátek při letošní akci Black Friday nabízely podle Mayera 430 000 produktů s přibližně desetiprocentní slevou oproti běžné ceně na internetu. Taková výše slevy odpovídá podle dat Heureky standardu, mírně se zvýšil počet zlevněných produktů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy