Brzy už se odrazíme od dna, věří šéf užitkových vozů VW

Radek Pecák Radek Pecák
14. 3. 2013 10:03
Stále více podnikatelů volí užitkový vůz s pohonem všech kol
Foto: VW

Pokud potká automobilový průmysl krize, zcela jistě se ve velké míře odrazí v segmentu užitkových vozů. Na to, jak se situace vyvíjí a bude vyvíjet, se redaktor online deníku Aktuálně.cz ptal ředitele divize Volkswagen užitkové vozy ČR  Jana Procházky. 

A.cz: Jak dlouho už trvá pokles prodejů užitkových vozů?

Je to už jedenáct měsíců. Začátek jsme zaznamenali vloni v dubnu.

A.cz: A je již vidět nějaký náznak zlepšení? Kdy očekáváte obrat v tomto trendu?

Zatím předpokládáme následující scénář: Ve druhém pololetí by se měl trh dotknout dna a ve druhé polovině roku by již mělo být cítit mírné zlepšení.

A.cz:  Vy jste se vloni stali nejúspěšnějším prodejcem užitkových vozů v České republice. Jaké byly důvody vašeho posunu na žebříčku?

Upřímně je to i pro nás do jisté míry překvapení. Neorganizovali jsme totiž žádné agresivní cenové akce, přesto trh na naši nabídku reagoval pozitivně. Na druhou stranu, je to určitě i důsledek, který jsme nastartovali již o rok dříve. V letech 2009-10 jsme si totiž nevedli jako značka v Česku příliš dobře a v roce 2011 jsme si určili strategii, jak se vrátit do hry. Například rozšířit nabídku i do dalších segmentů.

Mezi užitkové vozy VW patří i terénní pickup Amarok.
Mezi užitkové vozy VW patří i terénní pickup Amarok. | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: V segmentu N1, tedy klasických dodávek, jste dlouhodobě dvojkou až trojkou tuzemského trhu. Je to tím, že se vám zatím nepodařilo získat žádnou skutečně velkou zakázku například pro státní instituce?

Ano, to je samozřejmě také důvod. My ale nechceme v tendrech vítězit za každou cenu, neumíme prodávat naše vozy pod cenou. Naší strategií je nebýt první za každou cenu, chceme pozici značky dlouhodobě budovat.

A.cz: Myslíte si, že se ještě někdy vrátí trh na úroveň předkrizových let 2007-2008?

Jsem o tom hluboce přesvědčen. Tehdy se ročně v Česku prodávalo  kolem 25 tisíc užitkových vozů, pak se trh o třetinu propadl a na této úrovni zůstává.  Před krizí byla běžná doba obnovy vozů v tomto segmentu mezi 3-4 roky, nyní je to až o dva více. Navíc s obnovou nejvíce otálejí ti, kteří provozují kvalitnější vozy, tedy i ty naše. Ony to ještě nějakou dobu vydrží, říkají si na základě dřívějších zkušeností majitelé firem. To však nejde donekonečna. Pak se navíc logicky rozhodnou pro nákup vozu stejné značky, jaká jim už jednou dobře posloužila.

A.cz: Vašimi nejprodávanějšími vozy jsou Transporter, Crafter, Caddy.  Myslíte si, že to tak zůstane i v příštích letech, když koncern Volkswagen oznámil velkou ofenzívu i ve své divizi užitkových vozů?

Ano, jsem o tom přesvědčen, nicméně je jasné, že budeme mít pro naše zákazníky ještě širší nabídku. Nyní je takový klid před bouří, ale projekty se připravují.

A.cz: Budou i změny v oblasti designu? Přestane jednou platit o dodávkách tvrzení, že jsou to jen takové nudné bílé krabice?

Podle toho, co vím, tak určitě, je to jedna z priorit.

I takový může být interiér dodávky.
I takový může být interiér dodávky. | Foto: VW

A.cz: V Česku se velmi dobře prodávají osobní vozy s pohonem všech kol, dokonce lépe než v řadě alpských zemí. Stoupá podíl vozů s pohonem 4x4 i v segmentu užitkových vozů?

Ano, je tomu tak a dokonce i v této době šetření. Mnozí  podnikatelé totiž v koupi vozu 4x4 vidí investici do spolehlivosti dodávek zboží. Jsou totiž finančně závislí na tom, aby to, co si od nich kupující objednal, dostal včas. Navíc vůz 4x4 přináší další přidanou hodnotu z hlediska bezpečnosti…

A.cz: A co alternativní pohony? Cena klasických paliv bude stále stoupat, i to by byla pro podnikatele cesta jak ušetřit náklady. Projevuje se to v zájmu například o vozy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)?

U standardních podnikatelských subjektů to ještě není prioritou. Mají obavy například z toho, jak pak takový ojetý vůz budou prodávat, zda ho vůbec někdo bude chtít. Větší zájem ale už registrujeme u firem, které své vozy provozují v nějakém okruhu, tudíž se jim vyplatí i investice do plničky plynu, zájem mají také některé státní instituce, například pošta. 

 

Právě se děje

před 2 minutami

Klaebo a Sundlingová ovládli sprint na MS, Češi skončili ve čtvrtfinále

Norský běžec na lyžích Johannes Hösflot Klaebo jako první muž v historii obhájil titul mistra světa ve sprintu. Mezi ženami poprvé zvítězila Švédka Jonna Sundlingová.

Čeští reprezentanti Tereza Beranová, Ondřej Černý, Michal Novák a Luděk Šeller vypadli ve dvanáctistupňovém teplu v německém Oberstdorfu shodně ve čtvrtfinále.

Šestadvacetiletá Sundlingová ukončila na trati dlouhé 1200 metrů klasicky kralování Maiken Caspersen Fallaové. Norská šampionka z minulých dvou šampionátů tentokrát dojela druhá, bronz získala Slovinka Anamarija Lampičová.

Muži jeli 1500 metrů a Klaebo vyhrál všechno - suverénně kvalifikaci, čtvrtfinále i finále, které se proměnilo v triumf Norů. Stříbro bral Erik Valnes a bronz Haavard Solaas Taugböl. Rus Alexander Bolšunov skončil čtvrtý.

Novák, jenž byl v této sezoně Světového poháru dvakrát ve sprintu devátý, najížděl ve čtvrtfinále do cílové rovinky z šestého místa v kontaktu se soupeři, ale ve finiši na postup nedosáhl a byl pátý. Na stejné pozici skončil ve své rozjížďce Šeller, ale daleko za místy v semifinále. Novák v konečném pořadí obsadil 23. místo, Šeller byl o příčku horší.

Nadějně jel jednadvacetiletý Černý. Před druhým stoupáním dokonce vedl, ale zezadu se před něj tlačil v úzkém místě De Fabiani. Ital při manévru spadl a srazil na kolena i českého běžce. Černý tak dojel pátý a celkově byl jednadvacátý. "Výsledek beru a jsem s výkonem moc spokojený," řekl v tiskové zprávě.

Ve čtvrtfinále s Beranovou se nezvykle komplikoval start a povedl se až na třetí pokus. Češka jela na chvostu a díky pádu Finky Mantintalové z čela rozjížďky i chybě Rusky Sorinové skončila čtvrtá, celkově pak dvacátá.

"Do čtvrtfinále jsem šla s taktikou, že se v posledním sjezdu za někým vyvezu a budu silná ve finiši. Jenže trať hodně povolila, a i když jsem měla svoje nejlepší lyže, tak mi na těch podmínkách nejely a z kopce jsem nestíhala. Nebyla to vina servisu, který odvedl výbornou práci, ale samotných lyží. Rychlejší bohužel nemám," uvedla Beranová.

Už v kvalifikaci skončila trochu nečekaně Kateřina Janatová a také Petra Hynčicová, Petra Nováková a Jan Pechoušek.

Nejlepším českým výsledkem ve sprintu na MS je pátá příčka Martina Koukala z Val di Fiemme 2003. Aleš Razým skončil v Liberci 2009 o příčku horší.

Sundlingová odjela finále stylem start - cíl. Zkušená Fallaová si pro pátou medaili ze sprintu na MS v řadě a zároveň první stříbro dojela s odstupem 2,32 vteřiny.

Lídr Světového poháru Bolšunov se snažil finále rozjet ve vysokém tempu, ale Norové se ho udrželi a rozhodli ve stoupání před finišem. V cílové rovince pak nedal favorizovaný čtyřiadvacetiletý Klaebo krajanům šanci.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Bývalého politika Pavla Severu soud zprostil obžaloby z podvodu

Soud ve čtvrtek zprostil bývalého politika Pavla Severu obžaloby z podvodu se směnkami asi na deset milionů korun. Podle soudu skutek není trestným činem. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce a zmocněnec poškozené rodiny si ponechali lhůtu pro podání odvolání.

Podle obžaloby Severa údajně v letech 2010 až 2012 na svém dlouholetém příteli, podnikateli Zdeňku Švecovi podvodně vymohl podpis na čtyři směnky. Švec měl podle spisu kvůli nemoci a závislosti na alkoholu snížené až vymizelé rozpoznávací a ovládací schopnosti. Severa vypověděl, že Švecovi v letech 2001 až 2010 půjčoval desetitisícové i statisícové částky, protože podnikatelova firma byla v potížích. Koncem 90. let totiž podle něj ručila za úvěr jiné společnosti, která nesplácela. Po roce 2010 je po dohodě se Švecem sdružil do čtyř směnek.

Podle soudu se nepodařilo prokázat, že by směnky byly falešné a že by Severa zneužil špatného zdravotního stavu Švece. Podnikatel také nikdy své jednání, tedy podpisy směnek, nerozporoval. "Soud nemohl dospět ke spolehlivému závěru, že by obžalovaný zneužil situace poškozeného, nechal ho podepsat uvedené listiny a naložil s nimi, jak je popsáno v obžalobě. Nebylo možné akceptovat popis skutku uvedený v obžalobě," řekl předseda senátu Jan Šlosar.

Zdroj: ČTK
Další zprávy