Brzy už se odrazíme od dna, věří šéf užitkových vozů VW

Radek Pecák Radek Pecák
14. 3. 2013 10:03
Stále více podnikatelů volí užitkový vůz s pohonem všech kol
Foto: VW

Pokud potká automobilový průmysl krize, zcela jistě se ve velké míře odrazí v segmentu užitkových vozů. Na to, jak se situace vyvíjí a bude vyvíjet, se redaktor online deníku Aktuálně.cz ptal ředitele divize Volkswagen užitkové vozy ČR  Jana Procházky. 

A.cz: Jak dlouho už trvá pokles prodejů užitkových vozů?

Je to už jedenáct měsíců. Začátek jsme zaznamenali vloni v dubnu.

A.cz: A je již vidět nějaký náznak zlepšení? Kdy očekáváte obrat v tomto trendu?

Zatím předpokládáme následující scénář: Ve druhém pololetí by se měl trh dotknout dna a ve druhé polovině roku by již mělo být cítit mírné zlepšení.

A.cz:  Vy jste se vloni stali nejúspěšnějším prodejcem užitkových vozů v České republice. Jaké byly důvody vašeho posunu na žebříčku?

Upřímně je to i pro nás do jisté míry překvapení. Neorganizovali jsme totiž žádné agresivní cenové akce, přesto trh na naši nabídku reagoval pozitivně. Na druhou stranu, je to určitě i důsledek, který jsme nastartovali již o rok dříve. V letech 2009-10 jsme si totiž nevedli jako značka v Česku příliš dobře a v roce 2011 jsme si určili strategii, jak se vrátit do hry. Například rozšířit nabídku i do dalších segmentů.

Mezi užitkové vozy VW patří i terénní pickup Amarok.
Mezi užitkové vozy VW patří i terénní pickup Amarok. | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: V segmentu N1, tedy klasických dodávek, jste dlouhodobě dvojkou až trojkou tuzemského trhu. Je to tím, že se vám zatím nepodařilo získat žádnou skutečně velkou zakázku například pro státní instituce?

Ano, to je samozřejmě také důvod. My ale nechceme v tendrech vítězit za každou cenu, neumíme prodávat naše vozy pod cenou. Naší strategií je nebýt první za každou cenu, chceme pozici značky dlouhodobě budovat.

A.cz: Myslíte si, že se ještě někdy vrátí trh na úroveň předkrizových let 2007-2008?

Jsem o tom hluboce přesvědčen. Tehdy se ročně v Česku prodávalo  kolem 25 tisíc užitkových vozů, pak se trh o třetinu propadl a na této úrovni zůstává.  Před krizí byla běžná doba obnovy vozů v tomto segmentu mezi 3-4 roky, nyní je to až o dva více. Navíc s obnovou nejvíce otálejí ti, kteří provozují kvalitnější vozy, tedy i ty naše. Ony to ještě nějakou dobu vydrží, říkají si na základě dřívějších zkušeností majitelé firem. To však nejde donekonečna. Pak se navíc logicky rozhodnou pro nákup vozu stejné značky, jaká jim už jednou dobře posloužila.

A.cz: Vašimi nejprodávanějšími vozy jsou Transporter, Crafter, Caddy.  Myslíte si, že to tak zůstane i v příštích letech, když koncern Volkswagen oznámil velkou ofenzívu i ve své divizi užitkových vozů?

Ano, jsem o tom přesvědčen, nicméně je jasné, že budeme mít pro naše zákazníky ještě širší nabídku. Nyní je takový klid před bouří, ale projekty se připravují.

A.cz: Budou i změny v oblasti designu? Přestane jednou platit o dodávkách tvrzení, že jsou to jen takové nudné bílé krabice?

Podle toho, co vím, tak určitě, je to jedna z priorit.

I takový může být interiér dodávky.
I takový může být interiér dodávky. | Foto: VW

A.cz: V Česku se velmi dobře prodávají osobní vozy s pohonem všech kol, dokonce lépe než v řadě alpských zemí. Stoupá podíl vozů s pohonem 4x4 i v segmentu užitkových vozů?

Ano, je tomu tak a dokonce i v této době šetření. Mnozí  podnikatelé totiž v koupi vozu 4x4 vidí investici do spolehlivosti dodávek zboží. Jsou totiž finančně závislí na tom, aby to, co si od nich kupující objednal, dostal včas. Navíc vůz 4x4 přináší další přidanou hodnotu z hlediska bezpečnosti…

A.cz: A co alternativní pohony? Cena klasických paliv bude stále stoupat, i to by byla pro podnikatele cesta jak ušetřit náklady. Projevuje se to v zájmu například o vozy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)?

U standardních podnikatelských subjektů to ještě není prioritou. Mají obavy například z toho, jak pak takový ojetý vůz budou prodávat, zda ho vůbec někdo bude chtít. Větší zájem ale už registrujeme u firem, které své vozy provozují v nějakém okruhu, tudíž se jim vyplatí i investice do plničky plynu, zájem mají také některé státní instituce, například pošta. 

 

Právě se děje

Další zprávy