Brno Revival připomnělo výročí závodu, kde jely slavné speciály z Československa

Zobrazit 78 fotografií
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
10. 7. 2019 14:57
Kouzlo nechtěného. Poslední červnový víkend se v areálu brněnského výstaviště konala pozoruhodná akce Brno Revival. Na trati se vedle sebe mimo jiné postavily dva vozy, které mají za sebou působivý příběh. Jen s odstupem pár dní a k tomu 69 let se setkala Škoda Sport a Aero Minor Sport, auta, která závodila v roce 1950 na čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Škoda Sport je dokonce identické auto, které bylo tehdy na startu. A pokud vše dobře dopadne, příští rok tyto dva vozy vyrazí do Francie na Le Mans Classic.

Škoda Sport, typ 966, vycházela ze sériové 1101. Představila se v roce 1949, tedy před 70 lety, s ambicí excelovat na Velké ceně Československa, která se konala na Masarykově okruhu v Brně.

Škodováci postavili dva vozy, jeden s atmosférickým motorem, druhý dopovaný kompresorem. Ještě než se uskutečnil zmíněný závod, vozy excelovaly na závodu Cena města Brna konaném 25. září téhož roku. Jaroslav Netušil vyhrál svou třídu a Václav Bobek na druhém autě ve své třídě dojel na druhém místě.

Rok poté vůz vyrazil na legendární závod 24h Le Mans, posádku opět tvořil tandem Václav Bobek starší a Jaroslav Netušil. První kola vypadala slibně, ale nakonec musela Škoda Sport odstoupit ve 13. kole kvůli technickým potížím.

Na startu se Škoda Sport potkala s dalším vozem z Československa, Aerem Minor Sport. "Tehdy jeden vůz střídavě řídili nizozemští jezdci Maurice Gatsonides a Henk Hoogeven, obsadil absolutně 21. místo a vyhráli třídu do 750 cm3, ve druhém autě jel Jacques Poch s Edmondem Mouchem, ale odpadli po hodině závodu pro poruchu ložiska pravého předního kola," vypráví o sportovním Minoru Jan Tuček, přední český spisovatel knih s automobilovou tematikou.

O rok dříve přitom Minor Sport dosáhl fantastického výsledku, navíc s českou posádkou. V roce 1949 se slavný závod 24 hodin Le Mans konal sice už posedmnácté, ale vůbec poprvé po válce. Vedle závodu Rallye Monte Carlo to byla nejprestižnější sportovní událost v automobilovém světě, což platí ostatně dodnes.

Z Československa se závodu zúčastnily dokonce dva čerstvě sestrojené prototypy. V jednom vyvedeném v modré národní francouzské barvě s číslem 59 závodil Jacques Poch, francouzský zástupce značek Aero Minor, Škoda, Tatra a Jawa s Čechem Ivanem Hodáčem. Byl to Poch, kterému se ve vládních kruzích podařilo zajistit vyslání československých posádek do Francie.

David Karásek a Michal Froněk (vpravo), dva členové spolku Le Mans Redux, kteří napřesrok vyrazí do Francie na závod Le Mans Classic. | Foto: Eva Srpová

"Zařídil, aby byli vybráni co nejlepší tuzemští jezdci. Sám si samozřejmě udělal radost tím, že také mohl závodit, i když se mu tolik nedařilo," popisuje tehdejší příběh spisovatel a autor desítek knih o historických automobilech Jan Tuček.

Pochův Minor Sport ujel za 24 hodin 2031,438 km průměrem 84,643 km/h a skončil na 19. místě v absolutním pořadí, což bylo poslední místo klasifikace - znamenalo to, že ze 49 aut, která stanula na startu, jich do cíle o 24 hodin později dojelo zmíněných 19.

Druhé posádce se ale dařilo fantasticky. S číslem 58 na karoserii československého doutníku v bílo-modro-červeném národním provedení ji tvořili Otto Krattner a František Sutnar a ujeli 2391,932 km průměrnou rychlostí 99,664 km/h. Skončili na 15. místě a svou třídu do 750 cm3 vyhráli, což se samo o sobě dalo považovat za enormní úspěch.

Důležitější však je, že na Le Mans se počítá i celkové hodnocení podle indexu výkonu. Propočítá se poměr mezi ujetou vzdáleností a deklarovaným výkonem a Minor Sport byl druhý, těsně za dvoulitrovým dvanáctiválcem Ferrari 166. Aero tehdy byla jediná značka, jejíž všechna přihlášená auta závod dokončila. Byl to skutečný úspěch.

Michal Velebný a Stanislav Kafka (vlevo), se budou příští rok střídat na Le Mans Classic za volantem Škody Sport, která se před 70. lety závodu účastnila.
Michal Velebný a Stanislav Kafka (vlevo), se budou příští rok střídat na Le Mans Classic za volantem Škody Sport, která se před 70. lety závodu účastnila. | Foto: Eva Srpová

Letošní Brno Revival tak nenápadně připomněl sedmdesát let starý příběh. U vzpomínky však nezůstává. Oba vozy se chystají účastnit se závodu Le Mans Classic, na který se mohou přihlásit pouze vozy, které organizátoři schválí (a které v minulosti závod jely) už příští rok v červenci.

Za volantem Škody Sport se budou střídat Michal Velebný se Stanislavem Kafkou, Aero Minor Sport budou řídit členové spolku Le Mans Redux, jmenovitě Michal Froněk, Zdeněk Kašpar, David Karásek. V červenci příštího roku tak fanoušky československých závodních veteránů čeká výjimečná událost.

Letošní ročník Brno Revival se konal potřetí po obnovení a na startu se objevilo 130 závodních aut a více než 110 historických motocyklů. Unikátní je na akci především fakt, že se zde představují stroje, které nejsou na běžných veteránských akcích k vidění. Nechyběly Formule 3 Drak od moravského konstruktéra Otto Buchbergera nebo formule Avia s Václavem Límem za volantem. A také formule Metalex a několik krásných Bugatek. Vyjmenovat všechny zajímavé stroje by bylo příliš zdlouhavé, doporučujeme podívat se na fotografie.

Aero Minor Sport se chystá na závod Le Mans Classic. | Foto: Markéta Navrátilová

Příští rok se akce koná v termínu 20.-21. června. "S každým rokem se sjedou jiné stroje, a proto je každý ročník neopakovatelný. Budeme hledat témata k výročí, oslovovat zasloužilé závodníky k účasti a také lákat unikátní stroje ze sbírek. Letos měla mimo jiné premiéru kategorie Harley-Davidson, po válce se ladily pro závody motocykly WL a s těmi přejela velká skupina Harleyson’s z celé Evropy," shrnuje událost hlavní organizátor Karel Kupka.

Ač je Karel Kupka především milovníkem historických motocyklů, na trať, které se říká rohlík, se postavil i se svým matně zeleným strojem Sénéchal, kterým nás ochotně svezl.

Sénéchal, sportovní cyclecar vlastněný a řízený Karlem Kupkou. | Foto: Marian Bazala

"Jde o sportovní cyclecar vyráběný v letech 1921 až 1925, do roku 1929 pak firmou Chenard-Walcker. Firmu založil Robert Sénéchal, automobilový závodník a průkopník letectví. Úspěšně se účastnil s vozy vytrvalostních závodů 24 hodin Bol d’Or. U nás zastupovala značku firma Balvín ze Žižkova a podle odhadů se u nás prodalo kolem šedesáti automobilů. Brněnský závodník Bedřich Soffer s vozidly úspěšně závodil a vyhrál plno závodů, než přesedlal na vozy z brněnské Zbrojovky," rozpovídá se o voze Karel Kupka.

Brno Revival patří mezi šampionát Grand Prix historických automobilů, do něj se řadí také unikátní závod historických vozidel do vrchu Zbraslav-Jíloviště. Ten se koná v termínu 7.-8. září.

Podívejte se do galerie v úvodu článku na stroje, které závodily na akci Brno Revival.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy