Škoda Sport, typ 966, vycházela ze sériové 1101. Představila se v roce 1949, tedy před 70 lety, s ambicí excelovat na Velké ceně Československa, která se konala na Masarykově okruhu v Brně.
Škodováci postavili dva vozy, jeden s atmosférickým motorem, druhý dopovaný kompresorem. Ještě než se uskutečnil zmíněný závod, vozy excelovaly na závodu Cena města Brna konaném 25. září téhož roku. Jaroslav Netušil vyhrál svou třídu a Václav Bobek na druhém autě ve své třídě dojel na druhém místě.
Rok poté vůz vyrazil na legendární závod 24h Le Mans, posádku opět tvořil tandem Václav Bobek starší a Jaroslav Netušil. První kola vypadala slibně, ale nakonec musela Škoda Sport odstoupit ve 13. kole kvůli technickým potížím.
Na startu se Škoda Sport potkala s dalším vozem z Československa, Aerem Minor Sport. "Tehdy jeden vůz střídavě řídili nizozemští jezdci Maurice Gatsonides a Henk Hoogeven, obsadil absolutně 21. místo a vyhráli třídu do 750 cm3, ve druhém autě jel Jacques Poch s Edmondem Mouchem, ale odpadli po hodině závodu pro poruchu ložiska pravého předního kola," vypráví o sportovním Minoru Jan Tuček, přední český spisovatel knih s automobilovou tematikou.
O rok dříve přitom Minor Sport dosáhl fantastického výsledku, navíc s českou posádkou. V roce 1949 se slavný závod 24 hodin Le Mans konal sice už posedmnácté, ale vůbec poprvé po válce. Vedle závodu Rallye Monte Carlo to byla nejprestižnější sportovní událost v automobilovém světě, což platí ostatně dodnes.
Z Československa se závodu zúčastnily dokonce dva čerstvě sestrojené prototypy. V jednom vyvedeném v modré národní francouzské barvě s číslem 59 závodil Jacques Poch, francouzský zástupce značek Aero Minor, Škoda, Tatra a Jawa s Čechem Ivanem Hodáčem. Byl to Poch, kterému se ve vládních kruzích podařilo zajistit vyslání československých posádek do Francie.
"Zařídil, aby byli vybráni co nejlepší tuzemští jezdci. Sám si samozřejmě udělal radost tím, že také mohl závodit, i když se mu tolik nedařilo," popisuje tehdejší příběh spisovatel a autor desítek knih o historických automobilech Jan Tuček.
Pochův Minor Sport ujel za 24 hodin 2031,438 km průměrem 84,643 km/h a skončil na 19. místě v absolutním pořadí, což bylo poslední místo klasifikace - znamenalo to, že ze 49 aut, která stanula na startu, jich do cíle o 24 hodin později dojelo zmíněných 19.
Druhé posádce se ale dařilo fantasticky. S číslem 58 na karoserii československého doutníku v bílo-modro-červeném národním provedení ji tvořili Otto Krattner a František Sutnar a ujeli 2391,932 km průměrnou rychlostí 99,664 km/h. Skončili na 15. místě a svou třídu do 750 cm3 vyhráli, což se samo o sobě dalo považovat za enormní úspěch.
Důležitější však je, že na Le Mans se počítá i celkové hodnocení podle indexu výkonu. Propočítá se poměr mezi ujetou vzdáleností a deklarovaným výkonem a Minor Sport byl druhý, těsně za dvoulitrovým dvanáctiválcem Ferrari 166. Aero tehdy byla jediná značka, jejíž všechna přihlášená auta závod dokončila. Byl to skutečný úspěch.
Letošní Brno Revival tak nenápadně připomněl sedmdesát let starý příběh. U vzpomínky však nezůstává. Oba vozy se chystají účastnit se závodu Le Mans Classic, na který se mohou přihlásit pouze vozy, které organizátoři schválí (a které v minulosti závod jely) už příští rok v červenci.
Za volantem Škody Sport se budou střídat Michal Velebný se Stanislavem Kafkou, Aero Minor Sport budou řídit členové spolku Le Mans Redux, jmenovitě Michal Froněk, Zdeněk Kašpar, David Karásek. V červenci příštího roku tak fanoušky československých závodních veteránů čeká výjimečná událost.
Letošní ročník Brno Revival se konal potřetí po obnovení a na startu se objevilo 130 závodních aut a více než 110 historických motocyklů. Unikátní je na akci především fakt, že se zde představují stroje, které nejsou na běžných veteránských akcích k vidění. Nechyběly Formule 3 Drak od moravského konstruktéra Otto Buchbergera nebo formule Avia s Václavem Límem za volantem. A také formule Metalex a několik krásných Bugatek. Vyjmenovat všechny zajímavé stroje by bylo příliš zdlouhavé, doporučujeme podívat se na fotografie.
Příští rok se akce koná v termínu 20.-21. června. "S každým rokem se sjedou jiné stroje, a proto je každý ročník neopakovatelný. Budeme hledat témata k výročí, oslovovat zasloužilé závodníky k účasti a také lákat unikátní stroje ze sbírek. Letos měla mimo jiné premiéru kategorie Harley-Davidson, po válce se ladily pro závody motocykly WL a s těmi přejela velká skupina Harleyson’s z celé Evropy," shrnuje událost hlavní organizátor Karel Kupka.
Ač je Karel Kupka především milovníkem historických motocyklů, na trať, které se říká rohlík, se postavil i se svým matně zeleným strojem Sénéchal, kterým nás ochotně svezl.
"Jde o sportovní cyclecar vyráběný v letech 1921 až 1925, do roku 1929 pak firmou Chenard-Walcker. Firmu založil Robert Sénéchal, automobilový závodník a průkopník letectví. Úspěšně se účastnil s vozy vytrvalostních závodů 24 hodin Bol d’Or. U nás zastupovala značku firma Balvín ze Žižkova a podle odhadů se u nás prodalo kolem šedesáti automobilů. Brněnský závodník Bedřich Soffer s vozidly úspěšně závodil a vyhrál plno závodů, než přesedlal na vozy z brněnské Zbrojovky," rozpovídá se o voze Karel Kupka.
Brno Revival patří mezi šampionát Grand Prix historických automobilů, do něj se řadí také unikátní závod historických vozidel do vrchu Zbraslav-Jíloviště. Ten se koná v termínu 7.-8. září.
Podívejte se do galerie v úvodu článku na stroje, které závodily na akci Brno Revival.