Brno Revival připomnělo výročí závodu, kde jely slavné speciály z Československa

Brno Revival připomnělo výročí závodu, kde jely slavné speciály z Československa
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
10. 7. 2019 14:57
Kouzlo nechtěného. Poslední červnový víkend se v areálu brněnského výstaviště konala pozoruhodná akce Brno Revival. Na trati se vedle sebe mimo jiné postavily dva vozy, které mají za sebou působivý příběh. Jen s odstupem pár dní a k tomu 69 let se setkala Škoda Sport a Aero Minor Sport, auta, která závodila v roce 1950 na čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Škoda Sport je dokonce identické auto, které bylo tehdy na startu. A pokud vše dobře dopadne, příští rok tyto dva vozy vyrazí do Francie na Le Mans Classic.

Škoda Sport, typ 966, vycházela ze sériové 1101. Představila se v roce 1949, tedy před 70 lety, s ambicí excelovat na Velké ceně Československa, která se konala na Masarykově okruhu v Brně.

Škodováci postavili dva vozy, jeden s atmosférickým motorem, druhý dopovaný kompresorem. Ještě než se uskutečnil zmíněný závod, vozy excelovaly na závodu Cena města Brna konaném 25. září téhož roku. Jaroslav Netušil vyhrál svou třídu a Václav Bobek na druhém autě ve své třídě dojel na druhém místě.

Rok poté vůz vyrazil na legendární závod 24h Le Mans, posádku opět tvořil tandem Václav Bobek starší a Jaroslav Netušil. První kola vypadala slibně, ale nakonec musela Škoda Sport odstoupit ve 13. kole kvůli technickým potížím.

Na startu se Škoda Sport potkala s dalším vozem z Československa, Aerem Minor Sport. "Tehdy jeden vůz střídavě řídili nizozemští jezdci Maurice Gatsonides a Henk Hoogeven, obsadil absolutně 21. místo a vyhráli třídu do 750 cm3, ve druhém autě jel Jacques Poch s Edmondem Mouchem, ale odpadli po hodině závodu pro poruchu ložiska pravého předního kola," vypráví o sportovním Minoru Jan Tuček, přední český spisovatel knih s automobilovou tematikou.

O rok dříve přitom Minor Sport dosáhl fantastického výsledku, navíc s českou posádkou. V roce 1949 se slavný závod 24 hodin Le Mans konal sice už posedmnácté, ale vůbec poprvé po válce. Vedle závodu Rallye Monte Carlo to byla nejprestižnější sportovní událost v automobilovém světě, což platí ostatně dodnes.

Z Československa se závodu zúčastnily dokonce dva čerstvě sestrojené prototypy. V jednom vyvedeném v modré národní francouzské barvě s číslem 59 závodil Jacques Poch, francouzský zástupce značek Aero Minor, Škoda, Tatra a Jawa s Čechem Ivanem Hodáčem. Byl to Poch, kterému se ve vládních kruzích podařilo zajistit vyslání československých posádek do Francie.

David Karásek a Michal Froněk (vpravo), dva členové spolku Le Mans Redux, kteří napřesrok vyrazí do Francie na závod Le Mans Classic.
David Karásek a Michal Froněk (vpravo), dva členové spolku Le Mans Redux, kteří napřesrok vyrazí do Francie na závod Le Mans Classic. | Foto: Eva Srpová

"Zařídil, aby byli vybráni co nejlepší tuzemští jezdci. Sám si samozřejmě udělal radost tím, že také mohl závodit, i když se mu tolik nedařilo," popisuje tehdejší příběh spisovatel a autor desítek knih o historických automobilech Jan Tuček.

Pochův Minor Sport ujel za 24 hodin 2031,438 km průměrem 84,643 km/h a skončil na 19. místě v absolutním pořadí, což bylo poslední místo klasifikace - znamenalo to, že ze 49 aut, která stanula na startu, jich do cíle o 24 hodin později dojelo zmíněných 19.

Druhé posádce se ale dařilo fantasticky. S číslem 58 na karoserii československého doutníku v bílo-modro-červeném národním provedení ji tvořili Otto Krattner a František Sutnar a ujeli 2391,932 km průměrnou rychlostí 99,664 km/h. Skončili na 15. místě a svou třídu do 750 cm3 vyhráli, což se samo o sobě dalo považovat za enormní úspěch.

Důležitější však je, že na Le Mans se počítá i celkové hodnocení podle indexu výkonu. Propočítá se poměr mezi ujetou vzdáleností a deklarovaným výkonem a Minor Sport byl druhý, těsně za dvoulitrovým dvanáctiválcem Ferrari 166. Aero tehdy byla jediná značka, jejíž všechna přihlášená auta závod dokončila. Byl to skutečný úspěch.

Michal Velebný a Stanislav Kafka (vlevo), se budou příští rok střídat na Le Mans Classic za volantem Škody Sport, která se před 70. lety závodu účastnila.
Michal Velebný a Stanislav Kafka (vlevo), se budou příští rok střídat na Le Mans Classic za volantem Škody Sport, která se před 70. lety závodu účastnila. | Foto: Eva Srpová

Letošní Brno Revival tak nenápadně připomněl sedmdesát let starý příběh. U vzpomínky však nezůstává. Oba vozy se chystají účastnit se závodu Le Mans Classic, na který se mohou přihlásit pouze vozy, které organizátoři schválí (a které v minulosti závod jely) už příští rok v červenci.

Za volantem Škody Sport se budou střídat Michal Velebný se Stanislavem Kafkou, Aero Minor Sport budou řídit členové spolku Le Mans Redux, jmenovitě Michal Froněk, Zdeněk Kašpar, David Karásek. V červenci příštího roku tak fanoušky československých závodních veteránů čeká výjimečná událost.

Letošní ročník Brno Revival se konal potřetí po obnovení a na startu se objevilo 130 závodních aut a více než 110 historických motocyklů. Unikátní je na akci především fakt, že se zde představují stroje, které nejsou na běžných veteránských akcích k vidění. Nechyběly Formule 3 Drak od moravského konstruktéra Otto Buchbergera nebo formule Avia s Václavem Límem za volantem. A také formule Metalex a několik krásných Bugatek. Vyjmenovat všechny zajímavé stroje by bylo příliš zdlouhavé, doporučujeme podívat se na fotografie.

Aero Minor Sport se chystá na závod Le Mans Classic.
Aero Minor Sport se chystá na závod Le Mans Classic. | Foto: Markéta Navrátilová

Příští rok se akce koná v termínu 20.-21. června. "S každým rokem se sjedou jiné stroje, a proto je každý ročník neopakovatelný. Budeme hledat témata k výročí, oslovovat zasloužilé závodníky k účasti a také lákat unikátní stroje ze sbírek. Letos měla mimo jiné premiéru kategorie Harley-Davidson, po válce se ladily pro závody motocykly WL a s těmi přejela velká skupina Harleyson’s z celé Evropy," shrnuje událost hlavní organizátor Karel Kupka.

Ač je Karel Kupka především milovníkem historických motocyklů, na trať, které se říká rohlík, se postavil i se svým matně zeleným strojem Sénéchal, kterým nás ochotně svezl.

Sénéchal, sportovní cyclecar vlastněný a řízený Karlem Kupkou.
Sénéchal, sportovní cyclecar vlastněný a řízený Karlem Kupkou. | Foto: Marian Bazala

"Jde o sportovní cyclecar vyráběný v letech 1921 až 1925, do roku 1929 pak firmou Chenard-Walcker. Firmu založil Robert Sénéchal, automobilový závodník a průkopník letectví. Úspěšně se účastnil s vozy vytrvalostních závodů 24 hodin Bol d’Or. U nás zastupovala značku firma Balvín ze Žižkova a podle odhadů se u nás prodalo kolem šedesáti automobilů. Brněnský závodník Bedřich Soffer s vozidly úspěšně závodil a vyhrál plno závodů, než přesedlal na vozy z brněnské Zbrojovky," rozpovídá se o voze Karel Kupka.

Brno Revival patří mezi šampionát Grand Prix historických automobilů, do něj se řadí také unikátní závod historických vozidel do vrchu Zbraslav-Jíloviště. Ten se koná v termínu 7.-8. září.

Podívejte se do galerie v úvodu článku na stroje, které závodily na akci Brno Revival.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Erdogan změnil názor, s viceprezidentem USA Pencem se nakonec setká

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se ve čtvrtek setká s americkým viceprezidentem Mikem Pencem a ministrem zahraničí Mikem Pompeem. Informoval o tom šéf komunikací turecké vlády. Dříve totiž Erdogan setkání v rozhovoru s televizí Sky News odmítl s tím, že bude jednat pouze se svým protějškem Donaldem Trumpem a nechal se slyšet, že americkou delegaci, která chce jednat o nynější turecké intervenci v Sýrii, odkáže na jejich protějšky v turecké vládě.

Zástupci vlády USA letí do Turecka ve středu, ve čtvrtek pak mají začít oficiální jednání. Pompeo řekl, že cílem mise je najít řešení situace v Sýrii a ne rozbít americko-turecké vztahy.

před 1 hodinou

Basketbalisté Nymburka zahájili Ligu mistrů výhrou nad Bambergem

Basketbalisté Nymburka zahájili základní skupinu Ligy mistrů vítězstvím 91:71 nad Bambergem. Domácí v pražské hale Královka vykročili za výhrou nad čtvrtým celkem minulého ročníku už v první čtvrtině, kterou vyhráli o 19 bodů.

Středočeši soupeře v úvodním dějství dokonale zaskočili. Do zápasu vstoupili sérií 16:0 a Bamberg se poprvé prosadil až po čtyřech minutách. Nymburk i díky 13 bodům Jaromíra Bohačíka první čtvrtinu vyhrál 30:11. Ve druhé části německý tým výrazně přitvrdil v obraně a Středočeši o poločasové přestávce vedli o 18 bodů.

Po pauze převzal Bamberg aktivitu, Nymburku se přestalo dařit střelecky i na doskoku a po nepovedeném závěru třetí čtvrtiny se náskok domácích ztenčil na osm bodů. Závěrečná čtvrtina už ale byla opět v režii Nymburka, který zpřesnil střelbu a vzal si dvouciferný náskok zpět. Nejlepším střelcem zápasu byl Bohačík s 24 body.

Basketbalová Liga mistrů - skupina C, 1. kolo:

Nymburk - Bamberg 91:71 (30:11, 52:34, 65:57)

Nejvíce bodů: Bohačík 24, Booker 18, Dalton 14, Hankins 10 - B. Taylor 16, Harris a Lee po 11, K. Taylor 10. Fauly: 20:21. Trestné hody: 24/21 - 16/9. Trojky: 6:14. Doskoky: 44:43.

Tabulka:

1. Nymburk 1 1 0 91:71 2
2. Tenerife 1 1 0 81:67 2
3. VEF Riga 1 1 0 80:74 2
4. Peristeri 1 1 0 70:64 2
5. Mornar Bar 1 0 1 74:80 1
6. Gaziantep 1 0 1 64:70 1
7. Nižnij Novgorod 1 0 1 67:81 1
8. Bamberg 1 0 1 71:91 1
před 1 hodinou

Basketbalistky USK Praha začaly Evropskou ligy výhrou v Rize

Basketbalistky ZVVZ USK Praha vstoupily úspěšně do nového ročníku Evropské ligy a vyhrály v Lotyšsku nad TTT Riga 73:66. Nejlepšími střelkyněmi v barvách českých šampionek a obhájkyň třetího místa byly shodně se 17 body Alyssa Thomasová a Valériane Ayayiová. Další zápas čeká svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové za týden ve Francii proti Bourges.

1. kolo Evropské ligy basketbalistek:

Skupina A:

TTT Riga - ZVVZ USK Praha 66:73 (14:20, 32:37, 43:58)

Nejvíce bodů: Drammehová 13, Harperová, Strautmaneová obě 12 - Thomasová, Ayayiová obě 17, Jonesová 12. Fauly: 18:18. Trestné hody: 21/16 - 20/13. Trojky: 6:6. Doskoky: 37:41.

Zdroj: ČTK
Další zprávy