Bohyně od Citroënu slaví šedesátiny. Model DS proslavily i filmy s Fantomasem

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
Aktualizováno 5. 10. 2015 21:43
Vůz Citroën DS, který podle odborníků předběhl dobu o desítky let, měl výstavní premiéru právě před šedesáti lety. Úspěch měly avantgardní tvary, použitá technická řešení i skvělé jízdní vlastnosti.
Obklopený květinami byl před 60 lety v Paříži exemplář Citroënu DS
Obklopený květinami byl před 60 lety v Paříži exemplář Citroënu DS | Foto: Wikipedia

Přesně před šedesáti lety představil francouzský Citroën na autosalonu v Paříži vůz, který jednoznačně patří do síně slávy automobilového průmyslu. Model DS šokoval svými aerodynamickými tvary i spoustou technických řešení, z nichž mnohá byla průkopnická a předběhla svoji dobu. Označení DS se četlo "la déesse", což ve francouzštině označuje bohyni.

V dalších letech automobilka přepracovala příď a světlomety byly zakryty.
V dalších letech automobilka přepracovala příď a světlomety byly zakryty. | Foto: Citroën

Většina konkurentů tehdy stále vyráběla vozy s mohutnou maskou chladiče, mohutnou přídí, motorem vpředu a pohonem zadních kol. Konstruktéři z Citroënu najednou přišli s přídí, kde maska chladiče zcela chyběla, zadní kola byla zakrytá, v interiéru se nacházel volant s pouhým jediným ramenem. A navíc do auta instalovali například poloautomatickou převodovku či hydropneumatické pérování. Dalším revolučním počinem byl systém natáčení světlometů v závislosti na poloze volantu.

Autorem konceptu auta byl André Lefebvre, tvary karosérie stvořil Flaminio Bertoni.

Foto: Citroën

Díky skvělé aerodynamické karosérii dokázal vůz jet na tehdejší dobu solidní rychlostí 137 kilometrů za hodinu, a to i přes použití poměrně slabého motoru s maximálním výkonem 56 kW. Konstruktéři totiž věnovali velkou péči snížení hmotnosti. Například střecha auta byla z plastu, kapota a víko kufru z hliníku.

Model DS vydržel ve výrobě dvacet let - do roku 1975. Prodalo se ho téměř půldruhého milionu kusů. Postupně se vůz inovoval. Pod kapotu se dostaly silnější motory, pozměněna byla i příď, do níž byla implementována dvojice světlometů s překrytem. Existovala verze kabriolet a dokonce i kombi.

Foto: Citroën

Avantgardní a pohodlný Citroën DS byl oblíbený i mezi čelnými představiteli Francie, včetně hlavy státu Charlese de Gaulla. Nepřehlédnutelný prezident se během jízdy v Citroënu DS stal několikrát terčem atentátu, vždy ale přežil. Výjimečné jízdní vlastnosti "dé-esa" výrazně pomohly vyváznout de Gaullovi se zdravou kůží i z kulometného útoku v srpnu 1962.

Elegantní automobily z pařížské továrny se také staly jedním ze symbolů designu 60. let, odborníci Citroën DS ve všemožných anketách zařadili mezi nejkrásnější vozy všech dob.

Ve filmu Fantomas se zlobí uměl Citroën DS dokonce létat.
Ve filmu Fantomas se zlobí uměl Citroën DS dokonce létat. | Foto: Citroën

Auto s nezaměnitelnou siluetou se objevilo v řadě filmů, jezdil s ním třeba slavný zločinec Fantomas, jehož "bohyně" uměla dokonce létat.

Označení DS je dnes jménem speciální divize francouzského koncernu PSA. Vyrábí luxusní verze vozů odvozené od běžných modelů Citroënu. Oblíbené jsou například v Číně.

 

Právě se děje

Další zprávy