Vjet na přejezd na červenou bude trestný čin. Ťok chystá nový bodový systém s přísnějšími tresty

Radek Pecák Petr Koděra Radek Pecák, Petr Koděra
18. 12. 2015 16:00
Ministerstvo dopravy pracuje na revizi bodového systému. Chce výrazněji trestat nejzávažnější přestupky. Novinkou má být i jasné vymezení výše pokuty místo současného rozpětí, z něhož policista může vybírat. Ministr Dan Ťok prosazuje také dvojnásobný příděl bodů začínajícím řidičům, konkrétně s praxí kratší než dva roky.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha –  Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce prosadit zpřísnění předpisů. Pokud řidič vjede na železniční přejezd, přestože bliká červené světlo, mohl by tím spáchat trestný čin obecného ohrožení.

"Zdá se totiž, že řidiči jsou nepoučitelní a po nešťastné události ve Studénce se na jiných přejezdech přihodily ještě další dva vážné incidenty," uvedl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Foto: Ludvík Hradilek

Ministr rovněž chce, aby už od začátku roku 2017 platil nový bodový systém s přísnějšími postihy za závažné přestupky.

"Mám na mysli překročení rychlosti o padesát kilometrů za hodinu mimo obec nebo o čtyřicet uvnitř obce. A dále jde o vjetí na červenou do křižovatky a na železniční přejezd,“ upřesňuje Ťok.

Novinkou má být i taxativní vymezení přesné částky za jednotlivé přestupky. "Policisté nemohou mít v tomto případě žádný prostor pro licitování. Zákon jim dá pouze dvě možnosti – buď pokutu udělit, nebo nikoli,“ dodává.

Pro další novinku našel Ťok inspiraci ve Velké Británii. Jde o dvojnásobný příděl bodů začínajícím řidičům, konkrétně s praxí kratší než dva roky. Je podle něho nutné, aby si uvědomili, že třeba rychlá jízda je i pro ně riziková, a nikoliv pouze drobnou nepříjemností, která se navíc dá odstranit absolvováním nějakého školení vedoucího k odpočtu bodů.

Ministr ale nechce zůstat jen u tvrdých trestů. Požaduje například co největší preventivní působení na řidiče, kteří při jízdě telefonují bez hands-free.

"Málokdo si totiž neuvědomuje, že jde o jeden ze tří typů nejvíce rizikových činností, které přispívají k vážným dopravním nehodám,“ říká Ťok. Tvrdší postihy podle něj v tomto případě nejsou na místě. "Vezměte například chytré hodinky. Já vůbec nemusím sáhnout na telefon a stejně si přečtu SMS," vysvětluje, proč zákon nemůže obsahovat vše.

Podobně preventivně prý budou policisté působit kvůli zavedení povinnosti nosit reflexní prvky na oblečení při chůzi mimo obec. Dostanou reflexní pásky a začnou je lidem rozdávat.

Ťok není příznivcem toho, aby se mýtné brány na dálnicích začaly využívat i k měření rychlosti. "Úsekové měření bude, ale pouze na opravovaných úsecích. Je důležité kvůli bezpečnosti pracovníků stavebních firem a kvůli zvýšení průjezdní kapacity,“ říká.

Minimálně před jedním z opravovaných úseků na dálnici D1 by se v příštím roce měla objevit informační zařízení upozorňující řidiče na aktuální délku kolony, případné nehody a jiné nebezpečné jevy. Půjde o pilotní projekt, postupně se mají zavádět inteligentní dopravní systémy na každé nově budované dálnici.

Ministerstvo chce v příštím roce dokončit také přípravu nového zákona o autoškolách.

"Stále chceme, aby byl zaveden řidičák na zkoušku, současně ale hodláme dát podstatně větší pravomoc sdružením autoškol. Mám ambici přijít s novou koncepcí, což by měla být jakási samospráva subjektů působících v tomto oboru,“ upřesňuje s tím, že profesní sdružení se už nyní podílí na přípravě nového zákona.

Není ale příznivcem nějakého povinného následného vzdělávání řidičů. "Nechceme jen tak někomu přidávat byznys,“ dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy