Rodinné BMW popírá lékařskou vědu. Čím větší ledviny, tím menší žízeň

Rodinné BMW popírá lékařskou vědu. Čím větší ledviny, tím menší žízeň
Přídi dominují heraldické ledviny úctyhodných rozměrů.
Interiér je plně digitální, mechanických ovladačů zbylo jen pár.
Domovská stránka dovoluje zobrazení více funkcí současně.
Sportovní a zároveň pohodlná sedadla BMW umí. A také si za ně řekne o nemálo peněz.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
21. 5. 2022 7:11
V Mnichově letos modernizovali vůz vymírajícího druhu, malé MPV Active Tourer. Je prostorné, praktické, moderně vybavené, nesmírně pohodlné, a přestože má přední pohon, jezdí skvěle jako všechny bavoráky. Neuvěřitelně vypiplaný benzinový dvoulitr navíc dosahuje tak nízké spotřeby, že jsme autu odpustili i zduřelé ledviny na přídi. Technickému zázraku ovšem odpovídá i cena.

BMW není masová značka. Míří na úspěšné lidi, kteří si rádi připlatí za trochu exkluzivity říznuté sportovním duchem. O to větším překvapením bylo před sedmi lety uvedení rodinného "mamataxi" velikosti Renaultu Scénic. Zjednodušeně řečeno jde o vedlejší produkt Mini Cooperu a jeho deriváty, pro něž byl technický základ s předním pohonem vyvinut.

Letos přijela druhá generace. V každém směru o dva až tři centimetry povyrostla, zato ale přišla o prodlouženou sedmimístnou variantu Gran Tourer. Vůz je nyní výhradně pětimístný. Nová karoserie zhubla přímými cestami jako širší využití hliníku, což je řešení na tuto třídu neobvyklé a také ne levné.

Na tvarech rodinného přepravníku není co nového vymyslet, tvůrci se proto soustředili na povrchy. Nutno uznat, že příď připomínající nepřátelské zvíře se zuřivě rozšířenými nozdrami si nelze s ničím splést.

Interiéru vládnou nejmodernější technologie, ručičkové přístroje a oddělený tablet navigace ustoupily souvislému pásu displejů. Pravý z nich je díky zakřivení panelu natočený k řidiči. Tento drobný detail dodává kokpitu cenný punc originálu a vyhýbá se lacinému dojmu, který ústup od unikátních budíků ke generickým diplejům často provází.

K tradici BMW patří spojení sportovního ducha s takovým komfortem, jaký se jinde považuje když ne rovnou za nečestný, tak alespoň za nesportovní. Na prvním místě to platí o pohodlně vypolštářovaných, ale pevně držících sedačkách se semišovým potahem. Při ostřejší jízdě vyhoví stejně jako při cestě přes půl Evropy. Špatné není ani sezení vzadu. V vyšší střecha zde nechává i dospělým místo na vzpřímenou polohu.

Hlavní bavorskou atrakcí ovšem býval vždy podvozek, a ani v tom Active Tourer nezklame. I když má agregát uložený před předními koly a vysoké těžiště, projíždí zatáčkami mrštněji a jistěji než většina obyčejných nízkých hatchbacků. Hledat limity přilnavosti je zbytečné, leží zkrátka daleko výš než hranice řidičské příčetnosti. 

V jízdním projevu přitom není ani stopy po prkenném nepohodlí, jaké byste od sportovně laděné předokolky čekali. Zavěšení poddajně pohlcuje nerovnosti českých silnic a ani na testovaných devatenáctipalcových kolech nemasíruje posádku tvrdými rázy. 

Zdatným spoluhráčem je nejsilnější nabízený motor s označením 223i. Tedy benzinový dvoulitr vystrojený úplně vším, co se dnes dá sériově vyrobit: přeplňováním, kombinací přímého i nepřímého vstřikování paliva, přepínáním z Ottova do úspornějšího Atkinsonova cyklu a mild-hybridní výpomocí 15kilowattového elektromotoru.

Výsledkem je suverénní nástup z nejnižších otáček, nesmlouvavé zatlačení do sedaček ve středním pásmu a adrenalinová špička na vrcholu. Při klidné jízdě se motor vydrží neslyšně převalovat kdesi dole, na požádání odfoukne celé auto jako plachetnici a chová se jemněji než jakýkoli diesel.

S trochou rozmyslu spotřebuje v kombinovaném provozu méně než sedm litrů, tedy asi o půl litru víc než běžná rodinná auta s motory polovičního objemu. Zejména na dálnici nás překvapila hodnota 6,8 l/100 km, jaké jsme zatím nedosáhli ani u vozů s výhodnější aerodynamikou.

BMW 223i Active Tourer

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3
Výkon: 160 kW při 5000 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 241 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s
Kombinovaná spotřeba: 6,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 415 l 
Cena: od 951 600 Kč

To vše s sebou nese dvě praktické nevýhody. První je dvouspojkový automat od Getragu, jehož sedm stupňů umožňuje udržovat nízké otáčky. Připusťme, že je naladěný méně váhavě než v Renaultech, ale jeho reakční časy jsou zoufale pomalé. Kdo se chce povozit, chopí se pádel pod volantem a naučí se řadit s dlouhým předstihem.

K nízké spotřebě pomáhá také přepínání do úsporného Atkinsonova cyklu, kdy spalovací motor stlačuje méně směsi, než by odpovídalo jeho objemu. Při mírném zrychlení mu pomáhá 15kilowattový elektromotor. Aby to mohl dělat co nejčastěji, potřebuje velkou baterii s kapacitou 960 Watthodin, která nemá daleko k plně hybridní Toyotě Prius. Také ovšem zabírá celý prostor pod podlážkou kufru. Jeho objem je proto menší, zapomenout musíte i na rezervní kolo.

A potom je tu cena. Verze 223i začíná na 951 600 korunách a náš plně vybavený kousek se vyšplhal na 1,35 milionu. Jen paket M-Sport s těmi skvělými sedačkami, adaptivním podvozkem a koženým čalouněním stropu stojí 96 tisíc, půvabná 19palcová kola 48 tisíc.

Navzdory dobrácky rodinnému pojetí karoserie tedy míří na úplně jinou skupinu zákazníků než vyhynulí klasikové typu Citroën Picasso a Opel Zafira. Vyspělá technika dodává Active Toureru nevšední jízdní dovednosti, ale také ukazuje, jak náročné je udržet tento formát na dnešním trhu. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Zrušení ústavního práva na potrat vyvolalo protesty napříč Spojenými státy

V amerických městech se čekají další protesty spojené s pátečním verdiktem nejvyššího soudu, který po téměř 50 letech zrušil ve Spojených státech ústavní právo na potrat. Už během sobotního dopoledne se lidé opět scházeli před budovou soudu ve Washingtonu, přičemž vedle stovek nespokojených přišla podle médií i menší skupina lidí, kteří verdikt umožňující zakazovat interrupce vítají. Nové manifestace přicházejí po pátečních protestech, ale i oslavách v New Yorku, Bostonu, Atlantě nebo Los Angeles.

Nejvyšší soud poměrem pěti hlasů ku čtyřem zneplatnil precedenční verdikt z roku 1973, který vytvořil právo na ukončení těhotenství přibližně do 23. týdne. Páteční stanovisko představuje velmi vzácné rozhodnutí, které zrušením platného precedentu práva Američanů nerozšiřuje, ale omezuje. Verdikt dává možnost americkým zákonodárcům potraty libovolně regulovat a v několika státech s republikánským vedením už jsou nyní tyto procedury zakázané.

Před budovou soudu nedaleko washingtonského Kapitolu po zveřejnění verdiktu slavili členové takzvaného hnutí pro život, pro které šlo o dlouho očekávaný moment, zatímco zastánci práva na potrat vývoj těžce vstřebávali. Protesty proti rozhodnutí nejvyššího soudu se do večera rozšířily do mnoha koutů Spojených států. Průzkumy veřejného mínění v USA dlouhodobě ukazují většinovou podporu práva na interrupce, byť se čísla mohou stát od státu výrazně lišit.

Bezpečnostní složky se v souvislosti s očekávaným výbušným verdiktem připravovaly na násilí a noc na sobotu v tomto směru přinesla několik menších incidentů. V Jacksonu ve státě Mississippi podle televize CNN nad ránem neznámý muž vystupující proti potratům najel autem do dobrovolníka místní kliniky. Web Huffington Post pak informoval o dění v Cedar Rapids ve státě Iowa, kde nějaký muž najel do žen pochodujících za právo na interrupci.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Čeští hokejbalisté porazili ve čtvrtfinále MS Finsko 9:1

Čeští hokejbalisté zvítězili ve čtvrtfinále mistrovství světa v kanadském Lavalu nad obhájci stříbra Finy jednoznačně 9:1 a na čtrnáctém světovém šampionátu postoupili potřinácté mezi nejlepší čtyři celky. Pěti góly zazářil Dalimil Zvonek. Šest bodů za šest asistencí si připsal Martin Kruček.

Češi, kteří ovládli základní skupinu A1 bez porážky, s Finy prohráli před třemi roky na minulém MS v Košicích v semifinále 1:2 v prodloužení. Po následné porážce v duelu o 3. místo s Kanadou (2:3 v prodloužení) skončili teprve podruhé v historii bez medaile. V roce 2005 v Pittsburghu obsadili páté místo.

V Lavalu museli svěřenci trenéra Jiřího Mašíka dohánět ztrátu. Při vyloučení Henrika Kärkkäinena nevyužili přesilovou hru a v čase 9:07 otevřel skóre Sami Pietsalo. Český výběr ve 14. minutě bleskově během 11 sekund otočil stav. Při trestu Juusa Nieminena vyrovnal Jan Müller a vzápětí se zapsal mezi střelce Tomáš Zajíček.

Ve druhé třetině pojistil náskok dvěma góly Zvonek, který skóroval v 18. a 27. minutě. Mezitím se Mašíkův výběr ubránil ve dvou oslabeních při pobytu Ondřeje Pražáka a Radomíra Vaňka na trestné lavici.

Po 59 sekundách závěrečného dějství při vyloučení Mikka Hyvönena zvýšil Tomáš Fejfar. V čase 32:23 dovršil hattrick Zvonek a za čtyři minuty přidal ičtvrtou trefu. Potom se prosadil Lukáš Lhota a ve 43. minutě korunoval své střelecké představení Zvonek.

před 3 hodinami

Českou obec sokolskou povede v dalších třech letech opět Hana Moučková

Českou obec sokolskou povede i v nadcházejících třech letech starostka Hana Moučková. Bude to její páté funkční období. Delegáti o tom rozhodli dnes na 13. sjezdu, který se uskutečnil v Tyršově domě v Praze. Oznámil to mluvčí obce Jiří Reichl.

Moučková vede sokoly již od roku 2011. Je také první ženou, která tento post zastává od založení organizace před 160 lety.

Sokol, který se řadí mezi nejstarší spolky v Česku, vznikl 16. února 1862, kdy Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner založili Tělocvičnou jednotu pražskou se znakem sokola v letu. V současnosti má Česká obec sokolská 152 tisíc členů.

Od ostatních sportovních organizací se Sokol odlišuje mimo jiné tím, že se věnuje i kulturně-společenským aktivitám. Pod hlavičkou České obce sokolské tak působí asi dvě stovky divadelních, loutkářských, folklorních a hudebních nebo pěveckých sborů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy