BMW postaví u Sokolova testovací dráhu pro samořiditelná auta. Přijde na 200 milionů eur

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 15. 12. 2017 13:31
Německá automobilka BMW postaví poblíž Sokolova zkušební polygon o rozloze asi 500 hektarů. Na dnešní tiskové konferenci to oznámili zástupci značky, kraje i vlády. Testovací dráha bude sloužit především pro vývoj samořiditelných automobilů a bezpečnostních asistentů. Celková investice se má vyšplhat asi na 200 milionů eur, práci má díky poloygonu najít několik stovek lidí z oblasti automobilového průmyslu i IT. Do plného provozu bude centrum uvedeno v roce 2022.
Vizualizace polygonu, který BMW postaví u Sokolova.
Vizualizace polygonu, který BMW postaví u Sokolova. | Foto: BMW

BMW postaví nedaleko hraničního přechodu Svatý kříž/Waldsassen na Sokolovsku vývojové centrum pro samořiditelné vozy. To bude prvním zkušebním areálem německé automobilky ve východní Evropě a doplní tak stávající centra v Aschheimu nedaleko Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplogu ve Švédsku. Kromě automatizovaného řízení se bude nové středisko věnovat také asistenčním systémům, elektrifikaci a digitalizaci.

"Pozemek (na němž bude centrum stát - pozn. red.) má rozlohu asi 500 hektarů," uvedl šéf projektu Johannes Maierhofer. Automobilka jej vykoupila od Sokolovské uhelné. Podle viceprezidenta značky Herberta Grebence byly mezi faktory, proč se BMW rozhodlo stavět na Sokolovsku (celkem bylo ve výběru přes 80 lokalit), dobrá dopravní dostupnost s hlavním vývojovým centrem v Mnichově a topografie terénu.

Celková investice se podle šéfa projektu vyšplhá asi na 200 milionů eur a do regionu přinese stovky pracovních míst. Maierhofer také uvedl, že BMW má zájem navázat spolupráci s vysokými školami.

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová označila investici BMW jako důležitou i proto, že Sokolovsko projde v příštích letech útlumem těžby hnědého uhlí a pro tamní obyvatele bude testovací centrum znamenat nové pracovní příležitosti. "Zároveň si od projektu slibujeme, že přinese rychlejší dostavbu dálnice D6, popřípadě přímé dálniční napojení s Německem," doplnila.

Hlavními prvky areálu budou dva ovály. Vnější, který bude sloužit ke kvalitativnímu měření, a vnitřní, kde budou probíhat testy asistenčních systémů. Podle Maierhofera má vnější ovál délku zhruba 6 kilometrů. Podoba, kterou BMW představilo na vizualizaci, má odpovídat plánované realizaci.

Na vládní úrovni podle nového ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera vznikne společná Deklarace o spolupráci mezi vládou ČR a společností BMW Group. "Vláda se návrhem této deklarace bude po odborné stránce zabývat v nejbližším období," doplnil Hüner. Ten také uvedl, že záměrů na stavbu podobných testovacích areálů je v Česku více, žádný ale není ve stavu jako projekt BMW.

Provoz zkušebního centra by měl v plné míře začít v roce 2022, už o rok dříve plánuje bavorská automobilka představení plně či minimálně vysoce automatizovaného modelu BMW iNext. Na jeho vývoji, stejně jako na vývoji automatizovaného řízení pro další modely, spolupracují i další firmy jako Intel nebo Mobileye. "Techničtí partneři budou k vývoji v novém areálu přizváni, vlastní vývojová centra tam ale mít nebudou," upřesnil Johannes Maierhofer.

 

Právě se děje

Další zprávy