BMW M3 poprvé pro rodiny s dětmi. Kombi přidává na praktičnosti a neubírá na výkonu

BMW poprvé nabídne sportovní M3 i s karoserií kombi.
Foto: BMW
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 6. 2022 11:46
BMW M za padesát let své existence nabídlo jen dva kombíky a oba vycházely z modelu M5. Menší M3 vábení praktičtější karoserie dlouho odolávala, třebaže prototyp takového auta se objevil už v roce 2000. Až teď se však sen mnohých rodin stal skutečností a M3 Touring míří do sériové výroby.

To nejdůležitější se odehrává na dvou koncích auta. Vpředu pod kapotou M3 Touring je přeplňovaný benzinový šestiválec s třílitrovým objemem, který má podobně jako u sedanu v silnější verzi Competition výkon 375 kW a točivý moment 650 Nm. Pro kombi je to jediná volba, sedan má ještě o něco slabší verzi stejného motoru. Osmistupňová automatická převodovka posílá sílu na všechna kola, na rozdíl od sedanu tedy kombi není jen čistou zadokolkou, byť systém pohonu xDrive v M3 za normálních podmínek upřednostňuje zadní nápravu.

A auto lze dokonce "natvrdo" přepnout do režimu s výhradně poháněnými zadními koly, přičemž zcela se v takovou chvíli vypne i kontrola stability. To potěší především puristy, podle kterých by snad ani jiná M3 než ta s pohonem zadních kol neměla existovat. Přenosu výkonu pomáhají i aktivní diferenciál, rozdělující výkon mezi zadní kola, nebo kontrola trakce.

Ačkoliv kombi váží 1865 kg, stejně dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,6 vteřiny, z 0 na 200 km/h za 12,9 vteřiny a rozjet se na 250 km/h. Volitelný balíček M Driver's pak odblokuje omezovač a posune hranici maximální rychlosti na 280 km/h.

Vedle pohonu BMW myslelo i na podvozek, takže součástí standardní výbavy jsou vedle upravených náprav i elektronicky řízené tlumiče a za příplatek se dodávají karbon-keramické brzdy. Jejich kotouče, případně i kotouče standardně dodávaných brzd, jsou schované za kovanými 19palcovými koly vpředu a 20palcovými koly vzadu. Karoserie samotná pak byla oproti běžné řadě 3 dodatečně vyztužena.

To je tedy na jednom konci auta, na tom druhém je zavazadlový prostor o objemu 500 až 1510 litrů. Sklo víka kufru je navíc možné otevírat samostatně. Celkově je pak M3 Touring dlouhá 4794 mm, široká 1903 mm a vysoká 1436 mm. To znamená, že oproti standardní řadě 3 Touring je delší, širší a nižší. Rozvor náprav má délku 2857 mm, do kabiny se tak usadí pětice cestujících.

Vnější vzhled M3 Touring odpovídá M3 s karoserií sedan i M4 jako kupé či kabriolet. Nejvýraznějším prvkem tak jsou vertikální ledvinky v kombinaci s upraveným nárazníkem a jinými zrcátky. Světla mohou být volitelně laserová, rozpoznatelná podle modrých elementů. Pro kombi specifické jsou úpravy střechy a samozřejmě tvarování zadní části, v nárazníku nechybí difuzor a dohromady čtyři koncovky výfuku.

Interiér se vyznačuje především dvěma spojenými zahnutými obrazovkami: 12,3palcový displej je před řidičem místo budíků, 14,9palcový displej je výstupem multimediálního systému. Právě dvojice obrazovek umožnila podle BMW snížit počet fyzických tlačítek v kabině. Standardem jsou i sportovní přední sedadla, volitelně s odlehčenou konstrukcí z karbonu. Uhlíková vlákna pak mohou tvořit i obložení interiéru.

Vyrábět se bude kombík po boku sedanu v Mnichově od listopadu letošního roku. Ve stejnou dobu se M3 Touring dostane i na trh. Objednávky budou spuštěny už v září.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Francie chystá úplné znárodnění EDF. Zadlužená firma musí prodávat proud se slevou

Francouzská vláda chystá úplné znárodnění energetické společnosti EDF, uvedla dnes podle agentury Reuters premiérka Élisabeth Borneová. Akcie společnosti po jejím výroku prudce zpevnily. Francouzský stát nyní vlastní 84 procent akcií tohoto zadluženého jaderného giganta.

"Potvrzuji vám dnes, že stát má v úmyslu kontrolovat 100 procent kapitálu EDF," uvedla Borneová ve svém projevu v dolní komoře parlamentu. V promluvě formulovala priority své menšinové vlády.

Společnost EDF nabrala zpoždění a překročila rozpočet při stavbě jaderných elektráren ve Francii a v Británii. Potýká se také s korozí u některých svých stárnoucích reaktorů. Polovina jejích reaktorů ve Francii je nyní mimo provoz.

Energetický podnik dále poškodilo vládou nastavené pravidlo, podle něhož musí elektřinu prodávat konkurentům se slevou. Nařízení přišlo před dubnovými prezidentskými volbami, v nichž Emmanuel Macron obhajoval mandát. Podle Reuters se tak snažil odvrátit hněv veřejnosti kvůli rostoucím účtům za energii.

EDF odhaduje ušlý zisk na 18,5 miliardy eur (458,4 miliardy Kč) a předpokládá, že prodej elektřiny se slevou ji bude stát kolem 10,2 miliardy eur. Její dluh se letos zvýší o 40 procent na více než 61 miliard eur, napsala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Počet potvrzených obětí nedělního sesuvu ledovce v italských Alpách vzrostl na devět

Čtyři osoby již byly identifikované rodinnými příslušníky, pět dosud ne, oznámil dnes šéf Tridentské provincie Maurizio Fugatti. Česká diplomacie již v úterý potvrdila, že mezi oběťmi jsou dva čeští občané. Sedm osob utrpělo zranění, některá jsou vážná.

Záchranáři zapojili do pátrání i vrtulníky a bezpilotní letouny. Podle italského deníku La Repubblica se dronům podařilo vypátrat pozůstatky dvou osob, které nejspíš patří mezi dosud pohřešované horolezce.

Drony rovněž objevily pozůstatky ženy, není však jasné, zda jde o již potvrzenou oběť či osobu pohřešovanou. Nalezené pozůstatky je nyní potřeba důkladně prozkoumat a identifikovat.

Další zprávy