Autobusy musí být bezpečnější. Řidiče pohlídá asistent

Radek Pecák Radek Pecák
29. 3. 2014 20:40
Na nové předpisy Evropské unie jsou již tuzemští výrobci Iveco a Evobus připraveni.
Autobus Crossway vyráběný ve Vysokém Mýtě má nový motor a pevnější skelet.
Autobus Crossway vyráběný ve Vysokém Mýtě má nový motor a pevnější skelet. | Foto: Iveco

Vysoké Mýto, Holýšov – Bezpečnost autobusů mají od příštího roku povinně zvýšit elektronické asistenční prvky, od roku 2017 pak i lepší ochrana při nárazu. Na nové normy Evropské unie jsou již čeští výrobci autobusů připraveni, ujišťují zástupci společností Iveco Bus Vysoké Mýto a Evobus Holýšov.

Od roku 2015 musí výrobci dodávat autobusy pro dálkové trasy s například s elektronickým asistentem hlídajícím bdělost řidiče či systémem pro udržení vozidla v příslušném jízdním pruhu.

O dva roky později se pak zpřísní pravidla pro test odolnosti skeletu při převrácení. Ochrana cestujících podle normy ECR 66/01 se testuje tak, že autobus je shozen z římsy vysoké osmdesát centimetrů na bok a pak se měří vzniklé deformace. Zatímco dosud se takto testoval prázdný autobus, od roku 2017 bude muset být zatížen polovinou užitečné nosnosti. 

„Už v loňském roce jsme náš nejprodávanější typ autobusu Crossway upravili tak, aby nové normy splňoval,“ uvádí Jiří Vaněk, ředitel Iveco Product Development & Engineering Bus. Současně výrobce přizpůsobil elektroinstalaci ve voze tak, aby mohly být instalovány příslušné bezpečnostní asistenční systémy. Termín těchto úprav se shodoval s nutnou přestavbou motorové části vozu kvůli nově zaváděné exhalační normě Euro VI.

Výrobní postupy při zavádění nových typů už změnila také firma Evobus, která v západočeském Holýšově připravuje skelety autobusů značek Mercedes-Benz a Setra pro konečnou montáž.

Pevnější ocel a speciální profily

„Jednotlivý typ autobusu je ve výrobě mnoho let a není snadné v průběhu výroby něco měnit,“ říká mluvčí Evobusu Zuzana Scheyderová-Kubániková. Proto například autobus Mercedes-Benz Citaro má tuhost karosérie odpovídající normě pro rok 2017 již od začátku své výroby v roce 2011. Stejně tak je tomu u autobusů Setra řady ComfortClass a TopClass, které přišly na trh vloni a předloni.

Podle Vaňka z Iveco Bus musí být skelet karosérie na určitých místech vyztužen. Aby se však příliš nezvyšovala hmotnost, která by se logicky projevila na vyšší spotřebě paliva, musel výrobce použít pevnější typy oceli a speciální profily jednotlivých nosníků.

Pásy i kyvadlo

Na vyšší bezpečnost autobusů se Evropská unie výrazněji zaměřila po řadě tragických nehod na přelomu tisíciletí. V Česku k nim patří nehoda patrového autobusu u Nažidel, při níž zahynulo 20 lidí.

Už deset let například platí povinnost používat v zájezdových autobusech bezpečnostní pásy. Ty mají především zamezit tomu, aby cestující z vozu po nárazu vypadli.

Do budoucna se připravuje i další zpřísnění bezpečnostních předpisů. Například má být povinný i nárazový test kyvadlem proti místu řidiče. Ten je již řadu let povinný pro nákladní vozy. Někteří výrobci autobusů – včetně Evobusu – již tento test dobrovolně provádějí.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Ostravské letiště zprovozní v dubnu linku do Kyjeva, letenka vyjde na necelých 700 korun

Z ostravského letiště v Mošnově začne od 26. dubna létat pravidelná linka do Kyjeva na Ukrajině. Bude létat třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek. Provozovat ji bude společnost SkyUP Airlines. V úterý to v tiskové zprávě oznámila společnost Letiště Ostrava. Na lince se budou střídat letouny Boeing B737-800 a Boeing B737-700 s kapacitou 189 a 149 míst. "Jednosměrné letenky jsou v prodeji za cenu od 26 eur (zhruba 680 korun)," uvedlo letiště, které patří Moravskoslezskému kraji.

Obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský uvedl, že čeští cestující mohou linku využívat k turistice, zatímco opačným směrem bude sloužit hlavně pro dopravu ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin do Moravskoslezského, ale také Olomouckého a slovenského Žilinského kraje.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 28 minutami

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

AC sází na veterány. Zlatana doplní Mandžukič

Vedoucí celek italské fotbalové ligy AC Milán potvrdil příchod útočníka Maria Mandžukiče. Čtyřiatřicetiletý vicemistr světa z roku 2018 s klubem podepsal smlouvu do konce sezony a součástí dohody je i opce pro následující ročník.

Mandžukič působil poslední rok v katarském Duhajlu. Předtím strávil čtyři a půl roku v Juventusu, za který v soutěžních zápasech nastřílel 44 branek, čtyřikrát s ním vyhrál ligu a třikrát národní pohár. Za sebou má také angažmá v Dinamu Záhřeb, Wolfsburgu, Atléticu Madrid a Bayernu Mnichov, se kterým v roce 2013 ovládl i Ligu mistrů.

V týmu AC Milán, který vede Serii A o tři body před městským rivalem Interem, se Mandžukič potká s jiným zkušeným útočníkem Zlatanem Ibrahimovicem. Devětatřicetiletý Švéd patří s dvanácti góly mezi nejlepší střelce dosavadního průběhu Serie A.

Další zprávy