Auto už není pojízdná rakev. Jak moc se zlepšila bezpečnost za posledních dvacet let?

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Foto: Volvo

Bezpečnostní pásy

Ačkoliv se může zdát, že nejdůležitějším prvkem pasivní bezpečnosti jsou airbagy (poprvé se objevují začátkem 70. let u amerických automobilů), nejzákladnějším bezpečnostním prvkem jsou pásy. Ty tříbodové právě letos slaví šedesát let od uvedení do výbavy automobilů. První je nabídla automobilka Volvo v roce 1959. Tříbodové pásy pak postupně nahradily pásy dvoubodové, které se používaly už nějakou dobu před zavedením tříbodových pásů. Mimochodem první auto s bezpečnostními pásy ve standardní výbavě se objevilo jen rok před zavedením tříbodových pásů - v roce 1958 šlo o Saab GT 750.

Na pásy pamatuje i legislativa, nejen v Česku je tak povinností řidiče i dalších cestujících se za jízdy připoutat. V Československu se povinnost poutat objevila 1. ledna 1967. Tehdy byly pásy povinné na předních sedadlech mimo obec. 1. ledna 1976 byla zavedena povinnost poutat se na všech sedadlech s pásy mimo obec a od 1. ledna 1990 platí povinnost poutat se i při jízdě v obci.

 

Právě se děje

Další zprávy