Auto už není pojízdná rakev. Jak moc se zlepšila bezpečnost za posledních dvacet let?

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Foto: Škoda Auto

Bezpečnostní asistenty

Od prvků pasivní bezpečnosti se dostáváme k prvkům aktivní bezpečnosti, které hrají v dnešním hodnocení Euro NCAP tak důležitou roli. Řeč je o elektronických asistentech, které pomáhají řidičům s ovládáním vozu. Jejich počet v posledních letech výrazně stoupl a zažívají tak podobně velkým boom jako před lety právě pásy, airbagy nebo tužší konstrukce karoserie (což je vidět i na testech Renaultů Laguna v předchozích slidech).

Z nařízení orgánů Evropské unie je tak do všech nových vozidel dnes potřeba montovat protiblokovací systém brzd ABS, kontrolu stability ESP, sledování tlaku v pneumatikách, denní svícení, signalizaci nezapnutých pásů (v současnosti jen na místě řidiče, od září na všech sedadlech) či systém eCall, tedy nouzové volání v případě nehody.

A seznam asistentů se postupně rozšiřuje. Od května 2022 budou muset mít všechna nová auta, a od května 2024 všechna auta, nouzové brzdění, signalizaci nouzového brzdění, udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, černou skříňku, která zaznamená údaje o nehodě, či inteligentní asistent rychlosti (jde o čtení dopravních značek s rychlostním omezením, přičemž systém řidiče - podle značky - upozorní na překročení povolené rychlosti). Posledního pomocníka však půjde deaktivovat.

Většinu nově povinných prvků už dnes mají menší auta minimálně za příplatek a luxusnější a dražší vozy v základu. Řada z nich navíc, jak již bylo zmíněno, ovlivňuje i výsledky nárazových testů Euro NCAP. Konkrétně jde v současnosti o signalizaci nezapnutých pásů, omezovač rychlosti, čtení dopravních značek (a následnou kombinaci těchto systémů, tedy nastavení rychlostního omezení na základě přečtení značky, a to bez potvrzení řidiče nebo s ním), autonomní nouzové brzdění, varování před čelní srážkou, udržování v jízdním pruhu (a zabránění sjezdu ze silnice či střetu s protijedoucími vozy), varování před opuštěním jízdního pruhu a sledování slepého úhlu.

 

Právě se děje

Další zprávy