V Česku se elektroautům nedaří. Vloni u nás měla menší prodejní podíl než v Rumunsku

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
3. 2. 2022 13:05
Rozvoj elektromobility v tuzemsku ve srovnání s Evropou zaostává. S podílem 1,3 procenta bateriových elektrických osobních aut na prodeji nových vozů bylo Česko v Evropské unii až na 25. místě.
Elektromobily Hyundai Ioniq 5 a Škoda Enyaq iV, ilustrační snímek.
Elektromobily Hyundai Ioniq 5 a Škoda Enyaq iV, ilustrační snímek. | Foto: Martin Přibyl

Celkem loni v Česku přibylo přes 6300 aut s elektrickým pohonem, zhruba 2600 jich bylo výhradně bateriových. Vychází to z dat, které zveřejnilo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV). 

V roce 2021 bylo v celé EU registrováno přes 1,75 milionu nových osobních elektrických vozidel. Meziročně se jejich počet zvýšit o dvě třetiny. Čistě bateriových vozidel loni v EU přibylo 878 000. Plug-in hybridních vozů, které kombinují elektrický motor se spalovacím, pak 867 000, což je více než vozů s naftovým motorem.

Celoevropský průměr aut s elektrickým pohonem loni činil 18 procent, nejvyšší je v Nizozemsku a Švédsku, nejnižší naopak na Kypru, Česko je mezi sledovanými zeměmi předposlední. Nejvyšší podíl bateriových elektrických aut na celkovém počtu registrovaných vozů nyní jezdí v Nizozemsku, kde mají téměř 20 procent.

Následuje Švédsko s 19 procenty a Rakousko s téměř 14 procenty. Vyšší podíl mají proti Česku i okolní země. V Polsku činí 2,1 procenta, na Slovensku pak 1,5 procenta. Nejnižší čísla naopak vykazuje z EU Kypr s 0,8 procenta. U vozů s plug-in hybridní technologií byl nejvyšší podíl ve Švédsku se skoro 26 procenty, následovaly Dánsko a Finsko.

"Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější. Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější," uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Zatímco počet čistě elektrických vozidel v zemích EU v uplynulém roce meziročně rostl, v Česku byl vývoj podle CDV opačný. Vloni bylo v Česku registrováno 2646 bateriových vozů, což bylo meziročně o 616 méně. Pokles ale podle CDV nebyl překvapivý, neboť to ovlivnilo především uvedení nové elektrické Škody Enyaq na trh v závěru roku 2020.

"Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 těchto vozidel. Přestože se jednalo suverénně o nejvíce registrovaný nový osobní bateriový vůz, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020," vysvětlil ředitel CDV Jindřich Frič. Podle dat Sdružení dovozců automobilů Škoda v prosinci 2020 zaregistrovala 741 Enyaqů. Jednalo se o nejrůznější předváděcí vozy, výrobce však mohl sledovat vylepšení uhlíkové bilance kvůli pokutám za překročení emisních limitů.

Mírně lépe si Česko vede ve srovnání nových registrací v přepočtu na počet obyvatel za posledních pět let. Se 727 bateriovými vozy na milion obyvatel je mezi státy EU na 17. místě. Nejvyšší podíl s více než 13 000 bateriovými auty na milion obyvatel má Nizozemsko.

 

Právě se děje

Další zprávy