Benzin a nafta zdražují, stlačený zemní plyn zlevňuje. Pro CNG auta nyní hovoří i další argumenty

Radek Pecák Radek Pecák
4. 5. 2016 9:37
Už pod hranici 25 Kč se u velké části plnicích stanic CNG dostala cena kilogramu této pohonné látky. Letos navíc pokračuje trend poměrně rychlého zahušťování sítě plniček a zjednodušuje se i způsob tankování.
Nová tankovací pistole pro čerpání CNG už nikomu hlavu nezamotá.
Nová tankovací pistole pro čerpání CNG už nikomu hlavu nezamotá. | Foto: E.ON

U velké části plnicích stanic na území České republiky lze nyní natankovat stlačený zemní plyn do nádrží automobilů za cenu nižší, než je 25 korun za kilogram této pohonné látky.

Zatím jako poslední oznámila zlevnění CNG energetická společnost E.ON. "Na většině z patnácti námi provozovaných plnicích stanic platí nyní cena 24,90 Kč za kilogram," oznámila firma v tiskové zprávě.

Již předtím ceny snížila například firma Bonett či RWE.

Toto palivo jde tak proti současnému trendu pozvolného zdražování dosud poměrně levných ropných paliv, tedy benzinu a nafty. V reálu je tak možné stlačit náklady za palivo při ujetí jednoho kilometru ještě výrazněji pod hranici jedné koruny.

Zkušenosti z dlouhodobého testu Škody Octavie G-Tec najdete zde

Dalším argumentem pro pořízení vozu, jehož motor umí spalovat stlačený zemní plyn, je také další zahušťování sítě plnicích stanic. Jejich počet se aktuálně přiblížil číslu 120 a další desítky by měly přibýt do konce tohoto roku. Například E.ON chystá otevření pěti, Bonett více než deseti.

Podle odhadů Českého plynárenského svazu bude ke konci roku fungovat na území republiky kolem 150-160 stanic. "Důležité také je, že zhruba 40 se již nyní nachází v areálech klasických čerpacích stanic, které jsou snadno přístupné," uvádí místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Postupně se navíc zjednodušuje proces čerpání plynu. Například E.ON instaloval nový typ tankovacích pistolí na zatím dvou svých stanicích. Jedna je v Českých Budějovicích a druhá na dálnici D5 u Nýřan. Metoda čerpání se už tak prakticky neliší od té, kterou všichni ovládají u stojanů s benzinem a naftou. 

Požadavkům zákazníků se přizpůsobují i výrobci. Například Octavia G-Tec je teď v nabídce kromě varianty s manuální převodovkou také s automatem DSG.

Přestože na počátku roku to vypadalo, že se prodej nových vozů na CNG letos vinou nízkých cen ropných paliv zpomalí, již na konci prvního čtvrtletí se ukázalo, že tomu tak nejspíše nebude. Za první tři měsíce totiž dealeři jednotlivých značek prodali v ČR 737 vozů s pohonem na CNG, což je dokonce o tři kusy více než ve stejném období loňského roku.

 

Právě se děje

Další zprávy