Belgie prověří Opel, jestli nezahlazoval u vozů Zafira Tourer stopy po podvodném softwaru

ČTK Ondřej Běhal, ČTK
25. 1. 2016 10:08
Belgický ministr zaměstnanosti, ekonomiky a spotřebitelů Kris Peeters se rozhodl prošetřit softwarové úpravy u vozů německé automobilky Opel, které údajně snížily úroveň emisí. Podle belgické televize VRT prodejci automobilů Opel v této zemi ve dvou případech bez vědomí majitelů dodatečně upravili software naftového motoru s objemem 1,6 l u víceúčelového (MPV) rodinného vozu Zafira Tourer, což prý vedlo k prudkému poklesu emisí z úrovní překračujících normy Evropské unie. Opel zareagoval prohlášením, že zmiňovaný servisní update emisní hodnoty nemění a že jej automobilka diskutovala s německou zkušebnou KBA.
Opel Zafira Tourer.
Opel Zafira Tourer. | Foto: Opel

Belgický ministr zaměstnanosti, ekonomiky a spotřebitelů Kris Peeters se rozhodl prošetřit softwarové úpravy u vozů německé automobilky Opel, které údajně snížily úroveň emisí. 

Belgická televize VRT nedávno informovala, že belgičtí prodejci automobilů Opel ve dvou případech bez vědomí majitelů dodatečně upravili software naftových motorů s objemem 1,6 l u víceúčelových (MPV) rodinných vozů Zafira Tourer, což prý vedlo k prudkému poklesu emisí z úrovní překračujících normy Evropské unie.

Opel Zafira Tourer

Model Opel Zafira Tourer se prodává i na českém trhu. Patří do kategorie MPV nižší střední třídy, pořizují si ho zejména rodiny. Nabízí až sedm míst k sezení. Jeho podrobnou recenzi včetně testu naftového motoru o objemu 1,6 l si můžete přečíst zde.

Opel vydal prohlášení, v němž toto obvinění striktně odmítá. "Zmiňovaný servisní update nemá nic společného se změnami emisních hodnot. Úkon jsme diskutovali s německou zkušebnou KBA," brání se automobilka.

"Znovu zdůrazňujeme, že nenasazujeme žádný software, který rozezná, jestli auto prochází emisním testem," dodává automobilka. Opel navíc avizoval, že bude od letošního léta dobrovolně zveřejňovat hodnoty spotřeby a CO2 nejen podle současně platných norem, ale také podle norem bližším situaci v reálném provozu. 

Inženýři automobilky rovněž začali vyvíjet řešení, které by mělo dále snížit hodnoty oxidů dusíku vypouštěné opely. Připravují se tak na nové předpisy, které by měly vejít v platnost v roce 2017.

Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti v důsledku skandálu německé automobilky Volkswagen. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto (v níže přiloženém videu se můžete podívat, jaké úpravy čekají motory škodovek).

Technické opatření pro postižené dieselové motory EA 189
1:07
Technické opatření pro postižené dieselové motory EA 189

Značka Opel/Vauxhall (tak se označuje ve Velké Británii) spadající pod křídla amerického koncernu General Motors loni zaznamenala nejlepší prodejní výsledky za poslední čtyři roky, když na celém světě dodala přes 1,1 milionu vozidel, a to navzdory strategickému odchodu z Ruska. 

Opel je dlouhodobě ztrátový. Začátkem letošního roku ale jeho šéf Karl-Thomas Neumann řekl, že by firma mohla po šestnácti letech v červených číslech skončit v roce 2016 v zisku.

 

Právě se děje

Další zprávy