Avia se vrací na výsluní. Prodej roste, chystá autobus

Radek Pecák Radek Pecák
15. 1. 2013 21:14
Tradiční letňanský výrobce vloni zvýšil prodeje o dvě třetiny, tržby o polovinu
Foto: Radek Pecák, MB

Praha - Navzdory krizi prodala letňanská automobilka Avia loni o 67 procent vozidel více než v roce 2011. O tři kusy dokonce překonala hranici 1000 vozů.

Tržby stouply o 56 procent na 665 milionů korun. "Podařilo se nám po dlouhé době naplnit plány prodejů, tržeb i provozního zisku," říká výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička.

"V průběhu posledních let udělala Avia významné kroky ve svém celosvětovém působení. Dnes operujeme na všech pěti kontinentech," konstatuje Jiřička. Na ruském a americkém trhu loni firma prodala 45 procent vozidel. Dařilo se jí i ve střední Evropě, Velké Británii, Francii, Německu a zemích Beneluxu. Do zemí EU dodala 432 aut.

Dlouhodobým cílem je podle něj výroba tří tisíc automobilů ročně. Potenciál vidí firma na řadě trhů, například německém, tureckém, ukrajinském či polském.

Tradiční výrobce nákladních vozů chce navíc zákazníkům nabízet čím dál větší portfolio automobilů. Zatímco v roce 2006 produkovala jen nákladní auta v kategoriích nosnosti 7,5 až 12 tun, postupně k nim přibývaly podvozky autobusů, nákladní vozy s pohonem všech kol a v loňském roce také vůz s kabinou schopnou přepravovat až sedm lidí.

Pro elektromobil tu nejsou podmínky

Vedle toho stále firma dodává každý rok stovky podvozků a kabin pro firmu Smith Electric. Ta z nich pak staví elektrické nákladní vozy pro zákazníky v USA a Velké Británii. "Vloni jsme jich dodali 288," informoval Jiřička. Podíl těchto polotovarů v celkové výrobní náplni ovšem klesá. "Naším hlavním záměrem je prodávat kompletní nákladní automobily s dieselovým motorem," doplnil Jiřička.

O tom, že by v Česku vyráběli kompletní elektromobil, zatím podle Jiřičky neuvažují. "Na rozdíl například od USA, kde vláda vytváří pro provoz elektromobilů výhodné podmínky, u nás o tento typ vozů není zájem," vysvětlil Jiřička na dotaz online deníku Aktuálně.cz.   

Přijde vlastní autobus

Letos firma doplní své portfolio o automobil s nosností patnáct tun. Ve fázi homologace už je také autobus postavený na podvozku Avia. V posledním čtvrtletí také začne produkce motorů splňujících ekologickou normu Euro 6. Zhruba do dvou let pak zavede výrobu zatím největšího vozu s nosností až osmnáct tun. "Pro ten ale připravíme i novou kabinu," vysvětlil Jiřička.  

Letňanská společnost Avia Ashok Leyland Motors je od roku 2006 součástí koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii - Ashok Leyland. Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků.

Připomeňte si: Praha V3S a další nákladní vozy z období socialismu

 

Právě se děje

Další zprávy