Úpadek světových autosalonů pokračuje. Místo Opelu se v Ženevě představí výrobce létajících aut

Jan Matoušek Jan Matoušek
12. 2. 2018 14:37
Zájem automobilek o autosalony každým rokem klesá. Jestliže ještě několik let zpátky bylo ukazovat své vozy na nejdůležitějších výstavách bráno jako určitá norma, v poslední době se jí vymyká hned několik automobilek. Trend se zatím vždy vyhýbal ženevskému autosalonu, který má v automobilovém světě důležité postavení. Už i na 88. ročníku švýcarské přehlídky, který startuje za pár týdnů, ale budou některé značky chybět. A nejde o malosériové výrobce – účast odřekl například Opel.
Autosalony automobilky již tolik netáhnou. Výjimkou není ani ten v Ženevě.
Autosalony automobilky již tolik netáhnou. Výjimkou není ani ten v Ženevě. | Foto: Ondřej Běhal

Návštěvníci loňského autosalonu ve Frankfurtu museli být při pohledu na výstaviště nemile překvapeni. Místo kompletní nabídky nových automobilů se jim dostalo notně prořídlého seznamu vystavovatelů. Marně by v něm kdokoliv hledal například Mitsubishi, Nissan, Volvo nebo portfolio automobilek koncernu Fiat Chrysler.

Důvod neúčasti byl podobný. Vysoké náklady, případně žádná významnější novinka, kterou by automobilka zaujala návštěvníky. U Volva se pak jedná o dlouhodobou změnu strategie, kdy v Evropě vystavuje pouze na ženevském autosalonu.

Právě ten dlouhou dobu platil za téměř nedotknutelný. Zatímco v Detroitu, Paříži, Frankfurtu nebo Tokiu vystavovatelé ubývali, do Ženevy se sjeli pokaždé (téměř) všichni. Letos však tento předpoklad již neplatí. Z nejvýznamnějších značek bude chybět Opel, který se přitom loni na stejném místě prezentoval nejen novou Insignií, ale také malým SUV Crossland X.

"S ohledem na plánované aktivity pro rok 2018 a uvádění nových modelů v tomto roce se Opel rozhodl soustředit na organizování vlastních akcí," vysvětlil neúčast mluvčí českého zastoupení německé značky Martin Hejral. O participaci na dalších výstavách zatím Opel nerozhodl, podle Hejrala bude důležitá obchodní efektivita a komunikační smysl dané akce.

Svůj stánek letos nepostaví ani DS, prémiová odnož Citroënu. Podle mluvčí českého zastoupení DS Lenky Martinové zvažuje značka u každé akce parametry nákladů na straně jedné a přínosů na straně druhé. A protože bude výrobce v Ženevě chybět, lze si tedy domyslet, že účast na švýcarské výstavě nedávala vedení DS ekonomický smysl.

Vedle dvou výrobců koncernu PSA se na výstavišti Palexpo nepředstaví ani Infiniti, Cadillac a Chevrolet. Místo nich se pořadatelům povedlo nalákat několik menších výrobců či firem z oblasti automobilových technologií. Mezi nimi například automobilky Polestar, která se loni oddělila od Volva, a W Motors, která je známá sportovním modelem Lykan HyperSport, nebo britskou společnost Pal-V. Ta vyrábí létající automobily.

Někteří vystavovatelé pak rozšíří své stánky. Aston Martin tak převezme prostor dříve vyhrazený Opelu, ke zvětšení prezentační plochy se odhodlal i Jaguar Land Rover. Celkem se ve Švýcarsku ukáže na 106 tisících metrech čtverečních 180 vystavovatelů. To je stejný počet jako loni.

Letos měl na detroitském autosalonu premiéru nový Mercedes třídy G.
Letos měl na detroitském autosalonu premiéru nový Mercedes třídy G. | Foto: ČTK

S odlivem automobilek se musí potýkat také detroitský autosalon. Letos tam chyběly například Mazda, Porsche nebo Jaguar Land Rover. Jestli se vrátí příští rok, není jisté, naopak téměř určitě bude chybět Mercedes, který přitom letos v Detroitu uspořádal pompézní světovou premiéru nové generace třídy G.

"Musíme zjistit, jestli akce jako ta v Detroitu souhlasí s naším kalendářem pro uvádění novinek a jestli neexistuje formát lépe vyhovující našim potřebám," řekl pro Automotive News nejmenovaný zdroj z Mercedesu. Ten rovněž dodal, že není pravděpodobné, že by se značka zúčastnila výstavy v příštím roce, nevylučuje ale návrat v roce 2020.

Prohlédněte si novinky z letošního detroitského autosalonu:

Jiný zdroj z vedení Daimleru ale vidí věci trochu jinak. "Autosalony byly navrženy proto, aby zákazníci mohli v průběhu jednoho dne porovnat ceny u jednotlivých výrobců. Taková strategie již není moderní," uvedl zdroj pro Automotive News. Vyvrátil také tvrzení, že se značka dalšího ročníku nezúčastní kvůli nedostatku novinek. "Vždy existuje nové auto čekající na představení," dodal.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy