Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Wolseley

Wolseley (1901 – 1975)

Před první světovou válkou držela Wolseley pozici největší anglické automobilky. V druhé polovině 20. let ji koupil Morris. Vozy Wolseley pak většinou byly mírně upravenými a lépe vybavenými morrisy. V roce 1952 se firmy Morris a Austin staly součástí holdingu British Motor Corporation. Ten v 60. letech přehnal expanzi a dostal se do problémů. V roce 1968 proto došlo k fúzi, jež přinesla vznik skupiny British Leyland Motor Corporation (BLMC) a konec autonomie původních firem. Mamutí BLMC, která zpočátku ročně vyráběla dva miliony vozidel, některé své značky rušila, protože si vzájemně přímo konkurovaly. První obětí byla v roce 1969 Riley, na podobně zaměřenou značku Wolseley došlo v roce 1975. K posledním modelům patřil Wolseley Six.

 

Právě se děje

Další zprávy