Automobilky zkreslují údaje o spotřebě, EU chce změnu

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
11. 2. 2013 12:25
Novým způsobem by se spotřeba aut měla začít měřit od roku 2016
Metodika měření spotřeby se bude brzy měnit.
Metodika měření spotřeby se bude brzy měnit. | Foto: Radek Pecák

Asi každý motorista ví, že na spotřebu uváděnou v dokumentech k vozidlu je možné se v reálném světě dostat prakticky jen tehdy, pokud celou cestu pojede z kopce. Na řešení tohoto problému se nyní chce zaměřit Evropská komise, která vychází ze závěrů odborné studie.

Studii vypracovaly tři poradenské společnosti a dospěly k názoru, že osobní automobily v Evropě mají vyšší spotřebu pohonných hmot a produkují větší znečištění, než uvádějí jejich výrobci.

Navíc se ve zprávě konstatuje, že evropské automobilky podle studie využívají mezer v systému testování automobilů k nadhodnocování jejich šetrnosti k životnímu prostředí.

Například při měření využívají nerealisticky hladký silniční povrch a také pneumatiky s mimořádně vysokým přenosem síly. Skutečné hodnoty vyprodukovaného CO2 jsou pak oproti uváděným hodnotám až o třetinu vyšší.

Proto se připravuje nový systém testování. Evropská komise uvedla, že nový systém testování by měl být používán zhruba od roku 2016 a měl by minimalizovat rozdíly mezi skutečnou spotřebou a spotřebou uváděnou výrobci.

S nepravdivými údaji o spotřebě měly nedávno velký problém jihokorejské automobilky Hyundai a Kia. Ty musely přiznat, že u více než milionu vozů ve Spojených státech chybně uvedly příliš nízkou spotřebu pohonných hmot. Pak zákazníkům vyplácely finanční kompenzace za vyšší náklady na pohonné hmoty.

Další na řadě je hluk

Až bude problém s vysokou spotřebou vyřešen, bude se EU zabývat, pro změnu, hlučností aut.

Minulý týden poslanci Evropského parlamentu schválili návrh nařízení o nových limitech hluku motorů aut. Ty by se měly snížit, u běžných osobních aut z nynějších 74 na 68 decibelů.

Nápad je starý dva roky a vedly se o něm vášnivé diskuse. Nakonec kompromisní návrh předložil český europoslanec Miroslav Ouzký (ODS). Ten je přesvědčen, že "zelené limity" hlučnosti by měly na automobilky likvidační účinky, a tím pádem by se rušila pracovní místa.

Ouzký před časem při práci na návrzích limitů čelil obviněním od ochránců životního prostředí, podle kterých si nechal nadiktovat limity od automobilky Porsche. Nyní připravil zvláštní kategorii pro hlučnost motorů sportovních aut s nízkým podvozkem. Ta by nadále směla produkovat hluk 74 decibelů.

O návrhu schváleném Evropským parlamentem bude dále rozhodovat Rada EU, tedy členské státy EU.

Pokud by snížené normy hluku vstoupily v platnost, automobilky se jim budou muset podřídit do osmi let. Nové normy decibelů mají platit i pro export vozů z neevropských států, automobilky v EU by naopak na export mimo Unii mohly vyrábět auta hlučnější.

Jednou z cest, kterými se automobilky při řešení tohoto problému mohou vydat, je použití většího množství izolačního materiálu.

To ovšem zvýší hmotnost vozu, což si vyžádá silnější motor, který ovšem produkuje více oxidu uhličitého. Tak budou sice jezdit po silnicích nehlučná auta, ale s příliš vysokou spotřebou, tudíž neplnící normu pro emise CO2.

Nová evropská norma se zabývá i elektromobily. Ty by měly být naopak hlučnější, aby je chodci slyšeli.

 

Právě se děje

Další zprávy