Automobilky papírově nafukují kufry, tvrdí německý autoklub. Má na to vlastní měření

Martin Přibyl Martin Přibyl
12. 1. 2021 6:02
Německý autoklub ADAC se po vlastní ose rozhodl srovnávat objemy zavazadlových prostorů nových aut. Tvrdí, že výrobci udávají netransparentní data, která se diametrálně liší od skutečnosti. Samotný přístup ADAC ale také vyvolává otázky.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ADAC

Rozdíly zjištěné ADAC vypadají hrozivě. Třeba u VW Sharan naměřili kufru 630 litrů, kdežto samotný výrobce uvádí 955. Více než dvousetlitrový rozdíl hlásí také v případě švédského SUV Volvo XC90, u něho zjistili 475 litrů, kdežto výrobce má uvádět 721 (v Česku 709). Naopak u lacinějších aut již prý k takovým rozdílům nedochází, u Dacie Duster uvádí ADAC 410 litrů a výrobce podle autoklubu 413 (český dovozce píše 411 až 445 litrů podle verze).

ADAC tvrdí, že rozdíly jsou dané tím, že výrobci využívají při měření objemu zavazadlových prostorů triky, někteří do objemu započítávají třeba prostor pro rezervní kolo, a ve své tiskové zprávě píše také o tom, že směrnice pro měření objemů kufrů nejsou pro výrobce závazné.

Sám proto objem měří podle vlastní metodiky, při níž nastaví do jednotné pozice pohyblivé součásti interiéru, které by mohly objem kufru ovlivnit (například posuvnou zadní lavici). Využívá také pouze prostor po roletku nebo kryt kufru, případně po spodní hranu zadních oken, pokud auto roletku nemá.

Kufry se pak následně plní pěnovými kvádříky o rozměrech 20 x 10 x 5 cm, což dá dohromady objem jednoho litru. Objem kufru je pak roven počtu kvádříků, které se do něj povede takto naskládat. Podle ADAC jsou takto stanovená data naprosto srovnatelná a poskytují lepšího průvodce při výběru auta než pouhé údaje automobilek.

Česká Škoda už na iniciativu ADAC reagovala, když na svém novinářském webu zveřejnila článek o tom, jak vlastně kufry měří. Podobně jako většina výrobců k tomu využívá normu ISO 3832, případně postupuje podle shodné směrnice německého sdružení automobilového průmyslu VDA.

Tyto normy jasně stanovují, co vše lze z kufru před měřením jeho objemu odstranit a kam lze kvádříky identické s těmi, které používá ADAC, skládat. "Povoleno je například ze zavazadlového prostoru při měření odstranit vše, co není pevně spojené s automobilem. Tak daleko ale nejdeme, chceme, aby byl objem skutečně realistický a odpovídal tomu, co je možné využít," říká vedoucí vývoje zavazadlového prostoru v automobilce Ladislav Kraus.

Samozřejmě ale podle něj platí, že se při měření využívá i objem pod podlahou zavazadlového prostoru, stejně jako v případě měření se sklopenými zadními opěradly přijdou kvádříky i do prostoru pro nohy zadních cestujících. Škoda také přiznává, že objem zavazadlového prostoru v souladu s normou měří u aut v základní konfiguraci a že příplatková výbava může objem kufru ovlivnit. A ano, rezerva je například u nové Octavie za příplatek 3000 korun. Škoda tedy mezi řádky přiznává, že objem kufru o prostor pro rezervu zvětšuje.

Rozhodně však není sama. Příkladem budiž nové Hyundai i20. To má v obyčejné variantě kufr o papírovém objemu 352 litrů, pokud ale zvolíte mildhybridní verzi, u níž je místo rezervy baterie, bude mít zavazadelník o devadesát litrů méně.

Platí však to, že pokud výrobce uvádí, že je objem určen podle normy VDA, měly by být hodnoty srovnatelné. Takové Volvo dokonce na svých novinářských stránkách poctivě uvádí objemů zavazadlového prostoru hned několik - v základní konfiguraci po roletku, po střechu, po sklopení opěradel po roletku i střechu atd.

Není tedy tak úplně pravda, že by údaje uváděné automobilkami byly vysloveně nesrovnatelné. Rozdíly naměřené ADAC tak jsou dané především tím, že Němci prostor pod podlahou nevyužívají. Jejich měření ale také není stoprocentně relevantní, protože autoklub na svém webu nikde blíže nespecifikuje, jak vypadá jednotná poloha opěradel polohovatelných sedadel a do jaké pozice se umisťuje dvojité dno kufru.

Háček také může být v tom, že na určování objemu kufru, kterému ve Škodovce říkají litrování, existují specialisté. Ti s pěnovými kvádry hrají jakýsi tetris a s využitím svých dlouholetých zkušeností dokážou podle samotné automobilky naměřit vyšší objem než počítačová simulace, která se při návrhu kufru rovněž provádí. Skládání však musí být také opakovatelné, takže je nutné, aby svůj litrovací výkon uměli zopakovat.

Na každý pád je tak dost možné, že by lidé ze Škodovky dokázali do kufru nacpat více kvádříků než zástupci ADAC. Do stanovení objemu kufru tedy, možná překvapivě, vstupuje i lidský faktor.

Spíše než srovnávání hodnoty uváděné ADAC nebo vycházení z oficiálních údajů automobilek je při výběru vozu nejdůležitější osobní zkušenost. Pokud máte nějaký velký předmět, který potřebujete převážet (typicky kočárek), před nákupem určitě vyzkoušejte, jestli se do auta vejde. Stejně platí, že jen málokdo a málokdy využije naprosto celý objem kufru, a to i když je naměřený normovanými kvádříky a ne nepřesnou metodou tekutin, kterou dříve výhradně používaly některé francouzské automobilky a při níž se měří do posledního krychlového milimetru geometrický objem kufru.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 40 minutami

Novým koordinátorem Národní ekonomické rady vlády bude David Havlíček

Novým koordinátorem Národní ekonomické rady vládybude od poloviny února David Havlíček. Novinářům to dnes po jednání řekl současný koordinátor Jan Procházka, který se stane členem bankovní rady České národní banky.

Havlíček už členem Národní ekonomické rady je. Zastává i post poradce předsedy vlády Petra Fialy (ODS) a působí v Exportní garanční a pojišťovací společnosti jako vedoucí finančního úseku a správy pojistných událostí. V těchto funkcích plánuje zůstat i nadále, uvedl Havlíček.

"Na práci pana Procházky se budu snažit maximálně navázat. Myslím si, že spolupráce Národní ekonomické rady a vlády je velmi těsná a chtěl bych v ní pokračovat," řekl Havlíček. Zdůraznil, že role koordinátora je především organizační. "Mým úkolem bude hlavně dávat výstupy pracovních skupin dohromady a prezentovat je na zasedání," doplnil.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Letecké společnosti v USA zrušily kvůli ledové bouři přes 2200 letů

Letecké společnosti ve středu zrušily ve Spojených státech přes 2200 letů. Několik amerických států od Texasu po Západní Virginii zasáhla ledová bouře. Informovala o tom agentura Reuters. Podle webu FlightAware, který sleduje lety, bylo do šesté hodiny večerní do poledne místního času v New Yorku), zrušeno 2219 mezinárodních a vnitrostátních spojů. Zpožděno bylo 1752 letů.

"Zimní bouře má tento týden dopad na náš provoz, což je příčinou značného počtu zrušených letů," uvedla společnost American Airlines v prohlášení. Dodala, že lety ruší preventivně a informuje o tom cestující.

Americký Úřad pro civilní letectví (FAA) v úterý na twitteru varoval, že cestující mohou v některých oblastech, například ve městech Dallas, Fort Worth a Memphis, očekávat sněhové srážky, které mohou způsobit zpoždění v ketecké dopravě.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Úřady by mohly do konce roku digitalizovat vyřizování všech dávek, říká Jurečka

Všechny dávky budou možná lidé moci od příštího roku vyřizovat digitálně. On-line by se neměla dát podat jen žádost, ale elektronický by měl být celý proces. Úřady by si také měly co nejvíc údajů vyměňovat a obstarat samy. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Možnost vyřizovat dávky jako dosud dál zůstane.

"Do konce roku máme ambici, aby všechny dávky byly plně digitalizované. V tento okamžik je to šest dávek," uvedl Jurečka.

Ministerstvo práce léta sklízelo kritiku za stav digitalizace. Elektronicky začaly úřady práce s klienty komunikovat víc až za covidové epidemie, kdy bylo dočasně možné posílat žádosti a ofocené doklady elektronicky. On-line žádaly pak i firmy o příspěvek na mzdy z programu Antivirus. V minulém roce zákon umožnil dokládání elektronických záznamů či kopií dokumentů natrvalo. On-line se dá podat žádost o příspěvek na bydlení, rodičovskou a přídavky na děti. Do výčtu patří i humanitární dávka pro uprchlíky, solidární příspěvek za ubytování běženců a loňský bonus 5 tisíc korun na dítě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy