Autobusová firma SOR chystá nové typy s moderním designem. Už má prototyp elektrického vozidla

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 10. 10. 2016 22:38
Na veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru východočeský výrobce autobusů představil prototyp dvanáctimetrového autobusu v elektrické verzi. Podobný design a koncepci by ale měly dostat i verze se spalovacími motory.
Prototyp nového autobusu se za měsíc ukáže i v Praze.
Prototyp nového autobusu se za měsíc ukáže i v Praze. | Foto: Radek Pecák

Baterie má nad hlavami cestujících, a díky tomu může mít prakticky po celé své délce nízkou podlahu. Takový je interiér prototypu nového autobusu poháněného elektřinou, který tuzemský výrobce SOR Libchavy v září představil na veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Zatím je označen jako SOR NB 12 Electric.

Další změnou oproti dosud vyráběným typům je změna designu. Ten je podle názoru návštěvníků výstavy zcela v souladu se současným trendem. V budoucnosti by neměl být vyhrazen pouze pro elektrobusy, jeho prvky postupně převezmou i typy poháněné spalovacími motory.

"Nyní probíhají potřebné zkoušky. Předpokládáme, že homolagaci pro sériovou výrobu tohoto vozidla získáme na přelomu roku," sdělil online deníku Aktuálně.cz zástupce obchodního ředitele společnosti Aleš Lipavský.

Autobus by se pak měl vyrábět s délkami 8,5, 9, 11 a 12 metrů.

Dojezd elektrické verze s nyní připravovaným paketem baterií by měl být kolem sto padesáti kilometrů. K dispozici bude i možnost rychlého dobíjení.

Další technické informace chce firma odtajnit v listopadu, kdy se v Praze uskuteční uskuteční veletrh autobusů a hromadné dopravy Czechbus.

SOR LIbchavy od roku 2010, kdy se tímto segmentem začal zabývat, vyrobil čtyři desítky kusů elektrických vozidel. Jezdí v Praze, Ostravě, na Slovensku, většina ale v Německu nebo ve Švýcarsku.

SOR Libchavy podle výroční zprávy společnosti dosáhl v roce 2015 rekordních výsledků. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,794 miliardy korun a zisk po zdanění o 44 procent na 347 milionů korun. 

Foto: Radek Pecák

Průměrný přepočtený počet zaměstnanců se meziročně zvýšil o 22 procent na 852. Průměrná hrubá mzda dosáhla vloni 25 283 korun měsíčně, což je o čtyři procenta více než v roce 2014.

Společnost SOR před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy. Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly. Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.

 

Právě se děje

před 26 minutami

Skokani budou mít po MS jen tři závody, vítězem SP je Granerud

Norský skokan na lyžích Halvor Egner Granerud se stal s předstihem celkovým vítězem Světového poháru. Mezinárodní lyžařská federace FIS dnes oznámila, že po mistrovství světa se uskuteční jen tři individuální závody v Planici, v nichž už Graneruda nemůže nikdo předstihnout.

Kvůli pandemii koronaviru byly zrušeny čtyři březnové závody SP v Norsku. FIS nakonec nenašla náhradní hostitele, pouze přidala ještě jeden závod k závěrečným dvěma v Planici. Finále seriálu se uskuteční na mamutím můstku ve Slovinsku od 25. do 28. března.

před 1 hodinou

Karlovarský festival se kvůli pandemii přesouvá na srpen

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskuteční od 20. do 28. srpna. Z tradičního termínu na přelomu června a července jej pořadatelé přesunuli kvůli pandemii koronaviru. "Posun o sedm týdnů nám nabídne lepší možnost uspořádat tuto kulturní akci tak, aby svým rozsahem byla co nejbližší podobě, na jakou jsou naši návštěvníci zvyklí," vysvětlují.

"Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace tak, aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě. Jsme pochopitelně připraveni dodržet všechna platná opatření," doplňuje Jiří Bartoška, prezident festivalu. Ten loni nahradila čtyřdenní přehlídka filmů v kinech, zamýšlený podzimní překlenovací přehlídka se navzdory plánům neuskutečnila.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
Další zprávy