Autobazar narazil. Výrobní kódy aut jsou osobním údajem

Radek Pecák Radek Pecák
3. 11. 2013 18:20
Za snahu o lepší ochranu proti nepoctivcům hrozí pokuta až pět milionů korun.
ilustrační foto.
ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Autobazar Autocentrum Esa narazil u Úřadu pro ochranu osobních údajů se svojí snahou zveřejňovat výrobní identifikační kód - takzvané VIN číslo - u vozů, které z různých důvodů nevykoupil.

Kvůli špatnému technickému stavu, právní vadě, stočeným kilometrům nebo exekučnímu řízení odmítne tato síť autobazarů vykoupit zhruba 15 tisíc vozidel ročně.

„Náš krok mohl posloužit k dalšímu zpřehlednění trhu s ojetými auty v České republice," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb společnosti Autocentrum ESA

Majitelé odmítnutých vozů je přitom ve stejném stavu nabízejí v jiných autobazarech, případně je samostatně prodávají přes inzeráty. Pokud by existovala databáze nevykoupených vozů, měli by zájemci o koupi ojetiny usnadněnou cestu k pořízení bezproblémového auta.

Pokud by autobazar Esa přesto začal kódy zveřejňovat, hrozí mu od Úřadu na ochranu osobních údajů pokuta až pět milionů korun.

Nedoporučujeme to, souhlasí advokáti

Se stanoviskem úřadu souhlasí také advokátní kancelář Pelikán Krofta Kohoutek, jejíž názor má autocentrum k dispozici.

„Domníváme se, že informaci o VIN, zejména ve spojení s SPZ, je nezbytné považovat za osobní údaj ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů. Jako takový nelze tento údaj bez souhlasu konkrétní osoby zveřejnit, aniž by došlo k porušení zákona a zásahu do práv konkrétních osob," uvádějí advokáti.

Pokud by autocentrum navíc zveřejňovalo pouhé „důvodné podezření" o manipulaci s tachometrem konkrétního vozidla, může dojít k zásahu do práv a oprávněných zájmů jeho majitele, a to zejména tehdy, pokud by se takováto manipulace neprokázala. Tržní cena takového vozidla by totiž i v případě, že by k manipulaci s tachometrem ve skutečnosti nedošlo, výrazně snížila, popřípadě by se vozidlo mohlo stát zcela neprodejným.

„Majitel příslušného vozidla by tehdy mohl požadovat po společnosti náhradu škody," uvádějí advokáti ve svém stanovisku.

Stát chrání nepoctivce?

"Tady stát jednoznačně chrání nepoctivce, kteří chtějí na trh umístit vadný vůz, vůz se stočeným tachometrem nebo dokonce vůz, který je v exekuci," nesouhlasí s názorem Úřadu pro ochranu osobních údajů Tomáš Svoboda z Autocentra Esa.

„Je absurdní, že ten, kdo zveřejní VIN vozidla se stočeným tachometrem, může být pokutován až do výše pěti miliónů korun, ale tomu, kdo tachometr stočí, žádné riziko v podstatě nehrozí," dodává.

Právě stočený tachometr bývá v současnosti nejčastějším důvodem odmítnutí vozu k výkupu. Následuje špatný stav vozu a právní vada, jako například zastavené vozidlo v exekuci, chybějící doklady k vozidlu nebo dokonce upravované údaje v dokladech.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy