Autonovinka roku pro normální lidi na vlastní kůži. Dacia Jogger je velká a za málo

Autonovinka roku pro normální lidi na vlastní kůži. Dacia Jogger je velká a za málo
Plně vybavené auto v záváděcí top verzi Extreme vyjde na 516 500 korun, základní verze přitom startuje na 373 500 korunách, bohužel ale nemá ani klimatizaci.
Jogger je dostupný v pěti- nebo sedmimístném uspořádání a na výběr jsou dva litrové tříválce. První má výkon 74 kW a pracuje na LPG, druhý má 81 kW a tankuje výhradně benzin.
Verze na LPG slibuje dlouhý dojezd (na benzinovou i plynovou nádrž přes 1000 kilometrů), motor se ale ve velkém Joggeru dynamicky trápí a má i vyšší spotřebu než silnější alternativa.
Verze Extreme je zaváděcí nabídkou, poznat se dá například podle černých 16" kol.
Foto: Dacia
Martin Přibyl Martin Přibyl
16. 3. 2022 6:01
Dacia Jogger patří jednoznačně k tomu nejdůležitějšímu, co letos dorazí na český automobilový trh. Kříženec kombíku a osobní dodávky totiž na papíře splní téměř vše, co prakticky smýšlející kupující chce. Je velký, dostupný a má úsporný motor na LPG. Jak ale funguje v praxi? Vyzkoušeli jsme.
Jogger je největší Dacia na trhu. V nabídce má nahradit kombi Logan MCV i MPV Lodgy.
Jogger je největší Dacia na trhu. V nabídce má nahradit kombi Logan MCV i MPV Lodgy. | Foto: Dacia

Technicky vzato je Jogger vlastně nataženým Sanderem Stepway. Stojí na stejné technické platformě, až po B-sloupek má navíc i identickou karoserii, úplně stejná je i palubní deska se srozumitelným ovládáním a tvrdými plasty. Věci se začnou dít až za předními sedadly.

Oproti Sanderu Stepway má Jogger o 29 centimetrů delší, takřka třímetrový rozvor a s celkovou délkou 4,55 metru je dokonce nejdelší Dacií na trhu vůbec. Podle představitelů značky se tak jedná o vstup do třídy Golfu, do velikosti Octavie Combi nicméně dlouhé Dacii ještě nějakých 14 centimetrů chybí.

Aby pak svůj praktický automobil designéři Dacie zatraktivnili, přidali ochranné plasty a zvedli světlou výšku na terénních 200 milimetrů. Tenhle styl SUV Joggeru sluší, ale nenechte se zmást, oproti Dusteru není možné připlatit si za pohon všech kol.

Hlavní devízou Joggeru je obrovský kufr. Pětimístná verze, po vyjmutí zadních sedadel to bude platit i o sedmimístné variantě, pojme přes 700 litrů nákladu. Kufr je navíc díky velkým pátým dveřím dobře přístupný.

Ne všechno je ale ideální, a tak za počáteční rovnou částí podlahy následuje asi pěticentimetrový schůdek dolů a odhalená spodní konstrukce sedadel v druhé řadě. Prostor pod nimi bude pastí na zakutálené drobnosti.

Tvrdé plasty na palubní desce Joggeru oživuje ve vyšších výbavách látkový potah. Ovládání je jednoduché a snadno srozumitelné, žádná podstatná funkce nechybí.
Tvrdé plasty na palubní desce Joggeru oživuje ve vyšších výbavách látkový potah. Ovládání je jednoduché a snadno srozumitelné, žádná podstatná funkce nechybí. | Foto: Dacia

Jogger na rozdíl od dospělých kombíků, jako je Octavia, ostatně snad v žádné konfiguraci nenabídne zcela rovnou ložnou plochu, vždy na ní budou nějaké schůdky. Je to škoda, protože jinak by z něj byl takřka nedostižný "stěhovák", maximální délka kufru jsou dva metry.

Důvod? Zadní opěradla se ani v druhé, ani třetí řadě nezaklápí do podlahy. Celou konstrukci sedadel je možné překlopit dopředu, ve třetí řadě se sedadla dají bez nářadí i vyndat. Není to nic složitého, navíc jsou lehká, každé má pouhých deset kilo.

Místa pro cestující je ve druhé řadě tak akorát, sedí se zde výš než vpředu, nastupuje se pohodlně. O moc hůř na tom paradoxně nejsou ani cestující v příplatkové třetí řadě sedadel. Jistě, nástup je horší, ale sedadla docela pohodlně ubytují i dospělého, o čemž se mohlo zdát i řadě zástupců vymírající třídy MPV. Za vyklopenými zadními opěradly zůstává 160 litrů kufru, bude také nutné najít místo pro bezprizorní krycí roletu kufru.

Jízda s Joggerem je bezproblémová. Pěti- a sedmimístné verze se liší naladěním tlumičů, pokud zvolíte tři řady sedadel, dostanete také větší přední brzdy. To je dáno o 136 kilo vyšším užitečným zatížením, sedmimístný Jogger smí naložit přes půl tuny cestujících a nákladu.

Kufr Joggeru s vyjmutými zadními sedadly pojme přes 700 litrů nákladu. Ložná plocha bohužel není zcela rovná.
Kufr Joggeru s vyjmutými zadními sedadly pojme přes 700 litrů nákladu. Ložná plocha bohužel není zcela rovná. | Foto: Dacia

Paradoxně je však sedmimístná verze pohodlnější, jemnější, pětimístný Jogger je tvrdší. Na druhou stranu obě auta vyhoví i na českých silnicích, jejich obecně tužší nastavení je dobrým kompromisem mezi jistotou v zatáčkách a tlumením šlendriánu našich silničářů. Auta nemlátí a příjemně se popasují s většinou nerovností. Na sportování však Jogger není, jeho lehké řízení s velkým převodem k tomu ani nevybízí.

Během prvního seznámení jsme si mohli vyzkoušet oba zatím nabízené motory. Mají litr objemu a tři válce, ale svým charakterem se liší. Příští rok bude k dispozici i hybridní systém vycházející z toho v současném Cliu. To bude také jediná verze s automatem.

Základní 74kW motor nemá přímé vstřikování a umí spalovat benzin i LPG. Dříve jsme ho mohli vyzkoušet v menším Sanderu. Tomu stačí, ve větším Joggeru už se trápí. Abyste dosáhli dobré dynamiky, musíte ho držet ve vyšších otáčkách, kde začne obstojně zabírat. To má za následek dvě věci: na dálnici výkonový deficit není tak znát a spotřeba se jen těžko blíží normovaným hodnotám. My jsme testovací trasu zvládli za 9,4 litru LPG na 100 kilometrů. Snad se číslo zlepší u zajetého auta.

Šikovný detail: Podélné střešní nosiče Joggeru jdou pomocí šroubováku přetvořit na příčníky.
Šikovný detail: Podélné střešní nosiče Joggeru jdou pomocí šroubováku přetvořit na příčníky. | Foto: Dacia

Navzdory vyšší spotřebě budou logicky pro LPG hrát nižší provozní náklady. Litr propan-butanu i dnes stojí 17 korun. Motor by díky nepřímému vstřiku také měl lépe odolávat krátkým jízdám. Silnější 81kW litr totiž již benzin dopravuje přímo do válců.

Jeho projev je ale zásadně odlišný. Litrový motor se ochotně sbírá z nízkých otáček a příjemně táhne. Lépe mu padnou převody šestistupňové manuální převodovky. Spotřeba je navíc velice rozumná, aniž bychom se snažili, dosáhli jsme šesti litrů. Jen Natural 95 aktuálně stojí takřka padesát korun. Počty jsou to tedy snadné, levnější plynový motor je výhodnější i provozně.

Základní verze Essential s ním vyjde na 373 500 korun v pěti- a 396 500 korun v sedmimístném provedení, dostupná ale bude později. U dealerů a k objednání jsou nyní k dispozici vozy od výbavy Comfort, která stojí s pěti místy od 418 500 korun a i u níž je příplatek za třetí řadu sedadel 23 tisíc.

V rámci zaváděcí nabídky je Jogger dostupný ve vrcholné limitované edici Extreme. Má černá kola, speciální polepy a prakticky plnou výbavu.
V rámci zaváděcí nabídky je Jogger dostupný ve vrcholné limitované edici Extreme. Má černá kola, speciální polepy a prakticky plnou výbavu. | Foto: Dacia

Tak či onak jsou to částky, na které jsme u Dacie dosud nebyli zvyklí. "Dacia už nechce být low-cost, ale dostupný mainstream," říká produktový manažer Renaultu Tomáš Kochman. Jenže Jogger je i tak jedním z nejdostupnějších rodinných aut. Trh se totiž od doby, kdy se MPV Dacia Lodgy dalo pořídit za něco málo přes 200 000, změnil.

Konkurence Joggeru je dvojí. V první řadě jde o klasické osobní verze malých dodávek. Chcete takovou, která by odpovídala Dacii? Na Toyotu Proace City Verso si připravte minimálně 568 000 korun, osobní Mercedes Citan vyjde na nějakých 585 000 korun a VW Caddy startuje na 614 900 korunách. Jogger vyhrává na celé čáře.

Druhou sortou konkurentů jsou klasická kombi nižší střední třídy. Mezi nimi Jogger vynikne obřím kufrem, ale přesto existuje jeden soupeř, který se dá sehnat za podobné peníze. Hyundai i30 kombi nadále začíná na 384 990 korunách. Je sice dražší než základní Jogger, ale ten ho cenou dorovná, jakmile si u výbavy Essential připlatíte 12 500 korun za chybějící klimatizaci.

Dacia Jogger TCe 110 Comfort

Motor: benzinový tříválec, 999 cm3, turbodmychadlo
Výkon: 81 kW při 5000-5250 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 2900-3500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5/11,2 s (pěti-/sedmimístná verze)
Kombinovaná spotřeba: 5,6-5,7 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 708/160 l (v pěti-/sedmimístném uspořádání) 
Cena: od 431 000/454 000 Kč (pěti-/sedmimístná verze)

Dá se nicméně tušit, že i zde dojde s odchodem současné i30 do důchodu k přeskupení sil. Zbylé kombi nižší střední třídy se již základní cenou přibližují půlmilionové hranici, nebo ji dokonce překonávají. Z Joggeru pak bude rázem cenový suverén. A je velice dobře, že to vlastně vůbec není špatné auto.

 

Právě se děje

Další zprávy