Auto není rakev. Připlaťte tisíce, nebo vydržte pár dní

Radek Pecák Radek Pecák
28. 10. 2011 13:30
Rozdíly v ceně za bezpečnostní výbavu u jednotlivých automobilek jsou i v řádu desetitisíců
Foto: Radek Pecák

Řada automobilek už má kompletní sadu airbagů a elektronického stabilizačního systému i u nejmenších a nejlevnějších modelů takzvaně v ceně. Patří k nim Honda, Nissan, Volkswagen, logicky pak luxusněji zaměřené značky Mini a Volvo.

Ostatní výrobci si za prvky, které dokážou zachránit tisíce životů, nechávají u velké části svých nabízených malých aut poměrně hodně zaplatit.

Ten, kdo chce dostat auto vybavené elektronickou stabilizací, má dnes několik možností. Buď si koupit takovou výbavu, která ji už obsahuje, nebo si ji nechat zabudovat do kupovaného vozu za příplatek. Anebo může popřípadě čekat na letošní listopad, kdy výrobci budou muset do svých na trh nově uváděných modelů stabilizaci zabudovávat povinně.

O tři roky později pak bude muset být stabilizace nejčastěji známá pod označením ESP ve všech autech, která se vyrobí a půjdou jako nová na trh.

ESP zachrání ročně tisíce životů

Podle Evropské komise by tento krok měl zachránit ročně 4000 životů a zabránit 100 000 zranění, ke kterým dojde následkem nehody po ztrátě kontroly nad vozem.

Průzkum, který si redakce Aktuálně.cz nechala udělat u specializovaného vyhledávacího serveru vybermiauto.cz, prokázal, že za elektronickou stabilitu musí kupec auta, které ji nemá v základní výbavě, zaplatit částky od 5000 až do 16 000 Kč.

V případě, že výrobce tento prvek nenabízí samostatně, ale jako součást nějakého balíčku, se pak cena může dostat i poměrně vysoko nad dvacet tisíc korun.

Nejlevněji stabilizaci u výbav, které ji normálně neobsahují, nabízí elektronická stabilizace Chevrolet. U vozu Spark si stačí připlatit jen 5000 Kč.

Pod deset tisíc dostanete ESP jen zřídka 

Do deseti tisíc se pak vejde ještě Dacia s jednou svojí verzí vozu Duster (8000 Kč) a pak také Peugeot u většiny svých malých vozů (cena je 9500 Kč). Zajímavé je, že například u vozu Toyota Aygo, který je rodným sourozencem vozu Peugeot 107, již stojí stabilizace 13 500 Kč, tedy o pět tisíc víc než u malého Peugeotu. V Citroënu C1 je pak o tisícovku dražší než v modelu Peugeot 107, tedy za 9500 Kč. Citroën také u některých verzí některých dalších modelů nabízí stabilizaci pod 10 000 Kč.

Co je elektronická stabilizace?

  • Využívá čidla zrychlení
  • Pokud shledá, že je vůz přetáčivý či nedotáčivý, vydá pokyny řídicím jednotkám ve voze
  • Může například přibrzdit jednotlivá kola, a tím vůz srovnat zpět do stopy
  • Dokáže také v pravou chvíli snížit výkon motoru
  • ESP může plnit i řadu dalších funkcí, například do určité míry supluje funkci samosvorného diferenciálu

Všechny ostatní automobilky se již při stanovování tohoto příplatkového prvku dostaly přes hranici deset tisíc Kč. Mezi nimi i mladoboleslavská Škoda, u níž stojí ESP například v případě octavie 13000 Kč.

Nejdráže tento prvek podle údajů serveru vybermiauto.cz nabízí Ford u jedné verze Tranzitu Connect (přes 16 000), Hyundai požaduje od zájemců u vozu i20 za stabilizaci 15 000 Kč.

Podobně velké rozdíly jsou i v cenách příplatkových bočních airbagů, kde je lze mít už za 3750 Kč (v případě Opelu Corsa) či za 10 900 Kč u Škody Octavie Tour.

Naopak ceny hlavových airbagů v cenících příplatkových výbav se u jednotlivých automobilek příliš neliší. Obyčejně je za ně nutno zaplatit částku kolem 10 tisíc Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy