Auto na vzduch o krok blíž k realitě

Tomáš Rybecký
25. 5. 2012 2:37
Auto na vzduch? Francouzští technici za peníze z Indie chtějí dokázat, že je to reálné.
Foto: Aktuálně.cz

Auto jezdící na stlačený vzduch zní jako fantastický nápad. Jenže technologická realizace směřující k masovému prodeji už je značně obtížnější. Zdá se však, že indické automobilce Tata Motors by se to mohlo podařit.

 

Tata Motors se stala známou především nepříliš úspěšným projektem nejlevnějšího auta světa Tata Nano. Na druhou stranu ale tento gigantický koncern dokázal to, s čím neuspěl Ford: oživil skomírající automobilky Jaguar a Land Rover.

Automobilka, vyrábějící vše od miniauta Nano přes pick-upy a autobusy až po těžké nákladní automobily, se zabývá i vývojem elektrického pohonu. Kromě toho získala pro Indii licenci na výrobu motoru poháněného vzduchem od francouzské firmy MDI.

Firmu MDI založil věčný experimentátor inženýr Guy Nègre už v roce 1991 s cílem vyrábět vozidla poháněná stlačeným vzduchem. Předvedl již mnoha produktů pohybujících se s nulovým znečištěním ovzduší. Jenže projekt sužovaly problémy a soudními spory a i přes pomoc z USA se žádné z jeho vozidel nikdy nedostalo na trh.

 

Novou naději a největší šanci k realizaci přinesla až dohoda mezi MDI a Tata Motors uzavřená v roce 2007. Tata s licencí na technologii MDI směřuje k sériové produkci aut poháněných stlačeným vzduchem v Indii.

Několik let bylo kolem projektu ticho (pokud pomineme vytavení taxi MDI poháněného stlačeným vzduchem na autosalonu v Ženevě roku 2010), ale nyní Tata zveřejnila zprávu, že se projekt ubírá správným směrem. Oznámila, že ukončila testovací fázi projektu a nyní vstupuje do druhé fáze - je připravena začít výrobu pro trh. Neuvedla však, kolik času ještě bude potřebovat.

Tata tvrdí, že první fáze programu, tedy „důkaz správnosti technického konceptu“, je nyní dokončen s motorem na stlačený vzduch, testovaným ve dvou vozech vyrobených Tata Motors.

 

Fáze dvě, která bude vyžadovat dokončení přesného vývoje motoru pro konkrétní automobil a jeho stabilní použití, je údajně nyní druhořadá. Obě společnosti se nyní soustředí na dokončení vývoje technologie a nezbytných technických procesů ke zprůmyslnění a následnému prodeji v nejbližších letech.

 

Pokud vás ale myšlenka jízdy na vzduch nadchla, pak vězte, že se o zase tak moc ekologický způsob dopravy nejedná, protože stlačení vzduchu vyžaduje značné množství energie a celková energetická bilance nepředčí elektromobily ani vozidla se spalovacími motory.

 

Právě se děje

Další zprávy