Auto, které umí jezdit i zadarmo, jde do výroby. Lightyear 0 ale stojí jako Ferrari

Sériová podoba solárního auta Lightyear 0.
Jeho kapotu, střechu a víko kufru pokrývá pět čtverečných metrů solárních panelů.
Autu pomáhá i špičková aerodynamika, koeficient odporu vzduchu Cd je pod hodnotou 0,19.
Kabině dominuje 10,1palcový centrální displej.
Vzadu je místo pro tři cestující.
Foto: Lightyear
Jan Matoušek Jan Matoušek
18. 6. 2022 6:28
Původně mělo vyjet už loni, nakonec se produkční verze prvního solárního auta ukazuje až na prahu letošního léta. Nizozemský Lightyear dotáhl do konce šestiletý vývoj auta, které v ideálních podmínkách umí jezdit i zadarmo, jen díky slunečním paprskům. O co levnější však může být provoz, o to dražší je pořízení aerodynamického modelu: levněji by vyšel i leckterý supersport.

Šéf automobilky Lightyear Lex Hoefsloot jej označuje jako nejudržitelnější auto na světě, při představení prototypu před třemi lety pro změnu použil termín "nová éra řízení". Model s prostým označením 0, tedy nula, by skutečně mohl představovat automobilovou revoluci, vždyť solární pohon do sériové výroby ještě žádná automobilka nedotáhla. V tomhle jsou Nizozemci skutečnými průkopníky. Aby se ale od slov mohli posunout k činům, budou potřebovat i ideální povětrnostní podmínky.

Na karoserii, konkrétně kapotě, střeše a víku kufru, si Lightyear 0 vozí pět metrů čtverečných solárních panelů, které jsou zakřivené a chráněné speciálním sklem. V ideálních podmínkách, jak o tom hovoří samotný výrobce, dodají sluneční paprsky až 70 kilometrů dojezdu denně (za hodinu se dá nabít maximálně 10 km). Celkem by takto mohly dodat 6 až 11 tisíc kilometrů ročně, v poznámce pod čarou už je ale uvedeno, že v případě maximální hodnoty jde o odhad pro jih Španělska, pro další části světa se tato hodnota může odlišovat.

A i v prosluněné části Pyrenejského poloostrova jde o odvážnou hodnotu: vždyť aby řidič získal 11 tisíc kilometrů za rok, při dobíjení 70 kilometrů denně by to znamenalo přes 157 ideálních "nabíjecích" dnů.

Reálně bude možné ze slunečních paprsků získat nejspíše o něco méně, i tak by to ale na občasné denní dojíždění po městě v některých částech světa stačit mohlo, a auto by tedy nemuselo stát tak často u nabíjecí stanice. Lightyear dokonce tvrdí, že při denním průměrném nájezdu 35 km by v Nizozemsku auto nemuselo v létě k nabíječce dva měsíce a ve Španělsku či Portugalsku dokonce až sedm měsíců.

Výrobce také uvádí, že jen z elektrické sítě je na jedno nabití možné získat 625 kilometrů, přičemž kapacita baterie je 60 kWh. Je to výrazně více, než kolik umí z obdobně velkého akumulátoru dostat elektromobily renomovaných značek, za což nizozemský vůz vděčí především špičkové aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu Cd je méně než 0,19, což je jedna z nejlepších hodnot mezi všemi automobily.

Poháněná jsou všechna kola, každé má totiž svůj vlastní elektromotor. Lightyear uvádí maximální výkon kolem 130 kW, ovšem nejvyšší točivý moment je až 1720 Nm. Z 0 na 100 km/h má 1575 kilogramů vážící auto zrychlovat za deset vteřin a rozjede se maximálně na 160 km/h, ačkoliv za dálniční tempo je i v tiskových materiálech označována rychlost 110 km/h - při ní je spotřeba 10,5 kWh/100 km.

Více než pětimetrový Lightyear 0 však inovativní pohon nedá zadarmo. Vznikne dohromady pouze 946 automobilů, každý s cenou nejméně 250 tisíc eur bez daně, to znamená asi 6,175 milionu korun. Podle výrobce má takto vysoká cena pomoci uvést na trh novou formu mobility a zároveň posunout se k masovějšímu modelu Lightyear 2, který by mohl stát už jen 30 tisíc eur a jehož produkce by mohla začít koncem roku 2024 nebo začátkem roku 2025. Produkce prvního modelu nizozemského výrobce odstartuje ještě letos na podzim a první auta se k zákazníkům dostanou v listopadu.

Kabina vozu s délkou 5083 mm, šířkou 1972 mm a výškou 1445 mm nabízí místo celkem pěti osobám a 640 litrům jejich zavazadel. Zajímavá je světlá výška 183 mm, takovou nemají ani leckterá SUV. Design jak interiéru, tak i exteriéru je poměrně střídmý a na pokrokovost pohonu nijak výrazněji neupozorňuje. Snad jen kamery místo zrcátek, aerodynamický tvar zadní části a částečně zakrytá zadní kola (detail, který jde ale odebrat, čímž se ovšem majitel připraví o 12 km dojezdu) patří k výstřednějším designovým prvkům.

Panely karoserie jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, kabině pro změnu kromě centrálního 10,1palcového displeje dominují veganské a přírodní materiály, ratanové dřevo a čalounění sedadel mikrovláknem. Výbava auta za čtvrt milionu eur dále obsahuje parkovací senzory, couvací kameru, dešťový senzor, klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, navigaci, digitální budíky nebo odemykání pomocí chytrého telefonu. Záruka je osm let nebo 200 tisíc kilometrů.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 43 minutami

Hasiči zasahují u požáru haly u Čelákovic, vyhlásili třetí stupeň poplachu

Hasiči zasahují u požáru haly v Zápech u Prahy, vyhlásili třetí stupeň poplachu ze čtyř, v hale jsou uskladněny zřejmě autodíly, oleje a plynové lahve, hrozí zřícení konstrukce, řekla mluvčí středočeských hasičů Dagmar Zemanová.

"Požár byl hlášen před 20:00, je v plném rozsahu a hrozí pád konstrukce, na místě je 30 vozidel a 17 jednotek, vypomáhají i pražské," řekla Zemanová. Požár podle ní zřejmě způsobí velkou škodu.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

"Vypil jsem příliš mnoho." Britský poslanec rezignoval poté, co sexuálně napadl dva muže

Britský konzervativec Christopher Pincher rezignoval na vládní post náměstka hlavního whipa kvůli údajnému sexuálnímu napadení dvou mužů, které údajně v opilosti osahával ve stranickém klubu v centru Londýna. Konzervativní strana jej v pátek vyloučila z poslaneckého klubu a v Dolní sněmovně bude pokračovat jako nezařazený, uvedla stanice BBC. Whip je vybraným poslancem, který dohlíží na to, aby příslušníci jeho strany hlasovali podle stranických zájmů.

Pincher ve čtvrtek napsal dopis premiérovi Borisi Johnsonovi, který v plném znění obdržel bulvární list The Sun. "Minulou noc jsem vypil příliš mnoho. Ztrapnil jsem sebe i ostatní… .Myslím, že je nyní správné, abych rezignoval na pozici náměstka hlavního whipa," napsal Pincher premiérovi.

Hlavní whip v britském parlamentu zaštiťuje celý systém dohlížení (whipování), je též členem vlády a mnohdy pravou rukou premiéra.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Česko předsednictví v Radě EU navzdory těžké době zvládne, ujistil Fiala

Premiér Petr Fiala (ODS) před večerním Koncertem pro Evropu v Litomyšli ujistil, že ČR zvládne předsednictví v Radě EU, přestože se nachází v těžké době. Česká republika bude dělat vše pro to, aby udržela jednotu EU, která se v těchto měsících ukázala její nejsilnější zbraní, uvedl Fiala. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v projevu řekla, že Česko vždy inspirovalo Evropu příběhy odvahy. Před zahájením koncertu vyskočili na pódium dva aktivisté, kteří s transparenty v rukou demonstrovali za ochranu klimatu.

Fiala ve svém proslovu pogratuloval francouzským kolegům k úspěšným šesti měsícům v čele EU. "Pevně věřím, že Česká republika naváže na francouzské úspěchy a dostojí svým závazkům ve prospěch Evropy a jejích občanů. Nacházíme se v jednom z nejtěžších období posledních desetiletí, ale jsem přesvědčen, že tak, jako jsme zvládli minulé krize, dovedeme si poradit i se současnými problémy," řekl Fiala.

S evropskými politiky v pátek Litomyšli mluvil o tom, co je třeba v nadcházejících měsících udělat, aby obyvatelé členských států žili ve větším bezpečí a byla zachována prosperita kontinentu. "A hlavně, abychom pomohli našim občanům zvládnout rostoucí ceny a zajistili dostatek energií a potravin," uvedl Fiala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Nigérii odsoudil soud tři muže k trestu smrti ukamenováním

Islámský soud v severonigerijském státě Bauchi odsoudil tři muže k trestu smrti ukamenováním, protože se prokázala jejich homosexualita. Podle agentury Reuters to dnes oznámil náčelník náboženské policie, která muže zatkla.

Severní Nigérie je převážně muslimská. Soudy, které se řídí islámským právem šaría, státy v tomto regionu používají k trestání obyvatel za různé činy, od cizoložství až po rouhání.

Šéf náboženské policie v místní správní oblasti Ningi v Bauchi Adam Dan Kafi uvedl, že tři muži byli zatčeni 14. června a obviněni před islámským soudem. Všichni tři, včetně sedmdesátiletého muže, se podle Kafiho k činu přiznali, přestože je nezastupovali právníci. Soudce Munka'ilu Sabo je podle velitele náboženské policie ve čtvrtek odsoudil k trestu smrti, ale mají možnost se do 30 dnů odvolat.

Každý trest smrti vynesený islámskými soudy musí v Nigérii schválit guvernér státu. V Nigérii se homosexualita, stejně jako ve většině afrických zemí, považuje za nepřijatelnou. V této nejlidnatější africké zemi zároveň platí zákon, jenž umožňuje dlouhé tresty odnětí svobody pro osoby odsouzené za veřejné projevy stejnopohlavního vztahu a osoby, které uzavřou stejnopohlavní manželství.

Zdroj: ČTK
Další zprávy