Auta, ze kterých se stávají veterány. Třicetiny slaví Škoda Forman i exotické modely

Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 1. 2020 7:17
30 let je věk, kdy je možné zažádat o zařazení auta mezi historická vozidla a používat tak veteránské značky. A rok 1990 byl na zajímavé automobily poměrně bohatý. Především, veterány se stanou i vozy, které je dodnes celkem běžně možné vídat na silnicích. Podívejte se na výběr modelů, u nichž letos uplyne třicet let od začátku prodeje.
Foto: Honda

Honda NSX

Také první kusy kultovního japonského sportovního kupé s motorem uprostřed a pohonem zadních kol mají letos třicet let. Cílem vývojářů bylo dynamicky se vyrovnat Ferrari 328 a později 348, přitom však nabídnout sportovní auto s nižší cenou. Zatímco v koncepční verzi se objevil dvoulitrový šestiválec, sériová verze dostala šestiválcový VTEC s o litr větším objemem a výkonem kolem 200 kW. Při modernizaci v roce 1997 se objem motoru zvedl o další dvě deci a poskočila také hodnota maximálního výkonu. Vedle kupé se nabízela i targa.

Na finálním vývoji a ladění NSX se podílel Ayrton Senna, pozdější trojnásobný mistr světa formule 1 a na přelomu 80. a 90. let pilot McLarenu s motory Honda. Na rozdíl třeba od BMW E36 se však z NSX stihl stát kultovní automobil ještě před tím, než je oficiálně možné jej označit za veterána. To s sebou nese jednak relativně omezenou nabídku (do Evropy se navíc dostalo málo kusů) a jednak i vyšší ceny. Například ve Velké Británii je aktuálně v nabídce jeden kus dovezený z Japonska s 95 500 najetými kilometry v přepočtu asi za 1,64 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy