Veteránem se pomalu stávají běžná auta. 30 let slaví třetí VW Golf i první Opel Astra

Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 1. 2021 6:32
Hranice pro to, aby mohlo být auto považováno za veterán a dostat, při splnění celé řady podmínek, veteránské značky, je 30 let. Letos se tak do této hranice dostávají auta vyrobená v roce 1991. A to znamená i modely, které lze dodnes běžně vídat na silnicích nebo v autobazarech. Vybrali jsme některá zajímavá auta, která letos slaví třicátiny. Podívejte se do galerie.
Foto: Bugatti

Bugatti EB 110

V roce 1987 koupil italský podnikatel Romano Artioli práva na používání značky či loga Bugatti a přesunul její výrobu i vedení do italského městečka Campogalliano. Sám se stal přirozeně šéfem staronové automobilky, která navazovala na slavnou minulost. Cíl byl jasný, vrátit jméno Bugatti zpátky na výsluní, k čemuž měla pomoci nová továrna a v ní produkovaný nový supersport EB 110. Dnes jde o ikonický model, v 90. letech ale jeho popularita, i kvůli globální horší globální ekonomické situaci, nebyla zdaleka tak vysoká.

Poprvé se supersport s dvanáctiválcovým motorem uprostřed, který byl přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly, objevil v roce 1991. Velkolepá premiéra se uskutečnila 15. září, v den 110. narozenin Ettore Bugattiho (proto má auto jméno EB 110), v Paříži. Kupé ve své základní verzi mělo 412 kW a na všechna kola přenášel výkon šestistupňový manuál. Z 0 na 100 km/h se dostalo za méně než 3,5 sekundy a jelo až 342 km/h. O pár měsíců později, na jaře 1992, se objevila ještě silnější verze se 450 kW - z ní ale veterán ještě být nemůže. 

Ač tedy velkolepé, plány na znovuoživení Bugatti Artiolimu rychle zhořkly. Automobilka se dostala do finančních potíží a v roce 1995 musela ukončit svou činnost. Na druhou stranu tato epizoda alespoň částečně napomohla oživení Bugatti pod křídly Volkswagenu. To už je ale jiný příběh. Celkem vzniklo jen 139 kusů EB 110, pokud se někdy nějaký z nich objeví v aukci, rozhodně nejde o levnou záležitost.

 

Právě se děje

Další zprávy