Audi připravuje vlastní verzi Škody Enyaq. SUV Q4 e-tron dostane i karoserii kupé

Audi Q4 Sportback e-tron je sportovnější verzí připravovaného elektrického SUV.
Q4 Sportback e-tron je nejnovějším konceptem automobilky Audi.
Jde o elektrické SUV zkřížené s kupé, což se projevuje především na tvarování zadní části.
Obě auta spolu sdílí techniku - to znamená dva elektromotory s celkovým výkonem 225 kW a dojezd přes 450 km na jedno nabití.
Nový tvar zadní části výrazně zlepšil aerodynamiku, odpor vzduchu má nyní koeficient 0,26.
Foto: Audi
Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 7. 2020 19:30
Audi po obnovení výroby, která byla přerušena kvůli pandemii onemocnění covid-19, chrlí jednu novinku za druhou. Tou možná nejzajímavější je koncept Q4 Sportback e-tron. Jde o druhou karosářskou variantu chystaného elektrického SUV Q4 e-tron, které bude využívat koncernovou platformu MEB.

Pohonné ústrojí se od loňského konceptu Q4 e-tron nezměnilo. To znamená, že i kříženec SUV a kupé se známým přídomkem Sportback má dva elektromotory - jeden vpředu o výkonu 75 kW a druhý vzadu o výkonu 150 kW - s celkovým výkonem 225 kW. Rozložení motorů znamená přítomnost pohonu obou náprav, z 0 na 100 km/h tak Audi akceleruje za 6,3 vteřiny a jede maximálně 180 km/h. Nutno dodat, že tato rychlost je elektronicky omezena.

Baterie je umístěna pod podlahou vozu a s kapacitou 82 kWh stačí na normovaný dojezd přes 450 km. Maximální nabíjecí výkon je 125 kW. Akumulátory váží 510 kg, i přes to je ale podle Audi rozložení hmotnosti mezi přední a zadní část v ideálním poměru padesát na padesát.

Pokud se vám zdá, že podobná data o výkonu či dojezdu už jste někde slyšeli, nepletete se. Stejné hodnoty totiž bude mít i chystaná Škoda Enyaq iV ve vrcholné verzi RS a je více než pravděpodobné, že i Volkswagen ID.4.

Ostatně všechna auta sedí na modulární koncernové platformě MEB, Audi udává délku 4,6 metru a rozvor natažený na 2,77 metru - to jsou opět hodnoty téměř shodné s těmi u chystaného elektrického SUV s okřídleným šípem ve znaku.

Sériovou podobu Q4 e-tron, včetně verze Sportback, slibuje Audi na příští rok. Víme také, že vozy v provedení s pohonem jen zadních kol, a tedy jediným elektromotorem, budou mít dojezd přes 500 km. Podle stále ještě nového šéfa značky Markuse Duesmanna se má pak právě Q4 e-tron stát prvním skutečně masově dostupným prémiovým elektromobilem se čtyřmi kruhy.

Co se od loňského konceptu SUV klasických tvarů změnilo nejvíce, to je vnější vzhled vozu. Jak už bylo řečeno, jde o kombinaci SUV a kupé a podle šéfdesignéra Audi Marca Lichteho toho možná vůbec nejsportovnějšího z dílen německého výrobce. "Možná jde o jedno z nejsportovnějších SUV-kupé vůbec," přemítá Lichte.

Podle něj má auto jednu z nejrychleji se svažujících linií střechy, jakou Audi doposud navrhlo. To ovlivňuje i aerodynamiku s koeficientem 0,26. Lichte potom vypichuje především tvar zadních blatníků, které jsou výrazně tvarované a patří k charakteristickým prvkům modelů s pohonem všech kol quattro. Vpředu nechybí maska singleframe, ačkoliv její přítomnost je čistě estetická a slouží především k identifikaci vozu s dalšími modely Audi. Kola mají průměr 22 palců.

Kabina v první řadě sází na vzdušnost a prostornost - Audi zdůrazňuje nejen dlouhý rozvor náprav, ale i fakt, že auto nemá klasický převodovkový tunel, lépe tedy pracuje s dostupným místem pro cestující. Pocitové prostornosti pomáhají i světlé barvy, Němci dále vsadili na celou řadu udržitelných materiálů. Například pokrytí podlahy je tak recyklovatelné, pochromované kovové detaily nahradil vícevrstvý lak.

Před řidičem jsou digitální budíky doplněné ještě o průhledový displej, na středovém panelu je výrazná především 12,3palcová obrazovka. Samostatný ovládací panel má klimatizace a vše doplňují ještě dotyková tlačítka na volantu. Místo klasického středového tunelu vsadilo Audi na rozměrnou odkládací plochu s nabíječkou chytrých telefonů.

Jak už bylo řečeno, sériová Q4 e-tron přijede poprvé v příštím roce. Celkově je součástí plánu Audi, který počítá do roku 2025 s dvaceti plně elektrickými vozy napříč nejdůležitějšími světovými trhy. Až 40 procent prodejů mají ve stejném horizontu tvořit elektrifikované modely.

Další novinky Audi
Autor fotografie: Audi

Další novinky Audi

Koncept Q4 Sportback e-tron ale není jedinou novinkou Audi v posledních týdnech. Ukázalo se například omlazené SUV Q5, které dostalo mimo jiné upravenou masku chladiče, nový design předních světel nebo vůbec poprvé volitelně zadní svítilny z organických diod. Uvnitř se objevil především zmodernizovaný multimediální systém s až 12,3palcovou obrazovkou. Novinkou pod kapotou je mild hybridní verze dvoulitrového turbodieselu TDI o výkonu 150 kW, která má i kvůli funkci plachtění, tedy jízdy s vypnutým motorem, až o 0,3 l/100 km nižší spotřebu paliva než konvenční turbodiesel. Vedle toho ale nabídku budou tvořit i další motorizace včetně dvou verzí plug-in hybridu.

Další novinkou je sportovnější varianta elektrických SUV e-tron a e-tron Sportback s prostým přídomkem S (na fotce). To znamená, že tři elektromotory (toto řešení je použito vůbec poprvé v masově vyráběném elektromobilu) - jeden vpředu a dva vzadu - mají výkon 370 kW a točivý moment 973 Nm. Z 0 na 100 km/h se nová SUV dostanou za 4,5 vteřiny, nejvyšší rychlost je 210 km/h. Akumulátor má celkově 95 kWh, na jedno nabití tak e-tron S ujede 360 km a verze Sportback ještě o 5 km více. Obě auta nabízí rovněž upravenou aerodynamiku nebo řadu změn v designu.

 

Právě se děje

Další zprávy