Motorističtí novináři vybírají auto roku v ČR pro rok 2023. Cílem ankety je ocenit nejlepší vůz, který se v loňském roce uvedl na český trh. Zohledňují se technické inovace, které model přináší, stejně jako jeho úroveň bezpečnostních prvků, hospodárnost, jízdní vlastnosti, cena, design, komfort i výkon. Jde tedy o souhrnný seznam často protichůdných požadavků.
Seznam nominovaných vozů se do poslední chvíle ladil, nebylo jisté, zda všechny modely, které chtěly automobilky do ankety zařadit, splní veškeré podmínky. Zejména ty, které vyžadují, aby bylo auto možné objednat minimálně posledního prosince loňského roku a aby dovozce dokázal zajistit vůz pro novinářské testovací jízdy.
Nakonec se seznam ustálil na šestadvaceti novinkách od devatenácti značek. Osm vozů má čistě elektrický pohon. Po pauze se do ankety přihlásila automobilka Mercedes-Benz. Novinkou je také čínská automobilka MG, která začala své vozy prodávat na českém trhu teprve loni. Letošní ročník bude zajímavý i z toho důvodu, že na listu chybí byť jediná škodovka, domácí automobilka loni nepředstavila žádný kompletně nový model.
Někteří výrobci přihlásili do ankety hned dva své vozy, jde o Ford s Rangerem Raptor a Tourneem Connect, Kia s Nirem a Sportagí, zmíněný Mercedes-Benz (EQE a GLC), Nissan s Qashqaiem a X-Trailem, Toyota nominovala Aygo X a Corollu Cross a Volkswagen si věří s oběma novými elektromobily, jak s ID.5, tak s ID.Buzz.
Členů poroty je v tomto ročníku méně, konkrétně dvacet. Loni auto roku vybíralo 33 novinářů. "To je jedna z největších novinek, další je, že jsme její podobu chtěli maximálně přiblížit evropské anketě COTY. Proto už nebude paralelně hlasovat na internetu veřejnost jako v minulosti," popisuje Petr Horák, tiskový mluvčí Sdružení dovozců automobilů SDA, které anketu vyhlašuje.
Porota nyní vybere ze seznamu pět vozů, které považuje ze subjektivního pohledu za nejlepší. Při shodném počtu hlasů na pomezí finálové pětice může postoupit do druhého kola i více vozů se shodným počtem nominací. To se ostatně stalo v minulém roce, který kvůli pandemii koronaviru spojil dva ročníky v jeden.
Tehdy šlo o tyto modely v abecedním pořadí: BMW i4, Dacia Jogger, Opel Astra, Peugeot 308, Subaru Outback a Škoda Fabia, přičemž mnichovský elektromobil získal titul Auta roku 2021/2022, a to vůbec poprvé v historii ankety.
Kompletní seznam nominovaných vozů:
1 | Alfa Romeo | Tonale |
2 | BMW | X1 |
3 | Citroën | C5 X PHEV |
4 | DS | DS4 |
5 | Ford | Ranger |
6 | Ford | Tourneo Connect |
7 | Honda | Civic |
8 | Hyundai | Staria |
9 | Kia | Niro |
10 | Kia | Sportage |
11 | Mazda | CX-60 |
12 | Mercedes-Benz | GLC |
13 | Mercedes-Benz | EQE |
14 | MG | EHS |
15 | MG | ZS |
16 | Nissan | Qashqai e-POWER |
17 | Nissan | X-Trail |
18 | Opel | Astra PHEV |
19 | Renault | Megane E-Tech |
20 | Peugeot | 408 |
21 | Subaru | Solterra |
22 | Toyota | Corolla Cross |
23 | Toyota | Aygo X |
24 | Volvo | C 40 Recharge |
25 | Volkswagen | ID. Buzz |
26 | Volkswagen | ID.5 |