Analýza: Škoda Enyaq není nejbezpečnější SUV. Euro NCAP míchá hrušky a jablka

Analýza: Škoda Enyaq není nejbezpečnější SUV. Euro NCAP míchá hrušky a jablka
21. Toyota Yaris Cross: celkové vážené hodnocení 83,0 (nejlepší malé SUV)
19.-20. Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid: celkové vážené hodnocení 83,2 % (nejlepší ve třídě malých aut)
19.-20. Genesis GV70: celkové vážené hodnocení 83,2 %
16.-18. Ford Mustang Mach-E: celkové vážené hodnocení 84,2 %
Foto: Škoda Auto
Martin Přibyl Martin Přibyl
8. 2. 2022 6:03
Domácí automobilka se chlubí v tiskové zprávě, elektrický Enyaq a malá Fabia získaly od nezávislé organizace Euro NCAP významné hodnocení. Oficiálně si ve svých kategoriích vysloužily hodnocení nejbezpečnějších aut roku 2021. Jenže neoficiálně se ukazuje, že na třídy se v Euro NCAP spolehnout nedá.

Pro Škodu je pětihvězdičková známka s nápisem "Nejlepší ve třídě" výhra, na západ od našich hranic ji má stále řada zákazníků zařazenou mezi levné značky.

Ocenění za špičkovou bezpečnost, které automobilka může používat ve svých marketingových materiálech, se pak hodí, obzvlášť když Dacia patří mezi tradiční průšviháře a v hodnocení bezpečnosti v intencích Euro NCAP ani náhodou nedosahuje úrovně Škody. Platí to jak o pasivní, tak i aktivní bezpečnosti. Na pět hvězd mimochodem nedosáhly loni ani novinky od Opelu (Mokka) a Citroënu (C4). Škoda byla pětihvězdičková vždy.

Škodováckých pět hvězd rozhodně zpochybňovat nelze. Horší je to ale právě s titulem "Nejlepší ve třídě", který vzniká na základě automobilových tříd. Ty podle vyjádření organizace pro Aktuálně.cz neurčuje sám Euro NCAP, ale automobilky. Podle výrobců naopak organizace může zařazení změnit, v případě Enyaqu to ale neudělala (na dotaz Aktuálně.cz proč, její zástupci neodpověděli), a zmatečný přístup tedy dopomohl Enyaqu k titulu nejbezpečnějšího velkého SUV.

Proč? Enyaq se podle výsledků řadí po bok BMW iX a čínského Nia ES8, což jsou pětimetrové elektrotanky. Enyaq má ale na délku 4,65 metru, a je tedy dokonce o něco menší než třeba MG Marvel R, které je jinak zařazeno mezi malé off-roady.

Pokud byste namítli, že příslušnost k automobilové třídě určuje použitá technika, pak vězte, že techničtí příbuzní Enyaqu, tedy VW ID.4 a Audi Q4 e-tron, jsou zařazeni mezi malá SUV. Enyaq by tedy měl správně spadnout o třídu níže mezi "malé off-roady".

Jakkoliv vypadá škodovácký skalp drahého BMW iX velkolepě, kdyby byl Volkswagen ID.4 zařazen do stejné třídy velkých off-roadů jako Enyaq, mohli by si známku nejbezpečnějšího auta ve třídě vylepovat do inzerce místo Mladoboleslavských kolegové z Wolfsburgu. Těm by se něco podobného také hodilo, protože mezi malými se ID.4 musela sklonit před Nissanem Qashqai.

Pofidérní rozdělení do tříd ale nepomohlo jen Škodě. Nejlepší ve své třídě původně bylo i další malé SUV Toyota Yaris Cross. Důvod? Jednalo se prý o malé MPV. K vítězství mu stačilo být v crash testech a při hodnocení asistenčních systémů lepší než osobní dodávky VW Caddy a Renault Kangoo. Zatímco Enyaq musel pro zisk titulu porazit prémiové automobily, Yaris Cross se s ostatními crossovery poměřovat vůbec nemusel a místo toho na něj zůstali poměrně lehcí soupeři. 

Podle vyjádření mluvčí Toyoty Jitky Jechové však lidé z evropského zastoupení značky Euro NCAP upozornili na nešťastné zařazení Yarise Cross mezi malá MPV. Výsledkem bylo to, že malý crossover z přehledu nejlepších aut ve své třídě následně vypadl.

Spravedlivější by bylo vytvořit kategorii středně velkých SUV. Pak bychom měli mezi crossovery třídy tři a vítězi by se stala Toyota Yaris Cross mezi těmi malými, Nissan Qashqai mezi těmi středně velkými a BMW iX společně s Genesis GV80 od luxusní odnože koncernu Hyundai-Kia mezi velkými.

Do jisté míry lze polemizovat i s Fabií jako nejlepším malým rodinným autem. I zde jsou vozy roztříděny velice zvláštně. Zatímco Škoda Fabia je malé rodinné auto, stejně velká Dacia Sandero je označena jako supermini, což je britský technický termín pro malá auta. Nicméně ať už z Fabie uděláme to či ono, za loňský rok bude vždy nejlepší.

Tím se však dostáváme k dalšímu zádrhelu posledního žebříčku Euro NCAP. Jsou v něm jen auta za rok 2021. To je standardní, protože se hodnoticí postupy rok do roku mění. Tedy většinou, mezi lety 2020 a 2021 ale zůstaly stejné a vloni v lednu NCAP nejlepší auta za rok 2020 nevyhlásil. Důvodem je to, že kvůli pandemii koronaviru prošlo předloni testy pouhých dvanáct aut, některé testovací laboratoře, které NCAP využívá, byly uzavřené.

Pokud bychom tabulky rozšířili a dali dohromady žebříčky za poslední dva roky, Fabia najednou o prvenství přijde. Když by byla malým rodinným vozem, uzmul by si ho Seat Leon, když supermini, cena by šla k Toyotě Yaris a od ní odvozené Mazdě 2 Hybrid, které NCAP bez testu udělil stejné hodnocení jako Yarisu. Hodnocení za roky 2020 a 2021 jsou naprosto srovnatelná.

Zohlednění roku 2020 ani změny ve třídách neudělají nic z prvenství elektrického Mercedesu EQS mezi manažerskými vozy. Nicméně ani on není tím vůbec nejbezpečnějším autem, které za poslední dva roky prošlo testy Euro NCAP.

Tento oficiálně neexistující titul patří novému Subaru Outback. "Nejlepší ve třídě" tento terénní kombík není ale proto, že v jeho oficiální škatulce velkých rodinných aut nebyl za poslední rok testován žádný konkurent. Outback na první místo vynesly mimochodem takřka bezchybné asistenční systémy.

Na přehled jedenadvaceti nejbezpečnějších aut za poslední dva roky se podívejte do galerie nebo do tabulky níže. Jejich pořadí je stanoveno podle stejného klíče, jaký používá Euro NCAP. Tedy vážený průměr procentuálních hodnocení z jednotlivých kategorií (ochrany dospělých, dětí, chodců/cyklistů a asistenčních systémů).

Kompletní výsledky Euro NCAP za poslední dva roky:

Model Rok Dospělí Děti Pěší Asistenti Celkem
1. Subaru Outback 2021 88 89 84 95 88,8
2. Mercedes EQS 2021 96 91 76 80 87,8
3. Nissan Qashqai 2021 91 91 70 95 87,6
4. Polestar 2 2021 93 89 80 83 87,6
5. Genesis G80 2021 91 87 77 91 87,4
6. VW ID.4 2021 93 89 76 85 87,2
7. Lynk & Co 01 2021 96 87 71 81 86,2
8. Škoda Enyaq iV 2021 94 89 71 82 86
9. Genesis G70 2021 89 87 76 88 85,8
10.-13. BMW iX 2021 91 87 73 81 84,6
10.-13. Toyota Mirai 2021 88 85 80 82 84,6
10.-13. Seat Leon 2020 92 88 71 80 84,6
10.-13. Genesis GV80 2021 91 87 66 88 84,6
14.-15. Cupra Formentor 2021 93 88 68 80 84,4
14.-15. Volkswagen ID.3 2020 87 89 71 88 84,4
16.-18. Ford Mustang Mach-e 2021 92 86 69 82 84,2
16.-18. Audi Q4 e-tron 2021 93 89 66 80 84,2
16.-18. Cupra Leon 2020 91 88 71 80 84,2
19.-20. Genesis GV70 2021 89 87 64 87 83,2
19.-20. Mazda 2 Hybrid 2020 86 81 78 85 83,2
19.-20. Toyota Yaris 2020 86 81 78 85 83,2
21. Toyota Yaris Cross 2021 86 84 78 81 83
22. Honda Jazz 2020 87 83 80 76 82,6
23. Hyundai Ioniq 5 2021 88 86 63 88 82,6
24. NIO ES8 2021 82 84 72 92 82,4
25. Mazda MX-30 2020 91 87 68 73 82
26. Isuzu D-Max 2020 84 86 69 83 81,2
27. Land Rover Defender 2020 85 85 71 79 81
28. Audi A3 2020 89 81 68 73 80
29. Kia Sorento 2020 82 85 63 87 79,8
30. VW Caddy 2021 84 82 69 79 79,6
31. Hyundai Tucson 2021 86 87 66 70 79
32. Škoda Fabia 2021 85 81 70 71 78,4
33. Nissan Townstar 2021 78 87 67 72 76,4
33. Renault Kangoo 2021 78 87 67 72 76,4
34. Hyundai Bayon 2021 76 82 76 67 75,4
35. MG Marvel R 2021 80 75 55 80 74
36. Fiat 500e 2021 76 80 67 67 73,2
37. Citroën C4 2021 80 83 57 63 72,6
38. Honda e 2020 76 82 62 65 72,2
39. Opel Mokka 2021 73 75 58 64 68,6
40. Hyundai i10 2020 69 75 52 59 64,8
41. Dacia Logan 2021 70 72 41 42 59
41. Dacia Sandero Stepway 2021 70 72 41 42 59
42. Dacia Spring 2021 49 56 39 32 45
43. Renault Zoe 2021 43 52 41 14 38,6

 

Právě se děje

Další zprávy