80 let Jeepu Willys. Porazil Hitlera, pomohl Stalinovi a dal se složit za 4 minuty

80 let Jeepu Willys. Porazil Hitlera, pomohl Stalinovi a dal se složit za 4 minuty
Spojení vysokých technických nároků s nízkou cenou si vyžádalo nemilosrdné zjednodušení designu. Ten dnes paradoxně obdivujeme.
Spojení vysokých technických nároků s nízkou cenou si vyžádalo nemilosrdné zjednodušení designu. Ten dnes paradoxně obdivujeme.
Spojení vysokých technických nároků s nízkou cenou si vyžádalo nemilosrdné zjednodušení designu. Ten dnes paradoxně obdivujeme.
Pláněná střecha i čelní sklo se daly sklopit.
Foto: Jeep
Martin Frei Martin Frei
16. 7. 2021 6:02
Právě před osmdesáti lety, 16. července 1941, si ministerstvo obrany USA objednalo první sérii lehkého terénního vozidla. Později mu nikdo neřekl jinak než Jeep, jeho schopnosti spojencům pomohly vyhrál válku a generál Eisenhower ho označil za jednu ze tří hlavních amerických zbraní. Odolný vůz s pohonem 4x4 se po válce dočkal civilních verzí a stal se vzorem mnoha terénních aut i dnešních SUV.

Soutěž na dodání lehkého terénního vozidla byla vypsána v létě 1940. K požadavkům patřila nízká silueta a hmotnost, prostupnost terénem a pohon všech kol, nosnost alespoň 290 kg a rychlost 80 km/h. Dodavatelé dostali šibeniční termíny: 11 dní na přihlášení, 49 dní na funkční prototyp a 75 dní na sedmdesátikusovou ověřovací sérii.

Jediná firma, která stihla ve stanoveném termínu dodat alespoň prototyp, byla maličká a ekonomicky slabá American Bantam Car Company z Pennsylvánie. Velení tedy schválilo projekt vozu, ale jeho výrobu zadalo větším hráčům: Fordu a Willys-Overlandu.

Foto: Jeep

Neoficiální přízvisko Jeep vzniklo nejspíše ze zkratky GP (general purpose - obecný účel), ale spekuluje se i o dalších příčinách. "Příjmení" Willys zdědil po prvním z dodavatelů, který začal armádu zásobovat.

Vysoké nároky vojska značně posunuly i tehdejší automobilovou techniku. Známé jsou fotografie z armádních testů, kdy se Jeepy sápou na ostré terénní zlomy a po jejich překonání létají vzduchem. Požadavky na průchodnost terénem také "demokratizovaly" pohon všech kol, který byl do té doby převážně výsadou zemědělských nebo stavebních strojů.

Do léta 1945 bylo vyrobeno na 650 000 vozidel. Jeep dramaticky zrychlil pohyb armád ve srovnání s první světovou válkou, kdy ještě mnoho práce zastávala tažná zvířata. Spolehlivě sloužil v džungli tichomořských ostrovů, v pouštích severní Afriky i na zničených cestách Evropy.

Mnoho jich americké továrny dodaly i spojencům. Sto tisíc putovalo do Britského impéria (tehdy včetně Indie a Austrálie), 50 000 do Sovětského svazu a 10 000 do Francie. Když byl koncem války Berlín rozdělen na čtyři okupační zóny, ve všech jezdily Jeepy Willys.

Na historických snících vidíme v kabině Jeepu všechny významné velitele včetně pozdějšího prezidenta Dweighta Eisenhowera nebo generála Pattona. Řada z nich zpětně přisoudila Jeepu Willys klíčový význam v úspěchu spojeneckých operací.

Manažeři firmy Willys-Overland rychle vytušili potenciál válečného úspěchu pro obchod. Už od roku 1943 nechali v amerických novinách tisknout inzeráty, které spojovaly ceněné vlastnosti vojenského speciálu se jménem automobilky. A hned na podzim 1945 uvedli komerční typ nazvaný Civilian Jeep. Tím si název přivlastnili a museli absolvovat pětileté tahanice s Bantam Car Company.

Postupně se Jeep stal samostatnou značkou, která dnes nabízí sedm různých modelů více či méně schopných pohybu mimo zpevněné silnice. V 80. letech byla pohlcena Chryslerem a dnes je i s ním součástí nadnárodní skupiny Stellantis.

Jeep Willys položil základy moderního terénního automobilu. Jeho základních znaků - zejména tuhých náprav a připinatelného pohonu všech kol - se řada konkurentů drží dodnes. Ikonické postavení v celé automobilové historii si získaly i dětsky jednoduché tvary s kulatýma očima. Za vše mluví, že podobným vozítkem jezdil i krteček Zdeňka Milera.

Stejně výsostné postavení si Jeep vybudoval i mezi příznivci veteránů a bojové techniky. Jim kromě historie imponuje mechanická nezdolnost a nedostižná jednoduchost. Názorně to předvedl tým holandských mechaniků ve známé televizní soutěži  "Wetten, dass…", když rozebrané auto smontoval během čtyř minut.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 45 minutami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy