V nejoblíbenější autotřídě hraje Evropa druhé housle: 35 nejprodávanějších SUV světa

O jaká SUV byl vloni největší zájem? Podívejte se do galerie. Vycházíme z údajů analytické společnosti JATO Dynamics.
35. Kia Sorento/KX7. 2018: 241 323 kusů, změna oproti 2017: -2 %.
34. Trumpchi GS4. 2018: 247 635 kusů, změna: -27 %.
33. Geely Boyue. 2018: 250 579 kusů, změna: -11 %.
32. Jeep Renegade. 2018: 260 894 kusů, změna: -7 %.
Foto: Toyota
Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 3. 2019 6:01
Loňská situace na trhu s novými auty byla na celém světě složitá: prodeje klesly v západní Evropě i v dosud rostoucí Číně, v USA zaznamenaly jen minimální, 0,3procentní nárůst. Po letech konjunktury se celý trh najednou zastavil. Jeden trend posledních let ale příliš nepolevil: třída SUV zaznamenala nárůst i vloni.

Podle údajů analytické společnosti JATO Dynamics se v roce 2018 prodalo na celém světě 29,77 milionu SUV, což znamená meziroční nárůst téměř o sedm procent a celkový podíl na trhu ve výší 36,4 procenta. SUV bez ohledu na velikost jsou tou nejoblíbenější třídou na celém světě.

Analytik JATO Felipe Munoz ale také poukazuje na to, že ani stále oblíbenější typ aut není vůči nesnázím celého trhu imunní. "V posledních letech jsme vždy u SUV zaznamenali dvoumístný nárůst. Zejména v letech 2015 a 2016 segment rostl o více než dvacet procent," říká. Loňský sedmiprocentní posun je podle něj i znakem toho, že se trh SUV do velké míry nasytil.

Růstu v uplynulých letech pomáhalo to, jak do segmentu vstupovaly další a další automobilky. V současné době ale crossover v nabídce chybí již jen některým luxusním výrobcům.

Hlavní příčinou zastavení nárůstu je ale oslabení čínského trhu. Na východě se dokonce prodalo vloni o tři procenta SUV méně než v roce 2007. S více než deseti miliony prodaných crossoverů ale i tak byla Čína s třetinovým podílem na celosvětovém výsledku největším odbytištěm pro tento typ aut. Asijskou velmoc následovaly USA a Evropa, oba tyto trhy ale přes všechny své problémy vykázaly deseti-, resp. osmnáctiprocentní nárůst.

Pokud by tedy nedošlo ke zhoršení čínských výsledků, SUV by zaznamenala výrazně lepší výsledek. V minulosti poptávku po těchto vozech hnaly dopředu i státní pobídky, v Číně se podle Munoze navíc zvyšuje zadluženost domácností a ty si pak nemohou dovolit velký výdaj na luxusnější auto.

Zajímavý je i podíl SUV na výsledku trhu s novými auty v jednotlivých státech. Téměř polovinu (46 procent) tvoří v Rusku, 45 procent v USA, 42 procent v Číně. V Evropě je jejich podíl o něco vyšší než jedna třetina. Naopak nejmenší zájem je o SUV v Japonsku, kde představují jen 16 procent celkových prodejů.

To je zajímavý paradox, protože japonské automobilky jsou celosvětově na trhu s SUV naopak nejsilnější. Toyota dokázala vloni udat přes dva miliony SUV, Nissan 1,9 milionu, Honda 1,8. Až třetí je americký Jeep s 1,5 milionu zvýšených aut. Následuje ho Hyundai, Ford a Volkswagen.

Na jednotlivé modely se podívejte do galerie v úvodu článku. Vypíchnout musíme výrazný nárůst prodejů u nového Jeepu Compass nebo rostoucí popularitu malé a atraktivní Toyoty C-HR.

Jaký se dá očekávat vývoj letos? JATO letos očekává další problémy na automobilovém trhu. Rozepře o dovozová cla na nové vozy nebo diskuse okolo emisních limitů budou podle něj vyvolávat u zákazníků nejistotu, která bude mít negativní dopad na prodeje aut na největších světových trzích.

SUV by ale opět nemusela být zasažena tak těžce. Na trhu se objevují stále další a další modely, které k tomuto typu aut přitáhnou další zájemce. Kromě nových technologií (elektrické crossovery) se výrobcům daří objevovat další a další segmenty. Příkladem jsou různá SUV-kupé ve stylu BMW X6 nebo malé crossovery, jako je třeba nová Škoda Kamiq.

Na nejprodávanější auta v Česku se můžete podívat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy