2,6 litru benzinu na 100 km. Tak jezdí vítěz ekorallye

Radek Pecák Radek Pecák
23. 9. 2013 6:25
Vítězná posádka se těsně přiblížila ke spotřebě vozů z 80. let
Vítězná posádka.
Vítězná posádka. | Foto: Aktuálně.cz

Jen zhruba 7,5 litru benzinu stačilo vítězné posádce letošního ročníku Škoda Economy Run, tedy soutěže v co možná nejnižší spotřebě při ujetí celkové trasy závodu v délce přes 308 kilometrů.

Takto nízkou spotřebu (2,6 litru na sto kilometrů) zvládli s deset let starým automobilem Škoda Fabia I generace s benzinovým motorem 1,2 a s výkonem 40 kW. Přiblížili se tak na tři desetiny litru k absolutním rekordům, které v počátcích soutěže stanovili tehdy ještě s karburátorovými vozy soutěžící v 80. letech minulého století.

Tankuje se natřikrát se stanovenými intervaly k usazení paliva
Tankuje se natřikrát se stanovenými intervaly k usazení paliva | Foto: Aktuálně.cz

Vítězná posádka Marek Tribula zvítězili již vloni. Tehdy ovšem startovali s moderním vozem Škoda Citigo a docílili spotřeby těsně pod tři litry na sto kilometrů.

V soutěži, která se letos jela již jako 32. ročník, mohou startovat jen vozy Škody. Než pořadatelé vůz připustí do soutěže, musí projít i technickou přejímkou, která zahrnuje mimo jiné kontrolu pneumatik a jejich tlak, kontrolu ložisek kol, kontrolu řídící jednotky, kontrolu nádrže a jejího plnícího otvoru a další náležitosti. Před startem je zapečetěna kapota a kryt nádrže.

Pečetě se nesmí porušit
Pečetě se nesmí porušit | Foto: Aktuálně.cz

Soutěžící musí absolvovat dotankování do plné nádrže podle přesně stanovené procedury, při níž hrají roli i stopky, musí dodržet stanovený itinerář i předepsaný čas příjezdu do cíle. Kontrolováno je i dodržování dopravních předpisů, například zastavení na stopce a podobně.

Spotřeba se počítá z dotankovaného paliva

Economy Run 2013 se hodnotila v celkem 5 třídách, v závislosti na objemu motoru a typu paliva. Vypsány byly i kategorie pro vozy s ručním ovládáním a také historické automobily, Ve výsledkové listině je nejvýše ten, který docílí nejnižších emisí vypočítaných na základě celkové spotřeby vozu. Ta se stanovovala po dotankování po dojezdu do cíle za stejných podmínek, jaké byly při startu do závodu.

Kontrola techniky Škoda je důkladná.
Kontrola techniky Škoda je důkladná. | Foto: Aktuálně.cz

Jelo se v běžném sobotním provozu, po silnicích prvních až třetích tříd. Především ve středních a východních Čechách. Jen dálnicím se závod vyhýbal. I tak pro jistotu pořadatelé rozdávali účasníkům samolepky určené k nalepení na zadní nárazník. Nápis Jedu závod spotřeby měl uklidňovat příliš spěchající a horkokrevné řidiče.

Letos závodilo 65 posádek (mezi nimi i redaktor online deníku Aktuálně.cz, který skončil hluboko v poli poražených).

Nápis na zádi má varovat ostatní řidiče
Nápis na zádi má varovat ostatní řidiče | Foto: Aktuálně.cz

Převahu ve startovním poli měl mezi vozy s benzinovými motory model Citigo, následovaly fabie minulé a současné generace. Startovaly však i octavie, rapidy a roomstery. Mezi vozy spalujícími naftu se vyskytovalo nejvíce octavií II. generace.

V popředí výsledkové listiny za zmíněnou fabií skončily zejména vozy Citigo, dobrého výsledku ale dosáhla například i posádka s novým rapidem.

 

Právě se děje

Další zprávy