1008 kilometrů na jedno nabití a ještě mu zbylo. Mercedes ukázal, co zvládne EQXX

1008 kilometrů na jedno nabití a ještě mu zbylo. Mercedes ukázal, co zvládne EQXX
Jízda začala v sedm ráno pátého dubna v sídle automobilky Mercedes v Sindelfingenu.
Nezávislá organizace TÜV Sü zapečetila dobíjecí konektor vozu, aby po cestě její účastníci nemohli dobíjet.
Na dálnici auto jelo "neloudavým" tempem 140 kilometrů za hodinu. K nízké spotřebě pomohla vyladěná aerodynamika.
Cesta vedla i přes alpské průsmyky.
Foto: Mercedes
Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 4. 2022 12:25
Auto, které zvládne 1000 kilometrů na jedno nabití. S tímto heslem na začátku roku představil Mercedes prototyp superúsporného elektromobilu Vision EQXX. Teď se jeho schopnosti rozhodl prokázat na trase ze sídla automobilky v německém Sindelfingenu do města Cassis na francouzském Azurovém pobřeží.

Vision EQXX na této trase vedoucí z Německa přes Alpy a severní Itálii ujelo v provozu rekordních 1008 kilometrů, aniž by muselo nabíjet. V cíli cesty po jedenácti a půl hodinách naopak dokonce ještě patnáct procent kapacity 100kWh baterie zůstalo a auto prý hlásilo dojezd 140 kilometrů. Spotřeba energie byla pouhých 8,7 kWh/100 km, elektromobily přitom běžně jezdí za dvojnásobek. Pokus potvrdila nezávislá organizace TÜV Süd, která autu zapečetila dobíjecí konektor.

Zapečetěný dobíjecí konektor.
Zapečetěný dobíjecí konektor. | Foto: Mercedes

Jízda přitom podle Mercedesu nebyla nikterak výjimečnou "eko-rallye" a podmínky také nebyly ideální. Při startu v Sindelfingenu byla zima a pršelo, na úvodním úseku cesty pak EQXX jelo po dálnici rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Průměrná rychlost celé cesty byla rovněž vysokých 87,4 km/h.

EQXX se v tomto směru může spolehnout na svůj přísně aerodynamický tvar. Splývává a zužující se záď a další aerodynamická řešení snižují součinitele odporu vzduchu na 0,17, čelní plocha je pouze 2,12 metru čtverečního.

Pomáhal i nízký valivý odpor pneumatik, speciální Bridgestone Turanza Eco mají součinitel valivého odporu jen 4,9, u modelu EQS přitom Mercedes používá pláště se součinitelem 5,9.

Takřka pětimetrové auto je také důsledně odlehčené, váží jen 1755 kilogramů. To mělo podle Mercedesu pomoci EQXX v příkrém čtrnáctikilometrovém stoupání mezi městy Amsteg a Göschenen před Gotthardským tunelem. Mohou za to exotické materiály, jako je kompozit vyrobený z karbonových vláken a cukrové třtiny, který tvoří horní kryt baterie, nebo z hliníku odlitá zadní část podlahy.

Hmotnost snižuje i kompaktní baterie s kapacitou 100 kWh, která není o mnoho menší než v modelu EQS (využitelných 107,8 kWh), ale přitom má poloviční objem, a protože váží 495 kilo, má také o třetinu nižší hmotnost. Vešla by se tak i do kompaktního modelu. S energií má také důsledně hospodařit vyladěný elektromotor, ten má sice "pouhých" 140 kW, ale také účinnost 95 procent. Vznikl v režii specialistů týmu Mercedes-AMG F1.

Ani v tomto příkrém stoupání navíc EQXX nemuselo otevřít chladicí otvory, takže si zbytečně nezvyšovalo odpor vzduchu. Kromě rekuperace při jízdě ke středomořskému pobřeží pomohla prodloužit dojezd i solární střecha, která podle propočtů Mercedesu přidala 25 kilometrů.

"Vision EQXX jednoznačně dokázal potenciál výjimečné energetické úspornosti elektrických vozidel. Jízda do Cassis je předělový okamžik mnohem delší cesty, která teprve přijde. Bude toho ještě hodně," slibuje automobilka v tiskové zprávě. "S Vision EQXX budeme nadále pokoušet hranice toho, co je možné," napovídá šéf vývoje Mercedesu Markus Schäfer.

Vše podstatně o technologickém konceptu Vision EQXX naleznete v našem dřívějším článku zde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Řecko bojuje s lesními požáry, během jediného dne jich vypuklo padesát

V Řecku za posledních 24 hodin vypuklo přes 50 lesních požárů. Informoval o tom v pondělí večer deník Kathimerini. Během dne se podařilo dostat pod kontrolu požár, který vypukl zhruba 50 kilometrů od Atén a vyžádal si evakuaci jedné menší obce. Mimo kontrolu hasičů je požár u města Delfi ve středním Řecku.

Hasiči za posledních 24 hodin zaznamenali vznik 52 lesních požárů, uvedl jejich mluvčí. Ve velké části země, a to včetně regionu kolem Atén, zůstává velmi vysoké riziko vzniku požárů kvůli vysokým teplotám a silnému větru. Do boje s ohněm dnes řečtí hasiči nasadili také letadla a helikoptéry.

S rozsáhlým požárem u města Dilesi v pondělí bojovalo na 100 hasičů a čtyři letadla. Část obyvatel byla kvůli tomu evakuovaná. Podle večerních informací se ale požár podařilo dostat pod kontrolu. Večer pak vypukl požár u města Delfi, který donutil k odchodu například obyvatele jednoho místního kláštera. Zasahuje tam na 50 hasičů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Na západě Uzbekistánu vyšli lidé do ulic, během protestů zemřelo 18 lidí

Osmnáct lidí přišlo o život a nejméně 243 bylo zraněno při protestech, které se o víkendu odehrály v Karakalpatské autonomní republice v Uzbekistánu. Oznámila to dnes místní generální prokuratura. Úřady také zadržely více než 500 účastníků nepokojů. Agentura Reuters označila události posledních dnů za nejhorší násilnosti v této středoasijské zemi za posledních 17 let.

"Během masových nepokojů v Nukusu ve dnech 1. a 2. července zahynulo 18 lidí, různě závažná zranění utrpělo 243 občanů, včetně 38 příslušníků bezpečnostních složek," řekl uzbecké zpravodajské televizi mluvčí generální prokuratury Abror Mamatov. Nukus je správním střediskem autonomní republiky. Mezi mrtvými je 14 civilistů a čtyři členové bezpečnostních složek, uvedla s odvoláním na úřady agentura AP.

Dva exiloví opoziční politici, kteří jsou v kontaktu s lidmi na místě, se domnívají, že skutečný počet obětí je mnohem vyšší. Agentura Reuters poznamenala, že počet mrtvých nebylo možné nezávisle ověřit. Uzbecký server Daryo.uz citoval šéfa karakalpatského ministerstva zdravotnictví, podle kterého jsou nemocnice v Nukusu plné pacientů zraněných při střetech s policií. "Hospitalizovaných byly tisíce, podstupují léčbu," řekl.

Při nepovolených demonstracích a následných nepokojích v Nukusu úřady zadržely 516 lidí. Z nich některé po správním řízení propustily na svobodu, uvedl velitel národní gardy Uzbekistánu Davron Džumanijazov, kterého citovala agentura Interfax. Ta připomněla dřívější prohlášení úřadů, že zadržely skupinu organizátorů nepokojů a obvinily je z pokusu o převzetí moci.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Čeští basketbalisté vyhráli v Litvě 83:72 a jsou v další fázi boje o MS

Čeští basketbalisté porazili v závěrečném kole základní skupiny F v Klajpedě domácí Litvu 83:72 a postoupili do další fáze kvalifikace o mistrovství světa 2023.

Soupeři, který dosud vyhrál všech pět duelů, připravili první porážku a mohou se spolu s ním těšit na další duely s Francií, Černou Horou a Maďarskem. Doplní je ještě Bosna a Hercegovina, která zdolala Bulharsko 76:73. Tomáš Satoranský přispěl k výhře jako nejlepší střelec utkání 21 body.

Češi dokázali proti Litevcům ukončit devítizápasovou šňůru neúspěchu a vyhráli nad nimi poprvé od 27. srpna 2006, kdy v přípravě v Opavě zvítězili 85:79. V soutěžním zápasem je porazili naposledy 21. června 1999 na mistrovství Evropy v Dijonu (78:62).

V kvalifikaci budou Češi pokračovat 24. a 27. srpna, předtím je čekají v Pardubicích a Hamburku přípravné turnaje na zářijový Eurobasket v Praze a případně v Berlíně.

Kvalifikace basketbalistů o postup na mistrovství světa 2023 - skupina F:

Litva - Česko 72:83 (13:23, 32:45, 52:61)

Nejvíce bodů Litvy: Brazdeikis 13, Grigonis 11, Masiulis 10.

Sestava ČR: Satoranský 21, J. Bohačík 9, Balvín 8, Hruban 3, Kříž - Kyzlink 18, Auda 14, Jelínek 10, Peterka, Sehnal.

Fauly: 27:26. Trestné hody: 28/20 - 23/14. Trojky: 8:5. Doskoky: 31:38.

Bosna a Hercegovina - Bulharsko 76:73.

Konečná tabulka:

1. Litva 6 5 1 462:421 11
2. ČR 6 3 3 485:483 9
3. Bosna a Hercegovina 6 3 3 472:486 9
4. Bulharsko 6 1 5 446:475 7

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy