1008 kilometrů na jedno nabití a ještě mu zbylo. Mercedes ukázal, co zvládne EQXX

1008 kilometrů na jedno nabití a ještě mu zbylo. Mercedes ukázal, co zvládne EQXX
Jízda začala v sedm ráno pátého dubna v sídle automobilky Mercedes v Sindelfingenu.
Nezávislá organizace TÜV Sü zapečetila dobíjecí konektor vozu, aby po cestě její účastníci nemohli dobíjet.
Na dálnici auto jelo "neloudavým" tempem 140 kilometrů za hodinu. K nízké spotřebě pomohla vyladěná aerodynamika.
Cesta vedla i přes alpské průsmyky.
Foto: Mercedes
Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 4. 2022 12:25
Auto, které zvládne 1000 kilometrů na jedno nabití. S tímto heslem na začátku roku představil Mercedes prototyp superúsporného elektromobilu Vision EQXX. Teď se jeho schopnosti rozhodl prokázat na trase ze sídla automobilky v německém Sindelfingenu do města Cassis na francouzském Azurovém pobřeží.

Vision EQXX na této trase vedoucí z Německa přes Alpy a severní Itálii ujelo v provozu rekordních 1008 kilometrů, aniž by muselo nabíjet. V cíli cesty po jedenácti a půl hodinách naopak dokonce ještě patnáct procent kapacity 100kWh baterie zůstalo a auto prý hlásilo dojezd 140 kilometrů. Spotřeba energie byla pouhých 8,7 kWh/100 km, elektromobily přitom běžně jezdí za dvojnásobek. Pokus potvrdila nezávislá organizace TÜV Süd, která autu zapečetila dobíjecí konektor.

Zapečetěný dobíjecí konektor.
Zapečetěný dobíjecí konektor. | Foto: Mercedes

Jízda přitom podle Mercedesu nebyla nikterak výjimečnou "eko-rallye" a podmínky také nebyly ideální. Při startu v Sindelfingenu byla zima a pršelo, na úvodním úseku cesty pak EQXX jelo po dálnici rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Průměrná rychlost celé cesty byla rovněž vysokých 87,4 km/h.

EQXX se v tomto směru může spolehnout na svůj přísně aerodynamický tvar. Splývává a zužující se záď a další aerodynamická řešení snižují součinitele odporu vzduchu na 0,17, čelní plocha je pouze 2,12 metru čtverečního.

Pomáhal i nízký valivý odpor pneumatik, speciální Bridgestone Turanza Eco mají součinitel valivého odporu jen 4,9, u modelu EQS přitom Mercedes používá pláště se součinitelem 5,9.

Takřka pětimetrové auto je také důsledně odlehčené, váží jen 1755 kilogramů. To mělo podle Mercedesu pomoci EQXX v příkrém čtrnáctikilometrovém stoupání mezi městy Amsteg a Göschenen před Gotthardským tunelem. Mohou za to exotické materiály, jako je kompozit vyrobený z karbonových vláken a cukrové třtiny, který tvoří horní kryt baterie, nebo z hliníku odlitá zadní část podlahy.

Hmotnost snižuje i kompaktní baterie s kapacitou 100 kWh, která není o mnoho menší než v modelu EQS (využitelných 107,8 kWh), ale přitom má poloviční objem, a protože váží 495 kilo, má také o třetinu nižší hmotnost. Vešla by se tak i do kompaktního modelu. S energií má také důsledně hospodařit vyladěný elektromotor, ten má sice "pouhých" 140 kW, ale také účinnost 95 procent. Vznikl v režii specialistů týmu Mercedes-AMG F1.

Ani v tomto příkrém stoupání navíc EQXX nemuselo otevřít chladicí otvory, takže si zbytečně nezvyšovalo odpor vzduchu. Kromě rekuperace při jízdě ke středomořskému pobřeží pomohla prodloužit dojezd i solární střecha, která podle propočtů Mercedesu přidala 25 kilometrů.

"Vision EQXX jednoznačně dokázal potenciál výjimečné energetické úspornosti elektrických vozidel. Jízda do Cassis je předělový okamžik mnohem delší cesty, která teprve přijde. Bude toho ještě hodně," slibuje automobilka v tiskové zprávě. "S Vision EQXX budeme nadále pokoušet hranice toho, co je možné," napovídá šéf vývoje Mercedesu Markus Schäfer.

Vše podstatně o technologickém konceptu Vision EQXX naleznete v našem dřívějším článku zde.

 

Právě se děje

Další zprávy