Auta v Česku stárnou. Mladší ojetiny se stále více vyvážejí

ČTK ČTK
8. 10. 2015 11:02
Kvůli uměle oslabené české koruně letos stoupne vývoz ojetých aut z Česka o 45 procent oproti loňskému čtvrtinovému nárůstu. Kvůli vývozu kvalitních mladších aut z druhé ruky a zároveň přílivu těch starších pokračuje stárnutí českého vozového parku, uvedli dnes zástupci společnosti Cebia na tiskové konferenci. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha - Kvůli uměle oslabené české koruně se letos zvýší export ojetých aut z Česka o 45 procent na 91 000 vozů. Loni činil růst 25 procent. Vyváží se přitom kvalitní mladší ojetiny do evropských zemí. Dovoz ojetých aut letos roste zhruba o čtvrtinu a téměř polovinu naopak tvoří dosluhující vozy starší deseti let. Uvedli to dnes zástupci společnosti Cebia na tiskové konferenci.

Podle ředitele Cebie Martina Pajera má rostoucí vývoz ojetin za následek, že jich je na českém trhu nedostatek a roste poptávka po dovozu použitých aut z jiných zemí. "Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin," uvedl Pajer.

Kvůli přílivu starších aut z druhé ruky a naopak vývozu těch mladších pokračuje stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.

Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82 000 kilometrů, rekordně o 192 000 km. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 000 až 100 000 korun dražší. Nejčastěji se tato úprava týká vozů nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejde však jen o stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Tímto způsobem jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.

Vlivem oslabení koruny intervencemi ČNB o zhruba dvě koruny nad 27 korun za euro i zvýšení poptávky jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 000 korun vyšší v zahraničí.

"Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně vylepšují. Podle údajů serveru mobile.de se rychlost prodejů ojetin v Německu meziročně v srpnu zvýšila o 11,3 procenta a ceny vzrostly průměrně o pět procent proti předchozímu roku. Kupující tak jasně doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek. Z tohoto důvodu, navíc za nevýhodného kurzu koruny k euru, se poctivý dovoz přestárlých vozů do ČR nemůže vyplatit," podotkla generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.

V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 000 ojetých vozů, z toho 150 000 v rámci individuálních dovozů ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206 000 aut.

 

Právě se děje

Další zprávy