Anketa: Jak se daří regionálním producentům v Česku?

csr fórum
3. 10. 2012 15:33
Jde to pomalu, ale jde to, shodují se malí výrobci potravin. Pomoc státu by uvítali

Jak si vedou tuzemští lokální výrobci potravin? Co brzdí jejich rozvoj, co naopak považují za plus? A jaký je o jejich produkty vůbec mezi českými spotřebiteli zájem?

Odpovědi na tyto otázky hledala anketa, s níž oslovil místní producenty časopis věnovaný společenské odpovědnosti firem a udržitelnému byznysu CSR fórum. Vybraným producentům položil následující otázky:

1. Jak těžké je pro firmu, produkující místní potraviny, uplatnit se na trhu a prodat své výrobky?
2. Vnímáte svou regionalitu a nějakou odlišnost od nadnárodních výrobců potravin?
3. Co by pomohlo místním producentům, jako jste vy, k ještě lepšímu postavení na trhu?

A tady jsou jejich odpovědi:

Michal Hrdlička, Ovčí statek u Hrdličků, majitel
1.
Máme značně specifický produkt a nestačíme krýt poptávku. I když musíme věnovat pozornost propagaci a pochopitelně také kvalitě výrobku.

2. Pouze 30% mléčných výrobků v supermarketech je českého původu. Stačí tedy být Čechem a jste dostatečně originální a regionální.

3. Klid na duši a mysli. Transparentnost financování značky „Regionální produkt" a mít možnost spolurozhodovat a spolufinancovat tento program. O nás, pro nás, s námi.

Monika Marenecová, Pivovar Kocour Varnsdorf s.r.o., vedoucí obchodu
1.
Vzhledem k tomu, že minipivovarů v tomto regionu tolik není a v ČR je pivo oblíbeným nápojem, není pro nás tak obtížné s tímto výrobkem prorazit na trh.

2. Rozhodně vnímáme, a je to právě patrné u našeho výrobku, neboť vzhledem ke stylu výroby piva je dost odlišné. Naše pivo je nepasterované a nefiltrované a klademe důraz, aby vždy kvalita zvítězila nad kvantitou.

3. Aby byl větší zájem české veřejnosti o regionální výrobky a aby se dostávalo větší podpory od vlády ČR.

Karel Karda, MAUZ - výroba s.r.o., spolumajitel
1.
Myslím si, že je v dnešní době vůbec těžké se na trhu prosadit s jakýmikoli výrobky, které jsou vyráběny ve vyšší kvalitě. Trendem dnešních prodejců je prodat co nejlevněji a tím pádem vyrábět ne kvalitně, ale výrobky takové, které se levně prodají. Naštěstí se už situace začíná otáčet a lidé začínají vyhledávat kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit více. Tím je i větší poptávka po těchto potravinách. Dnes pomáhá firmám produkujícím kvalitní regionální výrobky účast na farmářských a jiných trzích. Bohužel do větších obchodních sítí jsou zatím pro tyto potraviny a zejména menší výrobce zavřené dveře. Prodejci kvalitních výrobků musí být tedy trpěliví a věřit, že jednou i výrobky velkých podniků vystřídá kvalita i ve velkých obchodních sítích.

2. Odlišnost je zejména v originalitě. Celá výroba regionálních potravin je v podstatě řetěz, kdy jeden, zejména menší výrobce, pomáhá druhému. Tím, že pro výrobu regionální potraviny vyhledáváme dodavatele ze stejného regionu, pomáháme si navzájem. Máme dobrý pocit, když zvedáme odbyt i jiným a zároveň pomáháme sami sobě a v závěru jsou nám odměnou spokojení zákazníci. Co víc si výrobce kvalitních potravin z regionálních surovin může přát.

Stačí k úspěchu být českým producentem? Někdy ano...
Stačí k úspěchu být českým producentem? Někdy ano... | Foto: www.sxc.hu

3. Jelikož v dnešní uhoněné době lidé nakupují v supermarketech a hypermarketech, tak by určitě pomohlo dostat regionální potraviny do těchto obchodních sítí v jakýchsi „regionálních koutcích". Lidé by se pak mohli rozhodnout, co koupí, co upřednostní. Takto zatím kupují to, co je všude dostupné. Každý nemá čas vyhledávat, kde a kdy se konají farmářské trhy nebo jiné prodejní akce těchto potravin. Začínají se objevovat kamenné obchody s těmito potravinami. Ty samozřejmě s odbytem pomáhají, ale bohužel je jich ještě velice málo. Můžeme jen doufat, že jich bude stále jen přibývat stejně jako spokojených zákazníků.

Petr Kopecký, Mlékárna Kopecký, s.r.o., spolumajitel
1.
Uplatnit se na trhu pro tak malou firmu, jako je naše, je těžké velmi. Konkurence v plísňových sýrech je obrovská. V mlékařině nejde mléko nastavit, výtěžnost - vyrobená kila z daného množství mléka - se liší dle období. Snažíme se tedy vyrábět sýry, jak nejlépe umíme, a dělat speciality.

2. Odlišnost od nadnárodních výrobců? Ano. Nemáme balící automaty, nemáme automatické zpracování sýřeniny. Na druhou stranu z toho ale vyplývají přednosti, které si velkovýrobce nemůže dovolit. Dokážeme se přizpůsobit výkyvům ve složení mléka, snažíme se vyrovnávat rozdíly v pevnosti sýřeniny mezi výrobníky. Také si můžeme dovolit speciality, které jsou možné jen v malém provozu. Například nyní pracujeme na úplné novince - sýr Popelák. Jde o sýr hermelínového typu obalovaný v popelu rostlinného původu. Dlouho nám trvalo dotáhnout vše k naší spokojenosti. Teď už je to ono.

3. Domnívám se, že nejlepší pro regionální výrobce by bylo co nejvíce specializovaných prodejen na tyto výrobky. Ne s přehnanou marží, aby se zlepšila jejich dostupnost. Každý pátek prodávám naše výrobky v podnikové prodejně. Mám obrovskou radost z každého zákazníka, který se vrátí a znovu si nakoupí. To znamená, že to děláme dobře.

Jan Sedlák, Farma dojných a kašmírských koz, spolumajitel
1.
Pokud začínáte, je to těžké, a pokud jste zavedená firma, je to snazší.

2. Ano, vnímáme, stavíme na ní marketing.

3. Podpora v propagaci.

Zbyněk Poštulka, Tvarůžková cukrárna, majitel
1.
Tvarůžkové moučníky jsou zcela novým a originálním produktem. Jak chutná pivo, med nebo chleba, si každý dovede představit. Naše moučníky však klamou tělem. Vypadají jako sladké zákusky, ale chutnají slaně. O to je pro nás těžší přesvědčit konzervativní zákazníky, aby vyzkoušeli tuto netradiční kombinaci s tvarůžky. Jako propagaci a osvětu pro naše výrobky využíváme farmářské trhy v regionu, na kterých na jaře a na podzim tvarůžkové moučníky prodáváme.

2. Naše regionalita je dána především tím, že zpracováváme jediný původní český sýr (Olomoucké tvarůžky), který se v Lošticích také vyrábí. V podstatě přidáváme tvarůžkům další rozměr. Zaměřujeme se především na gastroturisty, kteří mají při návštěvě našeho regionu možnost ochutnat si a zakoupit něco netradičního. Pokud se určitý výrobek masově podpořený reklamou objeví ve všech hypermarketech, ztratí punc regionálního výrobku a kouzlo pro gastroturisty. Také prodloužení trvanlivosti u takových výrobků se projeví v jejich chuti.

3. Snadnější přístup nás malých k dotacím. Změna zákonů a předpisů týkajících se potravinářské výroby. Jako by nám nestačily kauzy bezdotykových baterií a balených koblihů v minulosti. V jiných zemích EU to mají malí výrobci při zakládání živnosti jednodušší než v ČR. Nemusím chodit daleko, protože dcera žije v Londýně. Nedávno si při zaměstnání ještě vyřídila „živnosťák" na pečení sladkostí doma ve své kuchyni. Stačilo ji k tomu stávající umyvadlo a samostatná skříňka na suroviny. To my máme v Tvarůžkové cukrárně pro hosty, 4 zaměstnankyně a výrobu celkem 13 umývacích ploch. Škoda, protože je hodně šikovných lidí, kteří umí různé věci, ale tyto překážky je odrazují od toho, aby podnikali oficiálně.

Ladislav Hezký, Štramberské uši od Hezounů, majitel
1.
Nedokážu říct, jak je to těžké, ale je to složitý a dlouhodobý proces prosadit to, že právě náš výrobek je ten, který se od těch ostatních konkurenčních odlišuje. Např. výrobců Štramberských uší je 8, ale málokdo ví, že uši se vyrábějí dvěma způsoby a z rozdílných těst. Zákazník nás hodí do jednoho pytle a pak je opravdu těžké přesvědčit ho o kvalitě našeho výrobku. Co potom takoví řezníci, kterých jsou stovky.

2. Ano, konkrétně Štramberské uši jsou typickým regionálním výrobkem, který se váže k pověsti a místu výroby. Vůbec se to nedá srovnávat s nadnárodními výrobci. Naše výroba je většinou rodinnou záležitostí, maximálně o pár zaměstnancích. Dále je to ruční výroba bez výrobních linek a moderních technologií. Naše výrobky ale neobsahují žádnou chemii (konzervační látky, barviva, éčka atd.), takže je to vhodné pro děti, alergiky apod. Suroviny pečlivě vybíráme a nakupujeme např. mouku v nedalekém mlýně nebo med od zdejších včelařů, protože zrovna tyto dvě suroviny jsou pro naši výrobu velmi podstatné.

3. Těžká otázka, a pokud bych na ni znal odpověď, tak asi nejsem tam, kde jsem. Myslím si ale, že pokud to chcete dělat poctivě, tak je to dlouhá cesta a mnohdy až pro několik generací. My malí výrobci nemáme peníze na masivní reklamní kampaně, tak se musíme pomalu systematicky posouvat dopředu. Každý špatný krok či šlápnutí vedle je pro nás likvidační.
Stěžovat si ale nechci. Určitě je to vytrvalost, poctivost, kvalita služeb a výrobků. A to si myslím, že se nám v současné době velmi daří.

Celá výroba regionálních potravin je v podstatě řetěz, kdy jeden, zejména menší výrobce, pomáhá druhému...
Celá výroba regionálních potravin je v podstatě řetěz, kdy jeden, zejména menší výrobce, pomáhá druhému... | Foto: Thinkstock

František Němec, Farma rodiny Němcovy, spolumajitel
1.
Výroba je jednodušší jak obchod, dnes nemáme problém vyrobit určité množství, ale těžší je se na trhu uplatnit s novou značkou, když si dáváte záležet na kvalitě, a ne na kvantitě. Tím, že vyrábíme čerstvé potraviny s krátkou dobou spotřeby, nemůžeme vyrábět na sklad, ale musíme vyrobit pouze to, co jsme schopni prodat. Nabízíme dnes už téměř 40 druhů potravin - jogurty, tvarohy, probiotické nápoje, uzeniny, tlačenku, škvarky, paštiky, vepřové ve vlastní šťávě, to všechno vyrábíme na naší farmě. Věřím v naši práci a jsem velice rád, když naši zákazníci oceňují naši kvalitu a vrací se.

2. Určitě máme menší produktivitu práce a větší podíl práce lidské. Dovolím si tvrdit, že většinu našich zákazníků známe osobně, buď já, nebo některý z mých kolegů. Víme, co do našich produktů dáváme za suroviny, a na trh uvádíme pouze ty výrobky, které máme ověřené. Pokud chutnají mně, mojí rodině, tak věříme, že s nimi budou spokojeni i naši zákazníci. Používáme pouze české suroviny, vlastní mléko a dáváme si záležet na výběru surovin. Dnes zaměstnáváme téměř 25 kolegů, což je nárůst za poslední tři roky skoro desetkrát a myslím, že i náš přínos pro ekonomiku společnosti je tak dobrý. Z pohledu ekonomiky je důležité si uvědomit, že pokud ze zahraničí dovezeme surovinu nebo hotový výrobek, tak ubude práce pro naše občany.

3. Jsem přesvědčen o tom, že by pro zákazníky bylo dobré a prospěšné orientovat se v kvalitě potravin. Všechny potraviny, co koupíte v obchodní síti, jsou bezpečné, po jejich konzumaci budete mít plný žaludek a nějak se najíte. Na druhé straně je však kvalita, na kterou se dnes dívá poměrně málo lidí, většinu zákazníků zajímá především cena, a ta jde proti kvalitě. Nevýhodou je také, že kvalitní výrobek nepoznáte podle ceny, dost často se stává, že i nekvalitní výrobek se prodává draho. Při prodeji našich výrobků musíme dělat hodně ochutnávek, aby zákazník měl možnost porovnat chuť našeho výrobku s jiným na trhu. A naše nové zákazníky získáváme hlavně na doporučení našich spokojených zákazníků - je to pomalá, ale za to kvalitní cesta.

(Anketa vyšla v časopisu CSR fórum 6/2012)

 

Právě se děje

Další zprávy