Americké aerolinky musí upravit motory Dreamlinerů. Za letu můžou zamrznout

ČTK ČTK
23. 4. 2016 22:23
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil leteckým společnostem bezodkladně upravit některé druhy motorů v letadlech Boeing 787 Dreamliner. Při námraze by prý mohly vysadit za letu. Problém se týká 179 Dreamlinerů používaných 29 leteckými společnostmi. Americký regulátor vydal nařízení po lednové příhodě, která se stala Dreamlineru japonské letecké společnosti Japan Airlines během letu z Vancouveru do Tokia. Když byl letoun zhruba 145 kilometrů od tokijského letiště Narita, pravý motor vysadil.
Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner | Foto: Wikimedia Commons

Washington - Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil leteckým společnostem bezodkladně upravit některé druhy motorů v letadlech Boeing 787 Dreamliner. Při námraze by prý mohly vysadit za letu. Problém se týká 179 Dreamlinerů používaných 29 leteckými společnostmi, napsal v pátek list The Seattle Times. Jde o 44 procent celosvětové flotily těchto ultramoderních letounů.

Americký regulátor vydal nařízení po lednové příhodě, která se stala Dreamlineru japonské letecké společnosti Japan Airlines během letu z Vancouveru do Tokia. Když byl letoun zhruba 145 kilometrů od tokijského letiště Narita, pravý motor vysadil.

Data monitorovací firmy Flightradar24 ukazují, že piloti bezpečně přistáli s jedním motorem o půlhodiny později. Na palubě bylo 166 lidí.

U letadel se stejným druhem motoru na obou křídlech by problém v případě vysazení obou motorů mohl způsobit katastrofu.

Problém se týká pouze nejnovějšího modelu motoru GEnx od amerického konglomerátu General Electric. Aerolinky dostaly na provedení úpravy čas do prvního říjnového týdne. Piloti mají doporučení, aby odmrazování během letu prováděli podle nového postupu.

Opatření FAA se vztahují pouze na americké aerolinky. Regulatorní úřady v jiných zemích ale obvykle americký úřad následují, napsal také americký list.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo s výraznou úsporou pohonných hmot a nižšími emisemi. Od uvedení do provozu v roce 2011, s tříletým zpožděním, ho však provázejí značné problémy. Závažné byly zvláště problémy s bateriemi.

 

Právě se děje

Další zprávy