Američanovi po antipsychotickém léku narostla prsa. J&J mu má vyplatit 188 miliard

ČTK ČTK
9. 10. 2019 15:15
Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188 miliard Kč) muži, co tvrdí, že nebyl varován, že používání jejího antipsychotického léku může způsobit růst prsou. O rozhodnutí soudu ve Filadelfii ve středu informovala agentura Reuters.
Foto: Reuters

J&J se hodlá odvolat, rozsudek považuje za "hrubě nepřiměřený", protože jiný soud už muži vyměřil odškodné jen ve výši 680 000 dolarů (16 000 000 Kč).

Případ nyní šestadvacetiletého Nicholase Murraye je pouze jedním z tisíců, které čekají na vyřízení u soudů ve státech Pennsylvánie, Kalifornie a Missouri. Podle právníků mladého muže upřednostnila firma J&J, respektive její dceřiná společnost Janssen, zisk před pacienty.

Společnost si je jistá, že rozhodnutí soudu zvrátí. O vysoké částce rozhodla porota. Také profesor práva z univerzity v Richmondu Carl Tobias podle agentury Reuters očekává, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a nynější soudní rozhodnutí je v první řadě varovným signálem směrem k firmě.

J&J byla u soudů napadena též kvůli zdravotním problémům způsobeným vaginálními implantáty či dětskému pudru, který údajně obsahuje azbest. Společnost se navíc potýká s táhlou soudní bitvou ohledně role tohoto farmaceutického a kosmetického giganta v takzvané opioidové krizi.

Na konci srpna firma prohrála soud v Oklahomě a má zaplatit za svůj podíl na opiodové krizi v tomto státě pokutu 572 milionů dolarů. Podle soudu J&J a někteří další výrobci a distributoři přípravků na bolest nepravdivě informovali o návykových rizicích opioidů a zároveň nadhodnocovali jejich výhody. Na počátku října J&J souhlasil s mimosoudním vyrovnáním 20,4 milionu dolarů v obdobném sporu ve státu Ohio.

Co se týče vedlejších účinků antipsychotika Risperdal, Murray u soudu tvrdil, že mu prsa narostla poté, co mu psycholog v roce 2003 diagnostikoval poruchu autistického spektra a dotyčný lék mu předepsal mimo doporučené použití.

V roce 1993 americký Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) schválil užívání Risperdalu při léčbě schizofrenie, o deset let později pro pacienty s bipolární poruchou. Lékaři jej nicméně mohou předepsat u jakýchkoli zdravotních potíží, pokud tak uznají za vhodné, napsala BBC.

V roce 2015 soud rozhodl, že společnost má Murraymu zaplatit 1,75 milionu dolarů, protože nevarovala o rizicích léku. Odvolací soud loni tento rozsudek potvrdil, ale odškodné snížil na 680 000 dolarů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Británie chce příští rok zakázat vstup trestaným unijním občanům

Británie chce od 1. ledna příštího roku zakázat vstup na své území všem občanům Evropské unie odsouzeným k více než ročnímu trestu vězení. Podle britských médií by po konci brexitového přechodného období pro občany EU platila stejně přísná pravidla, jako pro zbytek světa. O návrhu ministryně vnitra Priti Patelové bude ve čtvrtek jednat britský parlament.

Do konce přechodného období, které skončí 31. prosince, platí pravidla z doby britského členství v unii a tak země může jejím občanům včetně Čechů zamítnout vstup jen ze závažných důvodů. Podle nově navrhovaného řešení by do Británie od příštího roku nesměli občané EU odsouzení k delšímu než ročnímu trestu odnětí svobody nebo osoby, které v posledním roce spáchaly trestný čin.

Britský plán má však jednu trhlinu. Počítá totiž s využitím Evropského informačního systému rejstříku trestů (ECRIS). Pokud se ale nepodaří Londýnu s Bruselem uzavřít dohodu o budoucích vztazích, nebude k němu mít Británie přístup. Řešením by mohl být přístup k informacím díky členství v Interpolu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Vydavatelství Mafra se musí omluvit Chovancovi za články o tom, že koupil za polovinu obvyklé ceny byt od uchazeče o státní zakázky

Vydavatelství Mafra se musí omluvit bývalému ministrovi vnitra Milanu Chovancovi za články o tom, že koupil za polovinu obvyklé ceny byt od uchazeče o státní zakázky. Rozhodl o tom ve čtvrtek pravomocně pražský městský soud. Ze znaleckých posudků totiž vyplynulo, že politik zaplatil zhruba běžnou částku. Omluva musí vyjít na první straně deníku Mladá fronta Dnes i na webu iDnes.cz. 

"Je to nepravdivé tvrzení, což bylo bezpečně zjištěno v odvolacím řízení," uvedl v odůvodnění rozhodnutí předseda odvolacího senátu Tomáš Novosad. Články pak podle něj navodily pocit, že Chovanec získal velmi levně byt a prodávající za to získali možnost ucházet se o státní zakázky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy