reklama
 
 

Napořád není navždy? Air Bank se chovala neeticky, když v reklamě slibovala, co pak zrušila

11. 7. 2017
Air Bank od roku 2012 slibovala klientům, že výhodné podmínky spořicích účtů zachová "napořád". Po pěti letech ale garanci zrušila. Služba, která měla garantovat vždy jeden ze tří nejvyšších úroků na trhu, podle banky přestala kvůli poklesu úrokových sazeb dávat smysl. Rada pro reklamu po stížnosti jednoho z klientů reklamu, jež je stále dostupná na YouTube, prověřila a označila ji za klamavou.
Doporučujeme

Praha - Reklamní kampaň Dva světy, ve které vystupuje arogantní bankéř z "…ční banky", pomohla Air Bank stát se jednou z nejúspěšnějších nových bank na českém trhu. I díky kampani se lidé v roce 2012 dozvěděli, že se banka ze skupiny PPF chce vymezit vůči tradičním finančním domům a nabídnout klientům jednodušší, příjemnější a levnější služby.

Získat zákazníky se Air Bank podařilo. Nyní jich má už přes 550 tisíc. Obsah jednoho ze spotů, který banka poprvé použila před pěti lety a nyní se už v televizi nevysílá, ovšem Rada pro reklamu označila za klamavý. Klip, který lze stále zhlédnout na videoserveru YouTube nabízel spořicí účet se službou TOP 3 garance. Ta zákazníkům slibovala, že úrok bude "napořád" a "vždy" mezi třemi nejvyššími na trhu.

Reklama Air Bank na garanci "napořád"

Rada pro reklamu se obvykle zabývá aktuálními kampaněmi. Obsah spotu Air Bank začala posuzovat na popud jednoho ze zákazníků až poté, co banka službu s počátkem letošního roku zrušila.

"Spořicí účet jsem si sjednal mimo jiné díky této výhodné vlastnosti, neboť v té době na bankovním trhu docházelo a nadále dochází k častým změnám úročení. Pokud chce střadatel docílit vyššího úročení, musí neustále sledovat aktuální sazby. Slovo vždy znamená stále, neustále, ustavičně. Rozhodně neznamená nějakou časově omezenou dobu," napsal ve své stížnosti muž, který si nepřál zveřejnit své jméno, ale redakce Aktuálně.cz jeho identitu zná.

Air Bank zrušení služby, která měla výhodné podmínky garantovat napořád, zdůvodňuje tím, že už nešlo o smysluplné spoření. "Kvůli dlouhodobému poklesu úrokových sazeb u všech bank se sazba TOP 3 garance postupně snížila z 2,5 procenta na 0,3 procenta a tím ztratila smysl. Proto jsme se ji rozhodli zrušit a pokračovat jen v nabídce mnohem vyššího bonusového úročení ve výši jednoho procenta pro klienty, kteří zaplatí kartou alespoň pětkrát měsíčně v libovolné výši," uvedl mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Co říkají slovníky?

Podle Slovníku spisovného jazyka českého má slovo "napořád" význam: stále, trvale, natrvalo či ustavičně. 

Slovo "vždy" pak znamená: za každých okolností, trvale, stále, bez přestání, v každém případě.

Banka podle mluvčího zároveň vnímá význam slova "napořád" jako "bez předem určeného konce". I proto podala proti rozhodnutí arbitrážní komise Rady pro reklamu protest. Rada, která nemá pravomoci udělovat pokuty, však protest zamítla a vyzvala Air Bank, aby se zasadila o stažení reklamy ze sociálních sítí. Reklamní spot z YouTube sice nezmizel, Air Bank ho ale po výzvě rady označila jako archivní a zřetelně uvedla, že danou službu už nemá v nabídce.

Případem se zabývala i Česká bankovní asociace. Její etický výbor podání sice projednal, ale mediální vyjádření ČBA odmítla s tím, že "jednání s dotčenou bankou nebyla ukončena". V e‑mailu zaslaném klientovi, jenž stížnost podal, však asociace potvrzuje, že reklama Air Bank odporuje jejímu etickému kodexu.

Chybovala i konkurence

Podobný případ s nabídkou "napořád" se udál i v oblasti telekomunikací. Operátor UPC v letech 2011 a 2012 nabízel balíčky produktů doplněné sloganem "jedinečná cena, která platí napořád". V roce 2013 ale přesto zdražil. Ve správním řízení, které s ním zahájil Český telekomunikační úřad, se firma hájila tím, že jí vzrostly náklady na energie a klesla její ekonomická výkonnost. ČTÚ tehdy UPC potrestal pokutou milion korun a nevyhověl ani jejímu odvolání.

V minulosti používala neetickou reklamu například UniCredit Bank. V roce 2010 si na ni u Rady pro reklamu stěžoval klient, který viděl v televizi spot slibující zúročení vkladu o 3,5 procenta ročně. Při návštěvě banky ale zjistil, že se tímto způsobem úročí jen polovina vkladu, zbytek peněz se zhodnocoval jen o jedno procento ročně.

"Práce s nadsázkou a přípustná zkratka v komerční komunikaci nesmí deformovat základní sdělení, které je v reklamě obsaženo. Toto reklamní sdělení slibuje úrovně zúročení, kterého nelze dosáhnout," uvedla tehdy arbitrážní komise rady a klientově stížnosti vyhověla.

Případ Air Bank ještě nemusí být u konce. Zákazník, který poslal podněty Radě pro reklamu, České obchodní inspekci a řadě dalších institucí, věří, že se svým podáním uspěje u centrální banky.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama