Nový český letoun L-39NG představen. Podívejte se na slavnostní roll-out

ČTK ČTK
12. 10. 2018 15:41
Cena stroje se pohybuje v desítkách milionů dolarů. Aero má již několik zakázek například z Portugalska, USA či Senegalu. S výrobou začne v roce 2020.
Společnost Aero Vodochody představila nový letoun L-39NG. | Video: Tomáš Cetkovský

Odolena Voda - Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku.

Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Jeho vývoj stál podle odhadu miliardu korun. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.

"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.

Na vývoj přispěl třeba největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Asi polovinu nákladů pak financovala Česká exportní banka, která nyní plánuje podpořit jeho prodej. Zájemcům může připravit úvěry na míru. Banka je připravena podporovat i prodej finálním zákazníkům, řekl její ředitel Jaroslav Výborný.

Role exportní banky u tohoto projektu je podle něj ve dvou hlavních aspektech. "Jeden je to, že to je oblast letectví, která obecně nemá takovou podporu ze strany komerčních bank, a druhý, že úvěrování výzkumu a vývoje je jedna z nejrizikovějších součástí klasického korporátního úvěrování, takže je tam řádově větší prostor pro angažování státní instituce než u jiných typů úvěrů," dodal Výborný.

Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.

Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů.

"Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem. Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích deseti až 15 letech až tři tisíce strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.

Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.

Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.

Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužila či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal stroj po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.

Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

 

Právě se děje

Další zprávy