Zkoušíme udržet nervy a doháníme resty. Pandemie Čechům nejen bere, ale i dává

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
2. 4. 2020 9:01
Češi hledají cestu, jak fungovat v pandemii a zachovat chladnou hlavu. Strach mají nejen o své zdraví, ale také z ekonomických dopadů nouzových opatření. Panice ale nepropadají. Vyplývá to z nejnovějších průzkumů agentury Ipsos a České spořitelny, které provedly sondu do života českých domácností v době koronaviru. Zjistěte, jakým způsobem se s pandemií Češi vyrovnávají a co je učí.
Foto: Ipsos

Platíme "hygienicky"

Češi podle agentury Ipsos výrazně posílili hygienická opatření. Přes 80 procent z tisícovky respondentů nosí roušky, 52 procent z nich používá pravidelně dezinfekční prostředky, 82 procent lidí si pravidelně myje ruce a 34 procent z nich nosí ochranné rukavice.

Hygienická opatření neposiluje pouze rouška nebo mytí rukou. Pomáhá třeba i to, že jsou Češi ve velkém zvyklí platit bezkontaktně.

"Bezkontaktní styk tak přispívá k větší bezpečnosti a přináší lepší pocit. Internetové bankovnictví jak v desktopové verzi, tak v mobilní aplikaci je používáno především ke kontrole zůstatků," shrnuje výsledky průzkum. Doporučení využívat tyto prostředky kvůli snížení rizika nákazy lidem situaci nijak nekomplikuje - využívají je stejně jako obvykle.

  • "V meziročním srovnání evidujeme třetinový nárůst objemu plateb kartou v internetových obchodech. Roste nejen počet nákupů v e-shopech, ale zvyšuje se i suma, kterou klienti za jeden nákup utratí. Nejvíce se snížily platební transakce v zahraničí a nejvíce narostl zájem o nákup potravin, léků a drogerie," popisuje situaci manažer platebních řešení v České spořitelně Jan Hailich.

Podle něj roste i podíl klientů, kteří pro placení u obchodníka upřednostňují bezkontaktní způsob placení před platbou v hotovosti. "Přes 40 procent plateb provedou naši klienti plastovou platební kartou nebo zdigitalizovanou kartou v mobilním telefonu pomocí služby Apple Pay či Google Pay. Od začátku roku se více než ztrojnásobil zájem o placení pomocí služby Google Pay a aktuálně při placení mobilní telefon využívá více než 250 tisíc klientů," vypočítává Hailich.

Třetina z tisícovky dotázaných v průzkumu uvádí, že využívá služby e-shopů s donáškou domů více než v minulosti. Alespoň občas nakupují lidé v e-shopech, nejčastěji drobnou elektroniku, oblečení či drogerii. U trvanlivých potravin, nápojů či hotových jídel z restaurace to tak časté není. Pokud by však současná omezení trvala delší dobu, právě tyto položky by lidé zvažovali kupovat na internetu častěji než dosud.

 

Právě se děje

Další zprávy