Einsteinův omyl? Nebo špatný kabel? Vědci ví, že neví

Jakub Novák
23. 2. 2012 9:10
Jedno vysvětlení ještě podtrhuje získaný výsledek, další ho vyvrací
Světlo - ilustrační foto.
Světlo - ilustrační foto. | Foto: Galerie Hl. m. Prahy

Ženeva - Problém s oscilátorem nebo povolený kabel mohly podle vědců z projektu OPERA ovlivnit výsledky loňského pokusu, při němž se částice menší než atom údajně pohybovaly rychleji než světlo.

V prvním případě došlo k problému s časovými "značkami" a výsledek tak mohl být přeceněn, v druhém případě mohl být zpomalen signál přicházející z GPS.

To by naopak ještě podtrhovalo získaný výsledek, podle něhož dorazila neutrina z ženevského CERNu do italského Gran Sassa o šedesát miliardtin sekundy dříve, než kdyby letěla rychlostí světla.

K potvrzení nebo vyvrácení těchto domněnek bude potřeba provést další experimenty, které jsou naplánované na květen.

Pokud by to byla pravda, došlo by k vyvrácení Einsteinovy speciální teorie relativity, podle které se nemůže nic pohybovat rychleji než světlo - pokud ano, muselo by dojít k jakési cestě časem.

V rámci projektu OPERA vyslali vědci v průběhu tří let z CERNu k detektoru v Gran Sassu na patnáct tisíc neutrinových paprsků.

Podařilo se jim identifikovat kolem dvaceti neutrin, která byla jasně spojena s paprskem vyslaným z Ženevy a která měla podle měření překročit rychlost světla.

I když vědci strávili měsíce kontrolami svých výsledků, stále se objevovaly a objevují pochybnosti týkající se správnosti tohoto výsledku.

Kdo bude mít nakonec pravdu? Einstein, nebo vědci z CERNu? Přijďte diskutovat na mou facebookovou stránku!