Změny ve školách: Zmizí sladkosti, učně čeká stejná zkouška

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
13. 2. 2015 13:14
Poslanci schválili novelu školského zákona. Po dlouhé debatě neprošel registr učitelů ani domácí vzdělávání pro starší děti.

Praha - Poslanci na pátečním jednání schválili novelu školského zákona z pera ministra školství Marcela Chládka (ČSSD).

"Považuji tuto novelu za klíčovou," řekl Chládek. Novela zavádí několik zásadních změn, jako jsou jednotné učňovské zkoušky, zákaz nezdravého jídla ve školách nebo rozšíření nultých ročníků.

Schválení zákona předcházela vášnivá debata mezi poslanci, především kvůli domácímu vzdělávání. Zatímco školský výbor chtěl, aby bylo možné vzdělávat individuálně i děti na druhém stupni základní školy, ministr Chládek se postavil proti.

"Strašení propadáním nebo nějakou sociální izolací vůbec nehrozí. Odborná doporučení jsou umožnit domácí vzdělávání i na druhém stupni," uvedl šéf školského výboru Jiří Zlatuška (ANO).

Poslanci z výboru ale neuspěli. Lidovci, kteří původně návrh na domácí školu pro starší děti podporovali, nakonec couvli. Údajně ale připraví vlastní poslanecký návrh.

Spor o registr učitelů

Školský výbor se postavil i proti plánovanému registru učitelů, kde měl větší úspěch. Jeho vytvoření poslanci neschválili.

Další zákonodárci kritizovali pasáž o pomoci dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle kritiků by umožnila snadněji umisťovat děti ze sociálně slabých rodin do praktických škol. Podle Chládka jim naopak pomůže udržet se na klasických školách.

Poslanci zákon projednávali už ve středu, kdy ho nejvíce kritizoval právě Zlatuška. Jen několik hodin poté se ho pokusili z čela výboru odvolat poslanci z hnutí ANO. Nakonec však Zlatuška na postu zůstal.

Podle poslankyně Miroslavy Němcové (ODS) byl poté zápis z jednání výboru zfalšován. Chtěla kvůli tomu odložit hlasování o školském zákonu do té doby, než se dění na výboru prošetří, to však poslanci neschválili. Věcí se však možná bude zabývat Mandátový a imunitní výbor.

Bohdam Sláma režíruje třídu žáků mirotické školy Mikoláše Alše.
Bohdam Sláma režíruje třídu žáků mirotické školy Mikoláše Alše. | Foto: Ondřej Besperát

Podpora slabších žáků

Novela mění přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro jejich integraci do hlavního vzdělávacího proudu se stanou základem podpůrná opatření, která žáci potřebují. Mezi tato opatření patří použití speciálních učebnic, individuálních vzdělávacích plánů, využívání asistentů pedagoga nebo tlumočníků do znakové řeči s odpovídajícím vzděláním či vytváření studijních skupin.

Tato opatření ocenili i kritici sporného ustanovení o diagnostice, podle něhož se původně mělo vycházet z "hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí". Toto ustanovení nakonec neprošlo.

 

Právě se děje

Další zprávy