reklama
 
 

Soud přikázal Praze zklidnit Holešovičky, hrozí pokutami. Můžou za to zelení, brání se Dolínek

8. 2. 2017
Hlavní město má rok na to, aby v pražských Holešovičkách snížilo hluk a emise z magistrály. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 1. Podle něj není možné, aby obyvatelé Holešoviček dopláceli na to, že hlavní město není schopno udělat dostatečná opatření, když navíc v Holešovičkách přibylo dvacet tisíc dalších aut z tunelu Blanka. Město se proti verdiktu odvolá.

Praha – Hlavní město musí zklidnit severní část magistrály – ulici V Holešovičkách – a do roka udělat opatření, kterými se v úseku mezi ústím tunelu Blanka v Tróji a křižovatkou Vychovatelna sníží jak hluk, tak emise. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 1, když vyhověl žalobě čtyř desítek obyvatel Holešoviček.

"Pokud tak neučiní, může to soud vymáhat prostřednictvím pokut," uvedla soudkyně Petra Lukášková. Verdikt ale ještě není pravomocný a město se proti němu odvolá.

Lukášková obyvatelům Holešoviček vyhověla již jednou, a to před pěti lety. Její tehdejší verdikt vzápětí zrušil odvolací soud – podle něj neodůvodněně preferovala zájmy obyvatel v těsné blízkosti dopravní tepny před zájmy města a všech jeho obyvatel. Lidí z Holešoviček se ale zastal Nejvyšší soud, který přikázal věc znovu projednat a vzít v potaz třeba to, zda se město snaží situaci napravit.

Třikrát víc aut

Hlavní město je přesvědčeno, že není potřeba, aby zasahoval soud a nařizoval hluk i emise snížit, je to totiž podle něj takřka nemožné. Samo prý dělá opatření, aby se stav zlepšil. Například pokládá tichý asfalt či vyměnilo lidem část oken.

"To bude pokračovat, realizují se i protihluková opatření," uvedl právní zástupce města Radoslav Lukovič. "Praha nemůže za jednotlivé provozovatele automobilů a je nespravedlivé nařizovat, aby se zdržela emisí, když je sama nezpůsobuje," poukázal.

Lidé z Holešoviček tvrdí, že opatření města jsou nedostatečná. "Míra obtěžování je takového rázu, že se vymyká poměrům, které tam dřív byly," uvedl Zdeněk Kuneš, který je zastupuje. "Ulice V Holešovičkách je nyní nejfrekventovanější v Praze. Vede vilovou čtvrtí, ale intenzita dopravy je tam větší než na stavbách, které jsou určeny výhradně k provozu," říká. 

Třída 5. května

První případ, kdy soud přikázal snížit hluk na magistrále, byla třída 5. května v Michli. V lednu 2008 řekl, že po obyvatelích domů nelze chtít, aby dlouhodobě snášeli obtěžování hlukem "nad míru přiměřenou poměrům". Město poté v uvedeném úseku snížilo rychlost a položilo tichý asfalt, který snížil hluk o 5 až 8 decibelů. Ústavní soud čtyři roky později verdikt zrušil – podle něj je město sice vlastníkem komunikace, ale zároveň musí umožnit její veřejné užívání a nezodpovídá za případné škody způsobené provozem. Hluk tak nebyl vzhledem k okolnostem nepřiměřený.

Kuneš poukazuje i na to, že stavební povolení pro Blanku stanoví, že v Holešovičkách nesmí hluk překročit ve dne 60 a v noci 50 decibelů. V noci je přitom v některých místech i 63 decibelů, ve dne se blíží sedmdesáti. Mimochodem: nárůst hluku se počítá logaritmicky, a každé tři decibely tak znamenají zhruba dvojnásobek hluku. Deset decibelů je pak desetinásobek.

Soudkyně po zhruba dvou hodinách vynesla verdikt – město musí do roka udělat taková opatření, aby se hluk snížil pod zákonný limit. Konkrétně v bytech ve dne pod 45 a v noci pod 35 decibelů. A je pouze na městu, jak to udělá – jestli třeba zaplatí lidem kvalitnější okna, udělá protihlukové stěny či čtyřproudý provoz omezí na dva pruhy. Nebo také urychleně dokončí vnitřní Městský okruh.

Není možné ulevit jiným na úkor Holešoviček

Podle Lukáškové je evidentní, že po otevření Blanky se obyvatelům Holešoviček přitížilo, což není nutné zdlouhavě dokazovat.

A není možné, aby se v jiných částech Prahy zlepšila situace právě na úkor obyvatel Holešoviček, prohlásila soudkyně. Poukázala i na zmíněné stavební povolení pro tunel Blanka, kde je podle ní jednoznačně uvedeno,  že hluk ve dne nesmí překročit 60 a v noci 50 decibelů.

"Byla to podmínka, než se spustí provoz Blanky. Ty limity jsou evidentně překročeny," uvedla Lukášková, která navíc není přesvědčena, že město udělalo vše, co bylo možné. "V jiných místech k místním úpravám došlo," uvedla a zmínila to, že například kvůli zahlcení Dejvic náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) avizoval, že město může zavřít výjezd z Blanky na Vítězné náměstí.

Město sice v ulici V Holešovičkách snížilo rychlost na padesát kilometrů v hodině, ale jen málokdo to dodržuje a značná část řidičů jezdí výrazně rychleji. "Policie by to mohla vymáhat a pokutovat, ale nedělá to. Vidím to sama, protože tudy taky jezdím," poukázala Lukášková.

Zelení to brzdí

Sama Praha byla verdiktem zaskočena. Podle Dolínka není v podstatě možné provést v tak rychlé době zlepšení jinak, než že by se celá ulice zavřela a lidé směřující do centra metropole by zahltili jiné trasy.

Podmínka č. 83

Tunelem Blanka by se vůbec nemělo jezdit – jedna z podmínek stavebního povolení z roku 2006 totiž říká, že smí být zprovozněn až poté, co bude hotova severní část Pražského okruhu přes Suchdol a Běchovice. Uvedenou podmínku prosadilo občanské sdružení Eko Břevnov, které se obávalo, že Blanka při chybějícím vnějším okruhu přivede do centra mnohem víc aut. Město to při zprovoznění Blanky obešlo tím, že povolilo zkušební provoz bez kolaudace.  Dokončení Pražského okruhu je přitom v nedohlednu a severní část nebude dřív než za deset let.

A problém svaluje částečně na zelené, kteří jsou proti dostavbě Městského okruhu. "V tuto chvíli se ukazuje, že politika předsedy zelených Matěje Stropnického je likvidační pro Prahu. Rozsudek jednoznačně ukazuje, že byl správný krok, když jsem chtěl pokračovat ve výstavbě Městského okruhu. A že to Strana zelených a Trojkoalice blokovala, znamená, že Praha bude možná odsouzená k tomu, aby se platily pokuty za zvýšený hluk a emise v ulici v Holešovičkách," uvedl Dolínek.

Verdikt ale ještě není konečný a roční lhůta k nápravě zatím nezačala běžet. Město se navíc podle Dolínka odvolá. Počká ale, až dostane písemné vyhotovení rozsudku. "Potřebuji znát přesné odůvodnění rozsudku, protože podle prvotních informací obsahuje řadu dopravních aspektů, které budou do budoucna klíčové pro jiné lokality," uvedl Dolínek.

autor: Marek Pokorný | 8. 2. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama