Zisk Škody padl o dvě třetiny. Firma vyprodala sklady

Karel Toman
29. 10. 2009 15:52
Největší tuzemské automobilce ve třetím čtvrtletí klesl zisk o dvě třetiny.
Škoda Superb - plastové logo automobilky na přídi vozu.
Škoda Superb - plastové logo automobilky na přídi vozu. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Jedna z rozhodujících firem tuzemské ekonomiky, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, vydělala za prvních devět měsíců roku 2,8 miliardy korun, tedy o 67,5 procenta méně než před rokem.

"Prodávají se hlavně menší a levnější auta než v loňském roce," vysvětlil propad v ziscích Škody pro deník Aktuálně.cz generální ředitel Volkswagen Group v Rusku Martin Jahn. "A také jsou poměrně velké slevy," dodal.

Firma, jejíž výsledky významně ovlivňují hrubý domácí produkt Česka i životaschopnost stovek dodavatelů, od ledna vyrobila ve všech svých závodech 387 574 vozů. To je o 22,4 procenta méně.

Během krize, v níž jsou automobilky jednou z hlavních obětí, kterým však státy pomáhaly šrotovným, začala Škoda Auto ve velkém vyprazdňovat své sklady. Její prodeje proto klesly o pouhých pět procent, tedy výrazně méně než výroba.

"Na sklad nevyrábíme. řekl pro Aktuálně.cz mluvčí Škodovky Jaroslav Černý už koncem dubna."Pokud tam něco je, tak jsou to auta, která jsou objednaná," dodal. 

Důvody poklesu zisku? Paradoxně i šrotovné

Jahnovo vysvětlení nápadného rozdílu mezi relativně nízkým poklesem výroby a prodeje a naopak dramatickým poklesem zisků potvrzuje i analytik Petr Sklenář ze společnosti Atlantik Finanční trhy.

Šrotovné v okolních zemích pomohlo prodeji škodovácké Fabie, tedy nejlevnějšího modelu. Automobilce ale plynou největší zisky z dražších vozů jako je Octavia a Superb, kde si účtuje vyšší marži.

"Vývoj taky stlačil ceny dolů," dodal druhý důvod dramatického poklesu zisku firmy Škoda Auto. Za všeobecného poklesu prodeje aut se totiž automobilky začaly předhánět ve slevách.

I tak se však škodovce v porovnání s konkurencí vedlo velmi dobře. Světový automobilový trh v meziročním srovnání poklesl o 11,9 procenta.

"Rok 2009 je pro celý automobilový průmysl velmi složitý," zhodnotil výsledky za poslední tři čtvrtiny roku hospodaření Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. "Přesto jsme byli schopni dosáhnout i přes nepříznivé makroekonomické podmínky velmi dobrých výsledků," dodal. 

Továrna tak sází hlavně na úspěch nových modelů jako Škoda Yeti, nový kombík Superbu nebo "ekologická" vozidla řady Greenline.

Věří také v potenciál nových trhů. kterému jde výrazně naproti. Škodovky se vyrábí licenčně v Číně, kde bylo za prvních devět měsíců vyrobeno 89 911 vozů. Minulý týden také firma spustila novou kompletní výrobní linku v Rusku.

Od ledna si novou škodovku koupilo 504 625 lidí, řekl mluvčí firmy Evžen Krauskopf. Ve třetím čtvrtletí společnost prodala 174 984 aut, což je o 6,5 procenta více než loni. Hlavní důvod je známý: šrotovné v Německu.

 

 

Právě se děje

Další zprávy