Zimní test silnic: Nejhůř je udržují v Rathově kraji

Radek Pecák Radek Pecák
17. 2. 2010 6:15
Během dvou dnů jsme ujeli 800 kilometrů při testování, jak si silničáři poradí s čerstvým sněhem.
Hranice středních Čech se poznají snadno, i když nesněží: udržovaná silnice I. třídy
Hranice středních Čech se poznají snadno, i když nesněží: udržovaná silnice I. třídy | Foto: Radek Pecák

Praha - Původně jsme chtěli otestovat pohotovost silničářů během sněhové kalamity. Ale náš dvoudenní redakční test nakonec ukázal víc: že existují velké rozdíly v tom, jak se české kraje dokáží postarat o silnice, ať už sněží, nebo nikoliv.

A nejhůře z tohoto průzkumu vyšly střední Čechy.

Zajeli jsme do osmi z devíti českých krajů včetně Vysočiny, která už zčásti zasahuje na Moravu. Vydatně sněžilo jen během prvního dne testování, takže druhý den jsme využili k pozorování, v jakém stavu nejspíš silnice budou, až zima skončí a sníh s ledem slezou.

Absolvovali jsme minulý čtvrtek a pátek osmisetkilometrovou jízdu po dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy. Tedy těch, na kterých by silničáři měli udržet rozumný stav za jakékoliv situace.

A výsledek? Nikde jsme neuvízli, ve čtvrtek nesněžilo tolik jako v nejhorších dnech letošní zimy. Všude se dalo i s běžným automobilem nižší střední třídy s pohonem pouze předních kol vcelku bez problémů projet.

Někde, především ve středních Čechách, však jízda vyžadovala velkou pozornost. Větší než jinde. Zdálo se, že některým silničářům už dochází sůl i peníze, a proto se začali řídit pokyny ministerstva dopravy. Ty říkají, že v těchto případech se má na dálnicích solit pouze pravý pruh, méně důležité silnice se pak obvykle jen protahují.

Den první: zasněžený čtvrtek

Ve čtvrtek 11. února vyjíždíme z Prahy v osm hodin ráno. Sice již nesněží, ale mnohé silnice na Vinohradech a Žižkově pokrývá - řečeno silničářskou hantýrkou - souvislá vrstva sněhu nekrytá posypem. Sněhová nadílka byla docela vydatná.

Poděbradská výpadovka je už v oblasti pražské čtvrti Černý Most posolená. Jsou na ní už jen zbytky tmavé sněhové břečky. Hůře se jede na počátku mladoboleslavské rychlostní silnice R10. V protisměru sice u Brandýsa nad Labem potkáváme silničářský pluh, ale v našem směru musí auta jezdit v kolejích, které jsou vyryté ve sněhové vrstvě. Situace se však jako zázrakem mění u Benátek na Jizerou. Najednou je silnice bez sněhu, pouze mokrá.

Jakou máte zkušenost se stavem silnic vy? Napište nám na [email protected]

Bezproblémovou jízdu si užíváme až ke sjezdu u Turnova. Tady však, jak je poznat díky holým stromům a zešedlému sněhu kolem silnice, vůbec během předcházející noci nesněžilo. Práci libereckých silničářů tedy zřejmě neotestujeme. Míříme na silnici spojující Turnov a Jičín. Silnice je pouze mokrá, místy se zdá skoro suchá. Už jsme v Královéhradeckém kraji a opět jsme vjeli do oblasti, kde v noci před naší jízdou sněžilo. Sůl silničářů však už slavila úspěch, takže na silnici je jen mokro.

Nepříjemný návrat do středních Čech

U Jičína se napojujeme na silnici vedoucí do Poděbrad. Nedá se sice jet stejně jako v létě, ale silnice je vcelku uklizená. Vše se ale dramaticky mění, když míjíme tabule označující hranice konce Královéhradeckého kraje a začátek Středočeského kraje.

Během zhruba 300 metrů je silnice téměř bílá, s výjimkou čtyř černých pásů vyjetých ve sněhu koly automobilů. Tento stav trvá až na kruhový objezd u Poděbrad.

Dálnice D11, jejíž komfort jsme si užívali až ke sjezdu na Pardubice, byla krásně uklizená. Zato silnice číslo 36 byla v některých úsecích nejhorší ze všech, které jsme ten den projeli. Ovšem, jak jsme se záhy přesvědčili, silničáři za to příliš nemohli. Na trase se sněžným pluhem jezdili, jak jsme viděli, jenže nárazový vítr v otevřených místech okamžitě sníh vracel zpátky na vozovku. Místy byla silnice pokrytá i dvaceticentimetrovou vrstvou sněhu a jet se muselo opravdu zvolna.

V Pardubicích bylo už jen mokro, i když drobně sněžilo, stejně jako v Chrudimi. Vcelku bez problémů byly i úseky označované značkou povinná zimní výbava. Jen v Rohozné byly opět koleje vyjeté ve sněhu. Tam ovšem byl z celé naší cesty toho dne největší mráz - mínus 7 stupňů a posyp už tedy zřejmě tak dobře neúčinkoval.

Komplikace až před Prahou

Ve Ždírci nad Doubravou protentokrát putováni na jih končíme a obracíme směr Kutná Hora a následně Praha. Až do Kutné Hory byly silnice stále jen mokré, i v samotném městě to bylo stejné. Až krátce za vesnicí Suchdol jsme si uvědomili, že jsme opět ve středních Čechách, v kraji hejtmana Davida Ratha. A opět to bylo vinou sněhu, který se v tomto víceméně rovinatém kraji drží tak trochu záhadně na silnicích více než jinde.

Den druhý: pátek odhalil díry

Váhali jsme, zda se tentokrát vydat na druhou polovinu testu, který měl zahrnovat Jihočeský, Západočeský a Ústecký kraj. V Praze totiž moc vloček nespadlo, a i když meteorologové hlásili občasné přeháňky, rozhlasové zelené vlny tentokrát žádné větší problémy nehlásily. Přesto jsme nakonec na cestu vyrazili - dostali jsme zprávu, že v Plzni a v okolí bylo ráno kolem pěti centimetrů nového sněhu.

Cesta vedla nejprve po rychlostní silnici číslo 4 z Prahy na Dobříš a Příbram a dále na Strakonice. Byli jsme zvědaví, jak tenhle mezinárodní tah bude vypadat. Před pár týdny, při cestě za lyžováním na Šumavu v sobotu brzo ráno, byl totiž její středočeský úsek v daleko horším stavu než například v jihočeské Kubově Huti, která již leží v horském pásmu. Tentokrát však byla "er čtyřka" v pořádku. Jen místy, tam, kde byl nafoukán čerstvý sníh, se tvořily nehluboké koleje.

Před Strakonicemi směřujeme na Lnáře a následně Nepomuk a Plzeň. Asfalt je všude černý a mokrý. A to i v místech, kde se z nebe snášejí drobné sněhové vločky.

Rozdíly jsou nejen v úklidu sněhu

Ve městě piva je sice znát, že tu před pár hodinami sněžilo, ale sněhová břečka se obyčejně drží jen na krajích silnic a v odbočovacích pruzích. To na výjezdu směrem na Most po silnici 27 je stav silnice horší. Také za několik kilometrů musíme po objížďce, neboť za Třemošnou, v místech, kde je již řada křížků, kompletně zatarasila silnici hromadná nehoda.

V Kralovicích, kde se napojujeme zpátky na tuto silnici první třídy, už je opět jen mokro. Zaráží nás ovšem jiná věc. Při přejezdu ze Západočeského do Středočeského kraje se rapidně mění kvalita povrchu vozovky. Dokonce přesně na hranicích kraje končí středová bílá čára.

Stejnou situaci, jenže obráceně, zažíváme opět při opouštění středních Čech, krátce za přejezdem karlovarské silnice. Na hranicích kraje nás ještě pozdraví díra u krajnice a pak už opět vidíme středovou bílou čáru a kvalitní povrch.

Sníh zmizel a asi se ho už dnes na silnicích prvních tříd nedočkáme.

 

Právě se děje

Další zprávy