reklama
 
 

Zeman se po osmi letech omluvil. Podívejte se jak

20. 6. 2007 9:46
Novináře Brezinu nařkl expremiér z korupce

Praha - Miloš Zeman se dnes v inzerátu v Mladé frontě DNES omluvil novináři Ivanu Brezinovi, jejich spor tak po osmi letech skončil.

Zeman tehdy Brezinu obvinil, že za peníze energetické společnosti ČEZ psal články podporující dostavbu jaderné elektrárny Temelín.

"Omlouvám se novináři Ivanu Brezinovi  za nepravdivé výroky o tom, že psal na objednávku Českých energetických závodů, se kterými měl důvěrnou smlouvu, a za to, že jsem ho nařkl z korupce," stojí v textu Zemanovi omluvy.

Zároveň má tento týden bývalý premiér zaplatit Brezinovi odškodné ve výši 50.000 korun a uhradit mu náklady soudního sporu. Ty činí dalších skoro 50.000 korun.

Tyto kroky Zemanovi letos v dubnu nařídil Vrchní soud v Praze. Soudní peripetie případu ale byly velmi složité.

Brezina si stěžuje na průtahy, zvažuje i Štrasburk

Vrchní soud původně v prosinci 2001 naopak rozhodl a Nejvyšší soud to potvrdil, že se Zeman omlouvat nemusí, protože jen pravdivě citoval chybnou informaci ředitele společnosti ČEZ. Brezina měl naopak Zemanovi uhradit soudní výlohy.

Ústavní soud ale tento rozsudek zrušil. Skupina novinářů tehdy uspořádala na Brezinu sbírku a na konto Premiér se sešlo 37.150 korun. Brezina oznámil, že tyto peníze vrátí na konto.

Brezina podal zhruba před měsícem ministerstvu spravedlnosti žádost o přiznání zadostiučinění. Je přesvědčen, že byla tato kauza projednávána nezvykle dlouho, a tím bylo porušeno jeho právo na spravedlivý proces.

Chce také zjistit jakou roli u rozsudků Vrchního soudu z roku 2001 a Nejvyššího soudu z roku 2003 hrála politická objednávka. Pokud mu ministerstvo nevyhoví, chce se obrátit na Evropský soud pro lidská práva do Štrasburku.

Proč se to stalo

Zeman v červnu 1999 novinářům jmenoval Brezinu jako příklad zkorumpovaného žurnalisty. "Když si přejete nějaké konkrétní důkazy o korupci novinářů, dovolte, abych vám jeden dal," uvedl v roce 1999 Zeman Brezinovo obvinění z korupce. Brezina v tisku sice obhajoval jadernou energetiku.

Nikdy se však neprokázalo, že by to dělal na základě smlouvy s ČEZ nebo za peníze společnosti. Městský soud dal v roce 1999 za pravdu novináři s tím, že jej Zeman svým výrokem poškodil. Jeho rozsudek ale zrušil Vrchní soud v Praze a Brezina neuspěl ani v roce 2003 s dovoláním u Nejvyššího soudu. K obratu došlo až po rozhodnutí Ústavního soudu.

autor: Veronika Suchá, čtk | 20. 6. 2007 9:46

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama