Zeman je proti privatizaci Budvaru, nechce pít břečku

ČTK ČTK
17. 2. 2014 16:55
Pokud by pivovar získala společnost Anheuser-Busch InBev, zhoršila by se podle něj kvalita
Prezident Miloš Zeman.
Prezident Miloš Zeman. | Foto: ČTK

České Budějovice - Prezident Miloš Zeman je proti privatizaci Budvaru. Podle něj by prodej národního podniku mohl vést ke zhoršení kvality českobudějovického piva. Případná privatizace by prý znamenala, že Budvar připadne společnosti Anheuser-Busch InBev.

Zeman to řekl při třídenní návštěvě Jihočeského kraje, kterou v pondělí zahájil v Českých Budějovicích.

"Budvar je jediný národní podnik na území České republiky a toto opatření bylo přijato, aby zabránilo privatizaci do rukou amerického koncernu Anheuser Busch, který nedávno fúzoval," uvedl Zeman na setkání s jihočeskými zastupiteli.

Společnost Anheuser-Busch se v roce 2008 stala součástí skupiny Anheuser-Busch InBev.

Zeman uvedl, že pokud by skutečně Budvar po privatizaci připadl této skupině, výrazně by se změnila úroveň vyráběných produktů. "Na svých přednáškách v Americe jsem udiveným Američanům říkal: ´Vy nepijete pivo, i když se tak domníváte. Vy pijete dirty brown water neboli špinavou hnědou břečku, které říkáte pivo.´ Mám silné obavy, že kdyby Anheuser-Busch jako nejsilnější hráč na trhu privatizoval Budvar, tak že i tady budeme pít pivo z rýže, které se vyrábí v Americe," řekl prezident.

Chmelová špička

Dodal, že případná privatizace českobudějovického národního podniku by měla negativní vliv na další odvětví. "Oslabilo by to například i naše tradiční chmelařství. Je-li Budvar špička v pivovarské výrobě, pak žádný rozumný kraj se této špičky nezbavuje ve prospěch piva z rýže," řekl Zeman.

Anheuser-Busch InBev má v portfoliu asi 200 značek z celého světa, včetně značek Budweiser, Beck's nebo Stella Artois. Od americké Anheuser-Busch zdědil řadu dlouhodobých právních sporů s českobudějovickým Budvarem o značku Budweiser a její různé obměny.

Budvar loni uvařil 1,424 milionu hektolitrů piva, což je o 6,2 procenta meziročně více a zároveň rekordní množství v jeho 118leté historii. Rekordních výsledků dosáhl i export. Do 65 zemí putovalo 763 000 hektolitrů piva, o 106 000 meziročně více.

Tržby za pivo meziročně vzrostly o 94 milionů korun a dosáhly tak dosavadního maxima 2,223 miliardy korun. Pivovar očekává, že obchodní výsledky roku 2013 se pozitivně promítnou do nárůstu zisku i dalších ekonomických parametrů podniku.

 

Právě se děje

Další zprávy